Nu framåt våren när säsongen drar igång tänkte jag prova bottenmete med bröd efter bland annat id och braxen. Har aldrig använt bröd som bete förut utan har mestadels kört med mask, maggot eller majs. Hur tycker ni bröd fungerar för dessa arter? Och har ni några praktiska tips? Vilken typ av bröd är lämpligt att använda? Och hur bra sitter det på kroken? Är det inte risk att det blir degigt och löses upp och lossnar? Alla tips om hur man använder bröd vid bottenmete mottages tacksamt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bottenmete med bröd
Collapse
X
-
Bottenmete med bröd
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug LarsonTaggar: Ingen
-
Först och främst gäller det att ha förtroende i krokbetet man använder. Folk brukar pressa på en brödklump på kroken, kasta ut, får inga napp, vevar snabbt in och tror det är ett skitbete eftersom det inte sitter på kroken.
Jag använder främst bröd, samt brödmäsk (nermixat färskt, billigt Willys/Eldorado vitt bröd) på sommaren till id och vid tillfällen braxen (när iden inte vill vara med och leka). Brukar 9 av 10 gånger agna på med en fluffig, lagom stor (2-5cm) brödbit på en strl. 8-10 enkelkrok. Kruxet är att inte pressa brödet på kroken för hårt, men heller inte för löst.
Enklaste sättet att agna bröd är att ta en bit av det vita inkråmet från en brödskiva, lägg kroken i mitten av brödet, vik brödet över kroken och pressa med fingrarna lätt över kroköglan och en aning in på krokskaftet. Man lär sig rätt snabbt att rigga brödet på bästa sätt, prova hur brödet "beter sig" på grundt vatten så att det precis sjunker till botten och fluffar upp sig en aning!Senast ändrad av GbgRobin; 2012-02-22, 14:18.
-
bröd är förmodligen mitt favoritbete alla kategorier. Det är nog överlägset mitt mest använda bete till det jag fiskar också.
Vilka bröd som fungerar bra kan faktiskt (i min mening) skilja sig. Jag tycker grekiskt lantbröd är bra. Anledningen till detta är att brödet har högre densitet än exempelvis formfranska vilket innebär att man kan kasta längre med det med endast brödet som kastvikt (ytbröd)
Dessutom luktar det bra och känns "kvalitet". Man kan även baka eget bröd och resultatet brukar även då bli mindre luftfyllt än billiga franskor.
Till själva krokbetet kan man riva loss direkt från limpan, klippa med sax och även använda särskilda brödstansar som vissa metetackeltillverkare tillverkar. Exempelvis Drennan och Stonfo gör sådana.
En favorit jag haft till vårfiske efter färna när de inte vill gå upp har varit att köra med en drennan gripmesh feeder som har taggar inåt och därför håller kvar mäsk lite lättare än andra cagefeeders. Hur som helst, i denna kör jag då färskt bröd och sen fiskar jag med en brödflinga på en hyfsat liten krok. Fiskar man då i strömt vatten så kommer strömmen trycka ut det färska brödet som löser upp sig mer och mer och samtidigt har du en brödbit hängandes strax nerströms feedern och den blandar sig med det utfallande brödet.
Det kan fungera väldigt bra. Det kan också få resultatet att fisken börjar gå upp på ytan längre nerströms om brödet börjar flyta upp. I så fall kan man ju försöka vara beredd att byta till frilinat ytbröd om situationen tillåter det.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 882 visningar
0 gillar