Karp och Gräskarp på ytan!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp och Gräskarp på ytan!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp och Gräskarp på ytan!?

Tjenare
    Tänkte prova att fiska lite karp och gräskarp på ytmete.
    Hur mäskar man (jag menar "förtidsmäska", dvs inte bara dagen man fiskar) så att dem börjar käka på ytan?
    Vart håller karparna till egentligen?

Kommer fiska gräskarp i vår och vanlig karp i sommar, karp i ett relativt ofiskat vatten och gräskarp i ett ofiska vatten (om det nu hjälper)...
    Senast ändrad av Masken_Gurra; 2012-01-06, 19:54.

Jag skulle tänka mig att det är effektivt att mäska med fransbröd som du kastar ut på ytan.

Har en damm hemma (ej fiske) med mycket karp där många brukar vara och kasta i bröd. På sommaren har de sedan lärt sig att så fort någon kommer och kastar ut bröd så flyger de sig på maten utan att vara det minsta skygga.
    Ofta är de lite svåra i början men om man tar lite bröd och degar ihop så att lite sjunker och lite flyter och sedan går därifrån så kan de äta ifred. Dvs att inte skrämma dem. Så småningom förstå att det är ofarligt att äta det brödet eller alternativa beten.
    ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Rubriken gjorde sig lite lustig så här i början på Januari
      When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

All förmäskning handlar om att locka till sig fisken, och den ska få förtroende för det som man mäskar med. Då blir den mindre skygg, och tar krokbetet enklare. Längre förmäskning ger oftare bättre resultat.

Det är inte alltid fisken är intresserad av mat på ytan, så vissa dagar funkar det andra inte. Bästa är att leta rätt på vart fisken är, och utgå från det. Och absolut inte stressa när det gäller ytfiske. Kastar du för nära skräms de oftast iväg. Men ingen regel utan undantag, vet folk som kastat PÅ fisken och de har slukat betet direkt. Men titta på fisken och försök tänka dig vilken väg den kommer simma, och där lägger du betet.

Men får att få fisken att bli mer aktiv i ytan så skulle jag prova förmäska en del. Finns hundfoder som flyter. Där kan du mäska större kvantiteter utan att det blir svindyrt. Glöm ej att blötlägga fodret en timme eller två innan bara, så det suger åt sig vatten och sväller upp innan det hamnar i magen på fisken. Annars är pellets och det mesta annat som flyter bra beten. Karpen är generellt nyfiken och smakar gärna.

Behöver du fiska på långt håll går det att köra PVA fylld med det bete du väljer. Sen går ju PVA att skjuta ut med slangbella, och behöver du extra tyngd lägg i en sten eller två.

Kommentera

Väldigt soliga varma dagar så kör ytfiske om du kan se fisken.Andra dagar kan det nog funka bättre med en annan taktik.Som sagt så börja mäska och få fisken att käka innan du presenterar ditt tackel.
          When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

ska du fiska gräsis är bröd ett grymt bete. Nackdelen med det är att det dels inte går att skjuta/kasta någon längre bit (utan PVA) och att annan fisk också äter det. I vissa sjöar (som till exempel där jag fiskar gräskarp) har måsarna tagit över luftrummet fullständigt och därför går det inte längre att fiska bröd på ytan där, tråkigt men sant.

Till vanlig karp funkar bröd också men du kan även fiska med till exempel doggy. Både den stora och lilla storleken flyter och är både billigt och effektivt.

Jag har använt controller till det mesta av mitt ytfiske efter gräskarp. Mest på grund av att jag annars inte kan fiska där jag behöver/vill. Annars är förmodligen frilina att föredra för att minska onödiga rörelser när betet kastas ut.

Vid ytfiske är det bäst om du kan få fisken att äta med god självkänsla innan du ens börjar fiska på den. Ju mer och snabbare de äter från ytan ju mindre kommer de bry sig om att du kastar ut ett annat bete och dessutom blir de inte lika tveksamma över ditt bete. Det finns ju tillfällen där man blir tvungen att kasta ut endast krokbetet pga tex fåglar och annat och då får man väl chansa men i bästa fall vänjer man fisken vid att äta på ytan först.

Kommentera

Då fluorocarbon inte flyter så vill jag använda nylonlina.

Vilken tjocklek tycker ni är vettigast om man utgår ifrån att:
              Fisk upp till 10 kg inte är omöjlig att få.
              Spöt har en testkurva på 2,5 Lbs.
              Fisken inte tillåts att rusa för mycket p.g.a. snags.

Spontant tänker jag 0,35 mm med en tafs på kanske 0,30 mm.

Jag kan ju googla mig fram till svaret men är intresserad av hur ni tänker.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-05-23, 06:53.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Det är ju precis därför man vill använda FC till ytfisket, den sjunker!
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Jag har tagit gräskarp på 0.35 fc men det är förmodligen overkill men man ska inte ha för tunn tafs heller. Har bränt fisk på det en gång och kommer inte testa det fler gånger...

0.30-ish mono är rätt så ok. Jag kör oftast fc och ja, det sjunker vilket är problem om man fiskar med betet ute länge eftersom linan då hamnar i en båge mellan controller (om man använder en) och betet. Har man mkt växtlighet kan man låta linan ligga mestadels ovanpå växterna .
                  Man kan också köra braid hela vägen ut till kroken men det är förmodligen inte lika snällt mot fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Det är ju precis därför man vill använda FC till ytfisket, den sjunker!
                    Du har en viss poäng och jag har fiskat på det sättet (hade ett 1,5 Lbs barbelspö med 0,28 mm FC) men märkte att en tafs på 2 meter FC kunde dra ner doggyn jag använde under ytan. Då ser man inte nappen så bra. Med bröd, som hade bättre flytkraft, så dök ju inte samma problem upp.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 889 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37