Mete -> små fisk -> stor gädda -> Glad kille - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mete -> små fisk -> stor gädda -> Glad kille

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mete -> små fisk -> stor gädda -> Glad kille

Tja

Jag under natten 05/10 -11 hände något magiskt!. När jag vaknade upp dagen där på som vilken dag som helst va det något ändå som var annorlunda. Jag hade tydligen under min djupa sömn fått en galen ideé ( Kan även handa att jag hade hört något, glömt av och sedan kommit på det igen ). Man brukar ofta mäska för att få en fisk att bli aktiv, och jag som på senare tid har haft väldigt otur med att fånga en stor gädda har tänkt ut en utmärkt plan. Dock vet jag inte om de kommer att funka därför vill jag gärna ha era reflektioner! Mäska (efter små fisk ) 1-3 dagar innan man beger sig ut på en fiske tur vid en djupbrant / grund där man ser på ekolodet att fisken är inaktiv. Komma tillbaks och fiska av stället, idéen lyder så här. Mäska -> små fisk kommer fram -> gäddan får ett stort utbud av små fisk (som en godis påse till en två åring) ett par dagar senare gäddan byter revir eller helt enkelt trivs, jag kommer med mina busters och jerkar skiten ur fisken -> jag får gädda över 3kg -> slår mitt PB -> nöjd kille -> Fotografier -> C & R -> Ny facebook uppdatering!

PS: Jag har aldrig mäskat förut så håller ni på ett recept för små fisk så dela gärna med er! Och även, säg till om detta ens är lagligt! Tror ni det är effektivt eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand
    SKITFISKE
    Svartnisse

Att mäska är fullt lagligt Annars hade vi haft ett par tusen metare här i Sverige som åkt in på grova böter/fängelsebesök!

Köp på dig ströbröd och blanda detta med havregryn (typ 50/50), blanda med sjövatten tills du kan pressa ihop mäskbollar ganska lätt. Eller så blandar du vatten tills det blir lite som gröt, och när du kastar ner det vid en djupbrant/grund så blir det stora "moln" som sedan sprider sig över botten. Ha i vaniljsocker i mäsket också, som brukar locka till sig mört och braxar till platsen.

Hoppas det blir ett skitfiske med lite mäskning!

Kommentera

Detta borde fungera om gäddan är aktiv. Brukar ganska ofta ha problem med gädda på våren och hösten när man mäskar "fel".

Har till och med haft gös på mäsk platsen (tog mört). Ål är ganska vanligt om det finns
      rikligt precis som abborre.

Mvh Tikkanen

Kommentera

Det kommer att funka, men det kan ta lite längre tid än ett par dagar innan du har lurat in de större gäddorna.
        Det är samma princip som gäller här som vid fiskodlingar, där har du gott om småfisk som kalasar på resterna från odlingen och större predatorer som kalasar på småfisken.

Koka ett stor gryta med havregryns gröt och mäska hårt, du behöver inte vara orolig för att övermäska, du är ju inte ute efter småfisken.
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 882 visningar