Tips på bete och "setup" för regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bete och "setup" för regnbåge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bete och "setup" för regnbåge?

Hejsan!

Jag hade tänkt att åka till fyrväpplingen här i veckan(insjöar med regnbåge) och jag har är lite sugen på att försöka meta efter regnbågen.

Hur skulle ni rutinerade metare göra? Ska jag använda mig av PowerBait(vilken färg)?, räkor eller något annat?
    Sen skulle jag gärna vilja ha tips hur jag riggar mitt haspelspö på optimalt sätt
    så som antal krokar, flöte, djup osv.

Jag har bara provat mete efter regnbåge en gång, utan lycka.

Tack för hjälpen!

När jag metar båge flötmetar jag. Många föredrar bottenmete, har själv ingen vidare erfarenhet av bottenmete efter båge, men någon annan får gärna fylla i det kapitlet.

Jag kör alltid nylon när jag metar, för det mesta runt 0,25. Kör wagglerflöte och karpkrok i stl 8, alltid med färsk, skalad räka. När fisken vakar mycket brukar jag köra ca 0,5 meter under ytan, när det är mindre vak kör jag mellan 1 och 2 meter. Allt är såklart beroende på djupet på sjön, hur vakvillig fisken i sjön är och vilken årstid det är. Kör ett 9' Ron Thompson Trout Mania och en Shimano Navi 2500FB.

Kommentera

Tack för hjälpen, Lozz

Är det någon som vet vart man kan hitta en "guide" som visar hur man sätter ihop ett bra tackel för metet? Känner mig väldigt osäker på det, har sökt runt lite men har inte direkt hittat något bra.
      Sen undrar jag också om man kan ha flera krokar på samma lina? I så fall skulle man ju till exempel ha ett powerbait på den som sitter längst ner mot botten och kanske en räka på den lite högre upp?

Kommentera

I skysjön får du inte meta . Annars funkar räka jättebra tillsammans med kastflöte . Har du tillgång till båt är små rapala 3-5 cm ännu bättre . Kör med 0,20 nylon å gör ögleknut å ro drag med dom ger alltid fisk .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          I skysjön får du inte meta . Annars funkar räka jättebra tillsammans med kastflöte . Har du tillgång till båt är små rapala 3-5 cm ännu bättre . Kör med 0,20 nylon å gör ögleknut å ro drag med dom ger alltid fisk .

/Fredrik
          Tack, Fredriik

Jo, jag är medveten om förbjudet i Skysjön men tror faktiskt jag ska prova Rörsjön.

Kommentera

Rörsjön är tillåten för mete och du får använda powerbait där. Enklaste sättet nu på hösten när vattnet är kallt är att du ror ut och sätter tre Power egg eller en klump flytande deg på en lätt krok och låter det flyta på ytan ca 15m från båten. Du kan låta båten driva för vinden. Regnbågarna hittar dig och det kan gå väldigt fort speciellt om du tar en fika under tiden du väntar! Nylon eller flät spelar mindre roll men ca 0.20 nylon funkar alldeles utmärkt.

Börjar du frysa kan du ro upp värmen en stund.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Rörsjön är tillåten för mete och du får använda powerbait där. Enklaste sättet nu på hösten när vattnet är kallt är att du ror ut och sätter tre Power egg eller en klump flytande deg på en lätt krok och låter det flyta på ytan ca 15m från båten. Du kan låta båten driva för vinden. Regnbågarna hittar dig och det kan gå väldigt fort speciellt om du tar en fika under tiden du väntar! Nylon eller flät spelar mindre roll men ca 0.20 nylon funkar alldeles utmärkt.

Börjar du frysa kan du ro upp värmen en stund.
              Hej BeBest! Kul att du hittade till tråden, hade tänkt att skicka ett PM till dig annars
              Det låter väldigt simpelt, inga flöten eller annat? Bara en krok med powerbaits?
              När du skriver lätt krok, menar du en trekrok eller en "vanlig" metkrok?

Tack för hjälpen!

EDIT: Glömde fråga en sak, lika bra att passa på, du säger att det fungerar som bäst när man ror powerbaitet, men hur fungerar om vi till exempel ligger ankrade eller är på land och tar en fika? Går det fortfarande att kasta ut och bara låta powerbaitet flyta på ytan som en flöte? (om jag nu har förstått metoden rätt). Har du någon personlig favorit färg på ditt powerbait? Ägg, deg, kulor?
              Senast ändrad av HEATftw; 2011-10-31, 12:11.

Kommentera

En metkrok funkar bra till Power Egg. Krokböjen ska vara så stor att krokspetsen har fritt spelrum. Mina favoritfärger är chartreuse och orange eller den rosaröda, alla med eller utan glitter. Degen har jag inte testat. Vill du fiska från land är det svårt att kasta ut om det är motvind eller träd omkring dig. Ett sätt att tackla blir då att sätta ett leke en halv spölängd från kroken och haka på ett glidande sänke och lägga ut det på väg in mot land. Då ligger allt kvar till fisken tar eller du vevar in. Du kan köra med sänkemetoden ute på sjön också om du ankrat upp eller driftar. Du ser på linan om du har hugg. Linan ska kunna löpa fritt ut från spolen om du vill ha spöet kvar medan du fikar och inte håller i det! Jag håller gärna direkt i linan. Då vet jag vad som händer. Bågen kommer inte att spotta om den inte känner motstånd och när du upptäcker nappet är det försent för bågen!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                  En metkrok funkar bra till Power Egg. Krokböjen ska vara så stor att krokspetsen har fritt spelrum. Mina favoritfärger är chartreuse och orange eller den rosaröda, alla med eller utan glitter. Degen har jag inte testat. Vill du fiska från land är det svårt att kasta ut om det är motvind eller träd omkring dig. Ett sätt att tackla blir då att sätta ett leke en halv spölängd från kroken och haka på ett glidande sänke och lägga ut det på väg in mot land. Då ligger allt kvar till fisken tar eller du vevar in. Du kan köra med sänkemetoden ute på sjön också om du ankrat upp eller driftar. Du ser på linan om du har hugg. Linan ska kunna löpa fritt ut från spolen om du vill ha spöet kvar medan du fikar och inte håller i det! Jag håller gärna direkt i linan. Då vet jag vad som händer. Bågen kommer inte att spotta om den inte känner motstånd och när du upptäcker nappet är det försent för bågen!
                  Tack för tipsen, BaBest
                  Kommer ha sällskap i båten och troligtvis kommer han att använda sig av spinnfiske så kommer väl ligga ankrade mesta dels, antar jag. Hur tror du flötmete skulle fungera? Jag är ju lite orolig för att jag inte skulle märka ett eventuellt napp, om jag inte använder mig av flöte. Jag vet inte riktigt hur jag skulle ta mig till för att få linan spänd nog för att känna av ett nafs utan flöte. Om man använder sig av ett glidsänke, kommer powerbaitet fortfarande upp till ytan då? Jag har, som sagt, absolut ingen erfarenhet med mete så vissa av mina frågor kanske är lite korkade men.. ingen fråga är en dum fråga har jag hört

Kommentera

Prova med Bombarda -Fiske

Tips saxat från Fiskemagasinet:

Bombarda kan beskrivas som en aerodynamisk kastdobb. Med den kan man kan nå kastlängder som innan var omöjliga, få en perfekt betespresentation, och fiska på det djup man vill.

många andra användbara så bläddra ner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76