Wagglerflöte till mört- och karpfiskar i stilla vatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wagglerflöte till mört- och karpfiskar i stilla vatten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dom från drennan liknar andra jag sneglat på: http://www.tedcarter.co.uk/drennan/d...rystal-waggler
    Det är alltså bara glidande vad jag förstått?

Det här med bärande vikt, funkar 1gram till både löja och små mört/sarv? Förstår inte varför det finns så mycket olika, blir det inte typ samma motstånd för fisken om man sänker ner den nästan helt?

Gillar att dessa små förtyngda flöten är gjorda i plast, då har jag inte sönder dom så lätt

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
      Dom från drennan liknar andra jag sneglat på: http://www.tedcarter.co.uk/drennan/d...rystal-waggler
      Det är alltså bara glidande vad jag förstått?

Det här med bärande vikt, funkar 1gram till både löja och små mört/sarv? Förstår inte varför det finns så mycket olika, blir det inte typ samma motstånd för fisken om man sänker ner den nästan helt?

Gillar att dessa små förtyngda flöten är gjorda i plast, då har jag inte sönder dom så lätt
      Ja precis, dem är glidande. Linan träs igenom öglan i botten på vanligt vis, och flötet håller önskat djup beroende på vart du placerar flötesstoppet. Det går också att ha ett flötesstopp på vardera sida precis om flötet så att det sitter fast, vilket funkar bäst när man metar lite grundare som jag oftast gör.

1gram och lättare flöten funkar utmärkt till just betesfisk. Jag brukar använda Drennan's loaded flöten, som Du länkade, i 1.5grams versionen och med det fiskar jag mindre mört, sarv, och abborre. Som det oftast brukar vara med förtyngda flöten så står dem en aning högt för min smak, så jag nyper på 1 eller 2st 0.2-0.4grams blyhagel på linan för att verkligen få så lite som möjligt av den röda toppen som syns. Varför det finns olika storlekar är nog för personlig smak om man gillar längre/kortare flöten, även kastlängd spelar stor roll när man metar olika arter. Plus att större flöten kräver mer flytkraft när man metar med tyngre beten (daggmask, räka, flera majskorn m.m.).

Kommentera

Tack för svar! Nu förstår jag det mesta

Fick svar från Dogger också att dom som bär mer vikt är bra för djupare vatten så betet sjunker fortare, logiskt!

Kommentera

Ett väldigt sent svar Har inte varit inloggad på ett tag.

Här finns en guide till fiske på distans. Men det går att använda tipsen till fiske närmare land: http://metetorget.com/wordpress/?page_id=376

Artikeln ovan tar inte upp mete med glidande flöte. Kanske matnyttigt ändå.

PS: De bästa flötena är tillverkades tidigare i Italien. De är fortfarande i absolut världsklass men har utmanats av Ungern. Jag håller nästan de ungerska flötena som bäst. Favoritmärken är Exner, Top Mix, Tubertini, Milo och Perfect match.

Men om man inte vill ha det absolut värsta duger förstås plastflöten bra. De är ju dessutom hållbara. Varför man någonsin skulle vilja använda ett flöte av modellen Still Water Blue är dock en gåta för mig
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Nej jag diggar inte frigolit/korkflöten, går sönder så lätt. Dom där små plastflötena är klockrenta, smått och nätt med litet motstånd vid hugg samt verkar hållbara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 273 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg -martin-  
            Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59