Info ang feederutrustning ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info ang feederutrustning ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att en tråd handlar om feedermete och att man skriver lite om bottenmete (som man kan dessutom utföras med ett feederspö) tror jag inte att det är sååååååååå dåligt. Jag ville poengera att då när man bottenmetar, med feederspö eller inte, har man njutta av baitrunner. Hur många gånger har inte en tråd "spårat ut"? Det är inte hela världen. Förlåt, grabbar! Det skall inte hända igen.

Och jag brukar inte veva in betet, när jag feedermetar, bara för att jag vill dricka eller om jag tar en tugg.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Baitrunner är ingen höjdare att anv. till fiske där det är ett måste att köra finlir ex. krokskygga fiskar osv.

Ex.
      Kör man braxen i Hossmo så vill man inte gå misste om ett enda hugg då det till 99% är storbraxarna som är otroligt pillriga och försiktiga, minsta lilla så spottar dom. Och få dom att hugga igen är inte lätt!

Fiskar man karp, sutare med bolt-rigg så är baitrunnern oslagbar i kombination med ett elektroniskt larm!

Kommentera

Ursprungligen postat av Andersson1
        Baitrunner är ingen höjdare att anv. till fiske där det är ett måste att köra finlir ex. krokskygga fiskar osv.

Ex.
        Kör man braxen i Hossmo så vill man inte gå misste om ett enda hugg då det till 99% är storbraxarna som är otroligt pillriga och försiktiga, minsta lilla så spottar dom. Och få dom att hugga igen är inte lätt!

Fiskar man karp, sutare med bolt-rigg så är baitrunnern oslagbar i kombination med ett elektroniskt larm!
        Det är just det som jag ville säga: att i vissa sammanhang baitrunner är mkt bra. Dessutom "överdriver" jag och använder den även i dem fall när det "inte behövs". Skall jag göra något som gör att jag inte kan titta på spöet hela tiden, då sätter jag i gång baitrunnern: om jag vill ta en klunk eller en tugg, eller om jag skall hjälpa fiskekompisen. Att ställa åt sidan spöet hela tiden bara för en kort stund gör jag inte. Då skulle jag avbrytta fiskandet för ofta. Jag är en sådan fiskare som fiskar för nöjes skull. Och jag kan garantera att allt fisk som jag inte behöver släpper jag tillbaka.

Mina två baitrunner rullar med larm är ganska lätta och väl balanserade och jag använder dem även till sådan fiske som inte kräver baitrunner funktionen. Den minsta baitrunner rulle som jag har (den är i storlek 30 men det ser ut som att vara av mindre storlek) är så smidig att jag använder den ibland även till jiggfiske eller spinnfiske.

Kommentera

Lätta Baitrunners

Ursprungligen postat av CDan guest
          Mina två baitrunner rullar med larm är ganska lätta och väl balanserade och jag använder dem även till sådan fiske som inte kräver baitrunner funktionen. Den minsta baitrunner rulle som jag har (den är i storlek 30 men det ser ut som att vara av mindre storlek) är så smidig att jag använder den ibland även till jiggfiske eller spinnfiske.
          Precis en sån baitrunner jag är ute efter...vad är det för modell och pris?

Tight lines!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael

Tight lines!
            Kan säga att Okuma har olika modeller i stlk. 20, 30. Dom är mindre, typ lämplig storlek.

//Markus
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael

Tight lines!
              Vilken modell av dem menar du: den med inbyggd elektroniskt alarm eller den utan? Den modell med alarm är en Cormoran Free Runner Pro EL-BAS 30 (som är i storlek 40, fast att den heter 30, alltså tar 0,40/100 m eller 0,30/170 m) och den utan larm är en Okuma Longbow 30 (alltså tar 0,30/100 m eller 0,25/150 m).

Cormoran rullen, den är en 7 år gammal rulle och jag tror inte att den finns, kvar plus att Cormoran rullarna är ganska sällsynta i Sverige och även i resten av Europa för den delen. Men fram till 2003 Mitchell hade en modell som heter Mitchell Full Runner Electronic som kostade 799 kr katalogpris. Kanske den finns kvar i nån butik.

Och när det gäller Okuma Longbow rullen, det finns bättre Okuma rullar som Interceptor Baitfeeder 639kr för 30 storlek eller Force Baitfeeder 899kr samma storlek.
              Bifogade filer
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
                ...den med inbyggd elektroniskt alarm eller den utan? Den modell med alarm...
                Va? Finns det rullar med inbyggt alarm? Är dom nåt att ha?

Kommentera

Ursprungligen postat av dllg
                  Va? Finns det rullar med inbyggt alarm? Är dom nåt att ha?
                  Det finns, men inte i så många modeller.

Larmet som finns på min rulle är inte så jätte avancerad, men det gör sitt jöbb. Larmet pipper två gånger per spolvarv. Alltså drar fisken i betet bara lite pipper larmet, låt säga, en gång. Om fisken stannar strax efteråt finns det risk att spolen hamnar i en position att larmet pipper inte, och om man har flera spö tätt intill varandra man hamnar i den situation att man inte vet precis på vilket spö har man fått napp. Alltså larmet har ingen fördröjning på signalen. Det larmet är lämpat mer för sådan fisk som drar längre ifrån spolen.

När man vill ha något kompakt och slippa ha med sig massor med extra saker då räcker med en sådan rulle. För det priset som jag fick betala för den rulle är jag mkt nöjd med den (och dessutom fick jag egentligen köpa två likadana rullar och en av dem är i perfekt skick och nyare än den andra som är något sliten, men inte så värst mkt).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                  113 svar
                  18 271 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg -martin-  
                  Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59