Id - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Id

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Id

Fiskar mycket id här i mitt hemma vatten som är klarälven och undrar om det finns fler idfiskare som vill dela med sig av sina erfarenheter med mig och jag med mina.

Skit fiske.
    "För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"

Tjenare!

Vet inte riktigt vad du tänkt dig men tips är väll aldrig fel. I det vattnet jag normalt fiskar id, sege å utanför malmö, är det grymt idfiske på våren. De är inte jättestora men man kan få en massa så det brukar vara roligt. Det är normalt en lugnt flytande å och det som brukar fungera bäst är att loosefeeda(ursäkta swe/eng) maggot i rikliga mängder och dessutom använda lite mäsk(typ swedbaits champion). Sedan är det bara att låta ett tackel med maggotagnad krok (en röd ytterst och en vit innerst) drifta med strömmen mitt i ån.

Så kör jag hur för du?

Tight lines!

Kommentera

Id

här hemma i klarälven så blir det mest bottenmete med antingen räka,mask eller majs. Man får kanske inte lika många som i "din" å men snittvikten brukar vara runt 1.5 kilo och det fångas varje år idar över 3 kilosgränsen. Min största än så länge är en på 2550g som jag tog på majs/mask. Kör med ett vanligt glidande bottentackel med sufix tafsmaterial sista 35-40 centimetrarna och som krok kör jag med b983 kamasan strl 10-6.
      Brukar du köra nått efter sutare eller brax något?

fishing is life
      "För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"

Kommentera

Ja en del...vi har en del justa braxenvatten här där det i år har tagits braxen på upp till 4,8kg men mitt pb är 3250g. Var i ett vatten för ett tag sen där svenska rekordet på brax är taget, häckebergasjön 6300g, men vattet var inte i samma form längre. Vi tog en hel del braxen med en topp på 1,8kg(på toppknutet) och de var alla otroligt smala så jag tror inte riktigt på det vattnet. Tog även sutare på 1,9kg där.

Braxen och sutare tar jag nästan alltid på flötmete, samma krok som du använder b983 och betet blir majs/röd maggot/mask i olika kombinationer. Kör standard mäsk, champion, och blandar i blodpulver när jag satsar på sutare. Fick ett tips om att doppa betet i en "sötdoftade sörja" innan jag fiskar, har du något erfarenhet av detta? Fanns att köpa olika smaker från danish delight i fiskeaffären.

Över 3kg är en ordentlig id!! Mitt Pb är 1410g, en av mina få idar på bottenmete.

Tight lines.

Kommentera

Mega Tutti

jora jag brukar "boosta" mina beten med olika tillsatser som tex mega tuttu och scopex squid liver har funkat bra för mig. Vet inte om dom gör att man får mer fisk men jag tror på dom och tron kan besätta berg eller vad det nu heter =)
          Jo en riktigt stor brax är ett hett efterlängtat byta kan jag lova.
          Har det blivit något sutarfiske i år da? vad har du för pb på sutare?

skit fiske

Kommentera

kör uteslutande med jiggskalle och upptacklad småsik eller löja...funkar väldigt bra på större Idar..

Kommentera

Tjenare!

Mitt sutarrekord är ganska blygsamt på 1900g men det är satt i år så det kommer väll mer. Inte i år dock för det finns tyvär inte tid till mer sådant mete...skall tävla(int.mete) en del så jag måste träna lite på det. Tog sutaren under en tre dagarstur då det tyvär regnade bort lite värdefull fisketid men annars var dte okej.

Ha det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 882 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76