Mistral Super Buoyant Natural Mini Pops - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mistral Super Buoyant Natural Mini Pops

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mistral Super Buoyant Natural Mini Pops

Har gjort ett högst ovetenskapligt experiment med dessa små tingestar!

När jag fick tag på dessa tänkte jag att det vore bra att veta hur länge de håller sig flytande. Tog därför en av dem och lade i ett glas med vatten och ställde åt sidan. Tänkte att den borde hålla dig flytande till dagen efter eller så men tji fick jag.
    Idag, 2 veckor senare flyter den fortfarande och detta utan synbar förändring på den, varken på ytan eller på nivån den ligger i vattnet.

Har aldrig använt några sådana pops och har några funderingar om dem.

Vad är de gjorda av som gör att de inte sjunker och varför smälter de inte av att ligga i vatten?

Är de gjorda av något icke biologiskt material?

Om de är ickebiologiska kan ju inte fiskarna smälte dem om de skulle lyckas svälja dem utan att få med kroken.

Kan någon ge mig några svar angående detta?

Vill veta om det är OK att använda dessa. Vill inte göra det om det är så att de kan fastna i magen på någon fisk som far illa av detta.

//Tantor
    Bifogade filer
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

En eloge till dig som tänker efter före

Nu är ju inte risken enbart att dom kan fastna. är dom inte biologiskt nedbrytbara så finns dom ju kvar i evigheter, sen finns ju även risken att dom innehåller en hel del långlivade kemikalier, typ Ftalater och annat otrevligt.

Det är frustrerande att ingen anger kemikalieredovisning på fiskeprodukter som jiggar mm. Personligen tror jag att vi sportfiskare sprider en satans massa elakheter i våra vatten genom dom produkter vi nyttjar.

Läste en rapport där man obducerat död fisk som dött av undernäring, den hade en modell big jigg i magen som den försökt smälta under några månader, fortfarande mätt åt den inget annat, och näring fick den ju inte mycket av.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Popups består av samma ingredienser som vanliga boilies, nästan. Skillnaden kan vara lite olika. Ibland används korkmjöl i mixen för att den ska flyta istället för sjunka. Man kan också hetta upp dom utan att koka dom och på så vis få dom att flyta.

För de som inte vet vad boilies är och vad det innehåller så är det en "pasta" gjord på diverse torra (biologiska) ingredienser samt ägg. Det är mkt högt näringsinnehåll i dom. Popups är dock inte att betrakta som "mat" i den bemärkelsen eftersom man endast använder dom som krokbeten dvs när den äter en popup ska fisken krokas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Popups består av samma ingredienser som vanliga boilies, nästan. Skillnaden kan vara lite olika. Ibland används korkmjöl i mixen för att den ska flyta istället för sjunka. Man kan också hetta upp dom utan att koka dom och på så vis få dom att flyta.

För de som inte vet vad boilies är och vad det innehåller så är det en "pasta" gjord på diverse torra (biologiska) ingredienser samt ägg. Det är mkt högt näringsinnehåll i dom. Popups är dock inte att betrakta som "mat" i den bemärkelsen eftersom man endast använder dom som krokbeten dvs när den äter en popup ska fisken krokas.
        Ursäkta om jag blir lite närgången i frågan, men jag blir nyfiken när du säger att dom innehåller biologiska ingredienser+ ägg. Nu är ju verkligheten sådan att inte ens den mat du å jag äter redovisas ner på minsta nivå vad som ingår. Så tyvärr tvivlar jag på att dessa produkter innehåller ENBART naturliga ämnen. Tillverkare brukar ha en enormt uppfinningsrikedom när det gäller nya typer av kemikalier.

Vi kan ta en fråga: ruttnar, möglar, härsknar eller blir dom på annat sätt dåliga med tiden ? Om inte så borde du ta dig en funderare på varför?
        Senast ändrad av Exxet; 2012-02-26, 19:05.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Pop-ups blir knappast dåliga, Mistral pop-upsen som Tantor menar är heller inte smak/doftsatta så dem innehåller nog helt enkelt ett "basic-recept" för att kunna knåda ihop dem till små kulor, samt en stor del korkmjöl + färgmedel.

Pop ups är heller inte man mäskar med. Visst, dom är säkerligen proppade med massa elaka kemikalier, men säg vilket spinn-/jerkbete i dagens läge som inte är det. Pop ups riggar man på ett såpass sätt att fisken med all sannolikhet inte kommer undan med betet när det nappar. Fisken tar betet i munnen, känner sänkets tyngd och krokar sig själv mot kroken som är fritt exponerad precis vid betet. Vet du vad du håller på med, har fräscha välknutna tafsar så ser jag inget fel med användandet av pop-ups.

Kommentera

Pop ups är heller inte man mäskar med. Visst, dom är säkerligen proppade med massa elaka kemikalier, men säg vilket spinn-/jerkbete i dagens läge som inte är det.
            Är dom gjorda av biologiska naturliga ämnen som Sg säger och dom blir inte dåliga som du påstår så kan man ju undra vad det kan bero på ?

Jag tror dig, har inga avsikter tycker bara om att ställa frågor som typ den jag ställde här, Lite kul detta med kemikalier. Hela världens forskarkår anser att kemikalier är det största hotet mot allt liv på jorden. T.o.m. isbjörnar uppvisar ibland höga halter av kemikalier som vi människor sprider så dom är livskraftiga och sprids med fisk och djur. Inget roligt om vi sportfiskare visar sig vara dom största bovarna, speciellt när det gäller att sprida dom i vattnet.

Men jag har ingen aning, jag bara ställer frågor. Oftast är det inte frågan som jobbig, det brukar vara svaret.

Kommentera

Ursäkta språket men det är fördjävla sorgligt om dessa popups innehåller korkmjöl.
              Alla som fiskat vet att det inte finns nått som fisken inte kan lyckas få av kroken och svälja. Går det att få fast på kroken så går det för fisken att få det av kroken utan att kroken fastnar i gapet.
              Måste ta mig en ordentlig funderare på om jag överhuvudtaget ska använda dessa.
              Tack för svaren förresten!

//Tantor
              [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                Är dom gjorda av biologiska naturliga ämnen som Sg säger och dom blir inte dåliga som du påstår så kan man ju undra vad det kan bero på ?

Jag tror dig, har inga avsikter tycker bara om att ställa frågor som typ den jag ställde här, Lite kul detta med kemikalier. Hela världens forskarkår anser att kemikalier är det största hotet mot allt liv på jorden. T.o.m. isbjörnar uppvisar ibland höga halter av kemikalier som vi människor sprider så dom är livskraftiga och sprids med fisk och djur. Inget roligt om vi sportfiskare visar sig vara dom största bovarna, speciellt när det gäller att sprida dom i vattnet.

Men jag har ingen aning, jag bara ställer frågor. Oftast är det inte frågan som jobbig, det brukar vara svaret.
                Är betena Readymades eller popups innehåller givetvis betet även konserveringsmedel. Men det gör ju vår egen föda också. Det jag menar är alltså att själva betet är "mat" det är inte konstgjort. Du kan baka boilies själv av saker du hittar på ICA.

Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
                Ursäkta språket men det är fördjävla sorgligt om dessa popups innehåller korkmjöl.
                Alla som fiskat vet att det inte finns nått som fisken inte kan lyckas få av kroken och svälja. Går det att få fast på kroken så går det för fisken att få det av kroken utan att kroken fastnar i gapet.
                Måste ta mig en ordentlig funderare på om jag överhuvudtaget ska använda dessa.
                Tack för svaren förresten!

//Tantor
                Tror inte det är någon fara. Eftersom det är finmalt mjöl och resten av betet smälts i magen så lär mjölet komma ut den naturliga vägen.

Det är bra att ni bryr er men allt modernt karpfiske circulerar kring C&R och alla produkter är anpassade för det.

Det finns tusentals fiskare som använder popups och jag har iallaf personligen aldrig hört talats om någon karp som dödats av en popup.

Kommentera

Hej igen sg !

Jag tror säkert du har helt rätt, jag svarar därför att jag kan bara inte låta bli att ställa frågor. Det intressanta med frågor är att svaret ofta genererar nya frågor.

Ska nörda mig lite till angående det du sa:

Är betena Readymades eller popups innehåller givetvis betet även konserveringsmedel. Men det gör ju vår egen föda också.
                  Dom frågor som direkt dyker upp i mitt huvud m.a.p. dina ord är följande:

1. Jaha och dom är inte farliga då när dom finns även i vår mat eller ?
                  2. Vad för sort eller typ av konserveringsmedel ?
                  3. Konserv.medel ! finns det även antibakteriella och antimögel kemikalier tillsatt ?
                  4 I så fall vilka är det och vilka mängder ?

OBS ! Nu kräver jag inga svar från dig, klart att varken du eller jag vet sånt. Vad jag vill ha fram är att man bör vara väldigt misstänksam mot allt som man äter och på annat sätt brukar (stoppar i våra vatten och naturen). Tyvärr så är flertalet av dessa kemikalier som finns tillsatt extremt giftiga på olika sätt, hormonstörande, beteendestörande, mm. Vissa av dom har väldigt otäcka verkningar, dom bryts inte ner utan finns kvar från fisk till fisk till människa eller rovdjur för åter hamna i vattnet och i nya fiskar i näst intill all evighet, och dom förstör fiskens naturliga lek och hormonbalance. Dom gör hannar till honor och gör honorna ointresserade av lek, rubbat beteende.

Gå in under miljötrådar och läs några av dom trådar jag postat så får du lite inblick i detta. Tyvärr så finns det tillverkare som totalt skiter i vad dom häver i. Vissa produkter är rena rama giftbomberna, och ja, , det gäller även det vi äter och ger till våra barn.

Du säger att du inte hört nån fisk som dödats av era popups ! ! Nu är det inte så kemikalier verkar i naturen, det är ett grymt mycket mer sofistikerat dödande. Fisken lever, men förstör dess naturliga förmåga att fortplanta sig, förstör dess normala beteende, och gör att avkomman blir livsduglig men inte fortplantningsdugli mm mm.

Men som sagt, det finns att läsa om detta ifall man vill
                  Senast ändrad av Exxet; 2012-03-01, 19:21.

Kommentera

ja eftersom det var korkmjölet som ansågs vara farligt i ett av inläggen är det klart att direkt död är vad som avses vara risken Korkmjöl har ju knappast förmågan att döda på annat sätt än att det skulle sätta stopp i systemet på nått vis.

Klart det är bra att vara medveten men det kan också vara kass att fundera för mkt

Det är ju lätt att folk får för sig att saker som kanske egentligen inte är direkt farliga, helt plötsligt är det

Sen tror ju inte jag att konserveringsmedlet i Boilies har samma effekter på vattenmiljön som typ tungmetaller och annat som dödar/förhindrar avkommor osv. Men visst, bra att ha diskussion.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    594 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    462 visningar