Flötestrolling..hilfe hilfe! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling..hilfe hilfe!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötestrolling..hilfe hilfe!

Ska ut på en liten smal sjö imorrn. Ska testa flötestrolling. Med mört. Levande, förhoppningsvis.
    Har två frågor:

1. Hur fan funkar det? Har aldrig flötestrollat.. Äre bara att köra jävligt sakt o släpa det efter? ... Då kommer ju gäddan känna motståndet direkt o spotta ut mörten? eller?

2. Hur länge har ni samma mört i bruk? Mina mörtar dör nästan omedelbart :P Funkar de lika bra med typ halvdöd eller död?

Flötet ska vara fäst i topp och botten eller ha genomgående kanal för linan. Se till att flötet inte glider i så fall. Betet han vara tacklat på samma sätt som vanligt mete. Du åker/ror SAKTA och har björnkoll bad som händer med flötena. Det bör fungera till att börja med. Det finns nog ytterligare trixs att ta till men det kan vara knepigt nog som det är i början.
    Ha ett intressant fiske!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det finns många trådar att söka på i detta ämne, så jag svarar bara kort, så får du läsa mer om du tycker att du behöver det.

Bäst är att köra med tvåkrokstackel. Den övre kroken sätter du i munnen på fisken och den undre i förslagsvis ryggen (mindre bottennapp om man kör bottenära).

Det finns tre enkla sätt att få linan att löpa ut smidigt när rovfisken tar betet.
      A) Baitrunner
      B) Lineclip och öppen spole
      C) Slirbromsen på det lösaste (OBS! Glöm inte att ställa tillbaks INNAN du gör mothugg) Här är det skönt med s.k figthing drag.

Jag föredrar att blya ordentligt eftersom jag oftast kör ganska djupt och vill hålla betesfisken på det djupet. De flesta betesfiskar är benägna att simma uppåt, så jag använder mig av up-trace vid flötestrolling.

Sedan kör du med den hastighet du tror att betesfisken presenteras bäst i..

Kommentera

Addish: Vilken krokstorlek har du? Kanske kan va värt att prova och byta till ett par mindre krokar.
        Tight lines.
        /Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 886 visningar
        0 gillar