Wagglerflöte till mört- och karpfiskar i stilla vatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wagglerflöte till mört- och karpfiskar i stilla vatten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wagglerflöte till mört- och karpfiskar i stilla vatten.

[FONT=Arial Black][FONT=Comic Sans MS]Hej,
    Jag tänkte köra flötmete efter mört- och karpfiskar så som sutare, braxen, sarv och ruda. Använder mig utav en 0,3 nylonlina och undrar vad jag ska ha för flöte. Hört att wagglerflöte att föredra. Drennan Stillwater Blue, är det ngt att ha? Vilken vikt ska man ta, det finns nämligen vikten på flötena från 0,6-2,75g?
    Fiskar i stilla/ svagt strömmande vatten!

Tack på förhand[/FONT]![/FONT]

Passar på att fråga, hur tacklar man den sortens flöten? http://shop.textalk.se/se/article.ph...68&art=1268663 Är det ett hål längst ner på pinnen? Vad ska man köra för stopp isåfall?

Sen finns det ju sånna flöten med en öggla på flötets kropp, hur tacklar man då?

Är trött på små frigolitflöten, går sönder så lätt, vad är schysst storlek/märke på pennflöte till stor löja/mört?

Sorry för att jag lånar tråden
    Senast ändrad av Denzar; 2012-08-02, 09:30.

Kommentera

Jag bjuder skål!

Kommentera

Jag har kört med stillwater blue när jag metat sutare, kommer inte ihåg exakta storleken på flötet men ca 1.5gr. Ta ett tyngre flöte om du vill få ut ditt tackel en bit, och ett lättare och känsligare flöte om du vill meta närmare land.

Denzar, det finns ett hål längst ner på flötet om du vill köra glidande. Annars kan du alltid köra med fast flöte, och då håller du flötet på plats med hjälp av flötesgummi.

Nu är jag ingen fullfjädrad specimenmetare precis, men hoppas det hjälper

Kommentera

Hej! jag tycker först du kan gå ner i lingrovlek till max 0,20 för att kunna kasta lättare och få ett trevligare fiske, vet inte om du får igenom 0,30 i hålet på flötena.
          stillwater blue hade jag rekommenderat dig att använda i ett stilla vatten och du kan köra med det flötet som tar mest vikt för att få ut det lättare.
          Denzar: det finns flötesstopp att köpa eller så funkar darts glidande flötesstopp perfekt, detta funkar perfekt tex: http://shop.textalk.se/se/article.ph...68&art=2855817
          du hittar nån variant här oxå under:tillbehör och sen flötestillbehör http://www.metecentrum.se/

Kommentera

[FONT=Comic Sans MS]Strålande!
            Tack grabbar![/FONT]

Kommentera

Tack för mina svar också!
              Vad komplicerat allt ska vara när man inte kan det

Kör med små vanlliga flöten med pinne i mitten just nu, 1gram bärvikt. Men senaste jag köpte var så dålig kvalite att dom går sönder och spricker!

Så droppformade flöten med en öggla kör man glidande eller med gummiband också?

Kan någon rekommendera så små flöten men som är tåligare? Används till att meta upp betesfisk förresten.

Kommentera

här finns ett bra sortiment på bra flöten,

Kommentera

Är det så man måste ha gummiband också eller glidande i ögglan längst ner?

Kommentera

För flötmete i stilla vatten efter alltifrån mört till sarv och abborre använder jag dessa flöten från Drennan. Förtyngda flöten med en förbestämd vikt i botten av flötet, som är lätta att kasta med samt ger bra kontroll när det blåser en del. Med 2st 0.4grams blyhagel cirka 30-40cm ifrån kroken ställer sig flötet bra och får betet ner i vattnet snabbt. Vill man dock ha en bra betespresentation på grundare vatten och med ett mindre flöte kan jag rekommendera Drennan's Stillwater blue.

Om man flötmetar i strömmande vatten är det bäst med flöten som inte har en ögla i botten, utan ett flöte som man fäster med 2 eller flera flötesgummin ("Floatrubbers") i toppen och botten av flötet. Du kan lättare kontrollera flötet vid kast och när det glider med strömmen när linan kommer ifrån toppen av flötet, jämfört med ett vanligt waggler-flöte som kan dra ner flötet utav strömmen. Se denna bild för en enkel beskrivning!
                    Senast ändrad av GbgRobin; 2012-08-02, 17:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 246 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59