Vad är en Pynhåv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är en Pynhåv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är en Pynhåv?

Jag ska åka till en stuga i helgen och tänkte ägna en hel del tid åt att meta gädda.
    Och jag skulle föredra levande agn och då har jag hört nått om att man kan använda en "Pynhåv"
    Men hur mycket jag än googlar hittar jag inget om det, kan någon förklara hur man fiskar med en sån/ om den har ett annat namn och hur den ser ut?

Aldrig hört talats om faktiskt. Google ger ju 0 resultat så det verkar inte finnas något som heter så.

Kommentera

Okej, du har ingen ide vad han tänker på då ?
      Om jag säger såhär, Mörtstuga är inte tillåtet i sjön , utan det är Mete och den här Håven han menar inte ett kastnät?,
      Jag har ingen koll på sjön alls men det känns som att jag vill ha levande betesfisk när jag ska meta gädda då det i min hjärna Rent logiskt borde vara ett bättre val än död betesfisk då dem orsakar mer aktivitet i vattnet.

Kommentera

Det kan inte vara sänkhåv han menar?

Kommentera

Det måste det vara, är det någon som har erfarenhet av det fisket? kan det vara en ide o testa? bör man Mäska på platsen kvällen innan eller det e döfött?

Kommentera

Ursprungligen postat av frostrike Visa inlägg
            Okej, du har ingen ide vad han tänker på då ?
            Om jag säger såhär, Mörtstuga är inte tillåtet i sjön , utan det är Mete och den här Håven han menar inte ett kastnät?,
            Jag har ingen koll på sjön alls men det känns som att jag vill ha levande betesfisk när jag ska meta gädda då det i min hjärna Rent logiskt borde vara ett bättre val än död betesfisk då dem orsakar mer aktivitet i vattnet.
            Ang levande vs dött beta beror du på vem du frågar och vart/när du fiskar skulle jag påstå.
            Ang håven kan det vara sänkhåv som frost nämner som menas. Vem vet :P

Finns ju flera sätt att skaffa betesfisk.
            Om själva frågan är hur du bör skaffa betesfisk så är nog mete med litet flöte/krok samt maggot det absolut lättaste och billigaste sättet. Kastnät kan ju gå snabbare men det kräver att man vet hur man hanterar ett sådant och det (tycker jag) är inte så lätt som man kan tro

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Ang levande vs dött beta beror du på vem du frågar och vart/när du fiskar skulle jag påstå.
              Ang håven kan det vara sänkhåv som frost nämner som menas. Vem vet :P

Finns ju flera sätt att skaffa betesfisk.
              Om själva frågan är hur du bör skaffa betesfisk så är nog mete med litet flöte/krok samt maggot det absolut lättaste och billigaste sättet. Kastnät kan ju gå snabbare men det kräver att man vet hur man hanterar ett sådant och det (tycker jag) är inte så lätt som man kan tro
              Blir till o ta me hela Arsenalen så man kan testa allt

Kommentera

Rasmus Nilsson, du bor i det landskap där mörten dialektalt kallas pyn eller pjön. Även löjan kan dialektalt kallas pyn eller pjön. (samma källa, SAOB)

Du kan då fånga dina små betesfiskar med en sänkhåv, meta upp dem eller pröva löjnät.

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                  Rasmus Nilsson, du bor i det landskap där mörten dialektalt kallas pyn eller pjön. Även löjan kan dialektalt kallas pyn eller pjön. (samma källa, SAOB)

Du kan då fånga dina små betesfiskar med en sänkhåv, meta upp dem eller pröva löjnät.

Ahh så pinsamt :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                  12 svar
                  615 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                  9 svar
                  469 visningar