Hur tjock lina till sutare/annat mete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tjock lina till sutare/annat mete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur tjock lina till sutare/annat mete?

Tjenare
    Jag ska börja fiska lite sutare, ruda och andra liknande arter i sommar och undrar hur tjock lina jag bör köpa.
    Jag vill ha flätlina och kommer att fiska i vatten där det finns en del stor fisk (Sörtjärn och Snuggan bl.a).

En flätlina i storlek omkring 0,15 borde fungera bra, jag använder iofs inte flätlina till mete men runt 0,15 borde motsvara nylonlina i storlek 0,30 som jag använder. Det ger även en trygghet vid kast av tyngre vikter beroende på hur du ska fiska. För kraftig lina är värdelöst då det i princip är omöjligt att slita av den om man fastnas i botten.

Vad för spön har du? Då flätlinan är stum vill man gärna ha lite extra aktion, mjukhet i spöet. Annars finns risk att man tappar en del fisk. Dessutom är flätad lina inte särskilt skonsam så jag rekommenderar en längre tubing eller leadcore vid bottenmete. Dessutom är ju flätlinan bra mycket dyrare per meter så jag ser inte riktigt anledningen att använda den mer än om man vill kasta riktigt långt.
    ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Jag vill ha en lina som kan skära genom näckrosor och sånt samt är stark.
      Jag ska ha en spole med flätlina och en spole med nylon och se vilken jag gillar mest.

Kommentera

Jag kör med 0.10 flätlina när det är mycket vegetation och det var längesedan jag hade ett linbrott. Å andra sidan har jag ett ganska skonsamt spö så om du inte har ett flötmetespö tycker jag att du kan gå upp lite. Fördelen med tunn lina är att den skär bättre genom vattnet, flötet glider lättare och det är betydligt lättare att bara peta ut flötet om det är trångt.
        Om det inte är mycket vegetation brukar jag använda 0.20-0.25 nylon.

Kommentera

Ska du köra bolt vilket jag misstänker så behöver du ju inte köra onödigt tunn lina då den ändå inte kommer spooka fisken.

Kommentera

Känner mig väldigt förolämpad...
            Jag ska flötmeta och kanske bottenmeta nån gång men bolt är mot min religon.

Jag ska köpa ett John Wilson Avon Quiver 11-13' 1 1/4lb, har fått bra kritik i England och är ett av dem mest sålda specimenspöna där borta.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
              Känner mig väldigt förolämpad...
              Jag ska flötmeta och kanske bottenmeta nån gång men bolt är mot min religon.

Jag ska köpa ett John Wilson Avon Quiver 11-13' 1 1/4lb, har fått bra kritik i England och är ett av dem mest sålda specimenspöna där borta.
              John Wilson ska vara bra ja. Hade också tänkt köpa ett sådant för ett par år sedan men det blev ett annat istället. Är säkert ett bra köp. Ska du flötmeta räcker det säkert med 0.12mm. Det är vad jag hade kört.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                John Wilson ska vara bra ja. Hade också tänkt köpa ett sådant för ett par år sedan men det blev ett annat istället. Är säkert ett bra köp. Ska du flötmeta räcker det säkert med 0.12mm. Det är vad jag hade kört.
                Tyvärr så finns bara Tuf Line XP i 0,10 eller 0,15...
                Det blir 0,15, den är ju tillräckligt tunn så att den kastar lätta grejjer bra och ändå har bra styrka om man skulle kroka på lite större fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
                  Tyvärr så finns bara Tuf Line XP i 0,10 eller 0,15...
                  Det blir 0,15, den är ju tillräckligt tunn så att den kastar lätta grejjer bra och ändå har bra styrka om man skulle kroka på lite större fiskar.
                  Finns ju iofs fler linor än Tuf Line :P Men ja 0.15 fungerar säkert också bra. Handlar ju mest om vind/strömfång och kastlängd vid det läget eftersom du ändå skarvar tafsmaterial.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                  113 svar
                  18 230 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg -martin-  
                  Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59