En tanke kring svenskt tävlingsfiske (inriktat mot mete) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tanke kring svenskt tävlingsfiske (inriktat mot mete)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En tanke kring svenskt tävlingsfiske (inriktat mot mete)

Hej!

Jag är fundersam och börjar bli frustrerad.

I en tid så har jag läst på om tävlingsfiske med TP (Take a part) och har blivit väldigt intresserad av det lite mer avancerade fisket, jag har tidigare fiskat på tävlingar med whips (långspön).

Det jag blir så frustrerad över är att när jag var runt 16 år var det rätt många som tävlingsfiskade inom denna metoden men idag så har detta dött ut många har skaffat familj och har inte lika mycket tid osv men det värsta är inte detta utan det är följane:

Som nykomling till fisketävlingar i dagsläget så är det väldigt svårt att få hjälp med utrustning och information (på nätet) om vad du kan tänkas behöva och hur du ska få tag i detta samtidigt som dom som tävlat länge klagar över att det är lite folk och att det är svårt att få nya folk att börja meta.

Har ett exempel Jag (nykomling) besöker en sida som är inriktat mot tävlingsfiske jag besöker sidan och stället frågor, får ett par bra svar med länkar som visar mot den utländska marknaden och här blir det problem, Eftersom denna hemsidan har sponsorer som betalar för internet och server så vill dom inte att man marknadsför några andra produkter än dom har eftersom dom utländska är billigare och dom vill att den svenska marknaden ska bli större (vilket vi alla vill)

Så jag som nykomling försöker få tips om vad jag ska skaffa men då blir personerna stoppade pga marknadsföringen. detta gör mig frustrerad eftersom det nu blir svårare för att veta vad jag köpa för spö då man inte får några tips.

Kollar man på utländska hemsidor så är det fullproppat med människor som hjälper andra och peppar upp deras intresse för att tävla här ges de tips på spön rullar osv.

Den sidan fick jag till svar att jag får skylla mig själv om jag inte förstår eller ville förstå (fattade inte nåt är förvirrad till 110%)

Som tur är så får man i alla fall fråga om tips här på fiskesnack vilket är super bra.
    Senast ändrad av tuxxen; 2011-09-12, 18:14.

Varför inte be de som är hjälpsamma att PMa dig istället, då kan ni utbyta mailadresser och diskutera utrustning och var denna kan inköpas via mail eller msn utan att bli stoppade.

Kommentera

Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
      Varför inte be de som är hjälpsamma att PMa dig istället, då kan ni utbyta mailadresser och diskutera utrustning och var denna kan inköpas via mail eller msn utan att bli stoppade.
      Japp det e sant har även gjort det nu. men jag förväntade mig inte de otrevliga bemötandet man fick från en del.

bryr mig inte ett skvatt om vad dom tycker om mig men det är tråkigt att dem inte kan förklara direkt varför man inte får prata öppet om ett TP. istället skrev dom massa gojja som bara dom som varit med och tävlat länge kan förstå.

Sedan så missade jag (reglerna) att man inte får prata öppet om prylar. läste detta sedan slutade jag läsa: Meteplanket, tävlingsmetarnas diskussionsforum framför andra.

Efter detta kom reglerna vilket jag missat så en tabbe från mig men dom kan absolut inte förstå att man kan ha missat detta utan dom idiot förklarar än istället vilket är jävligt omoget för att vara vuxna människor påminner om hästkärringar.

Men men har fått kontakt med några riktigt trevliga prickar via mail så har fått hjälp

Kommentera

Det är min hemsida som Joakim syftar på. Metetorget. Forumet, eller snarare gästboken, är Meteplanket. Det är ett diskusionsforum och man får diskutera allt om tävlingsmete. Men man får inte marknadsföra saker och ting.

Kan bara säga att vi har fundamentalt olika uppfattningar om vad som hänt. Det enda vi är överens om är graden av förvirring

1) Det är bara jag och inte annan som driver metetorget. Det finns inga "dom".
        2) Det är lätt att få hjälp och inte särskillt svårt att hitta produkter. Många hjälpsamma själar på alla forum. Det är bara att ställa en fråga. Precis som du gjorde. Ingen reagerade på dina frågor om TP. Jag reagerade på att en sponsrad metare, åter igen, bl.a länkar till sin sponsor och dessutom hänvisar till specifika butiker. Dito att en annan herre, åter igen, länkade till butiker externa länkar etc. De vet vad som gäller. Första gångerna får man en lätt tillsägelse. Tredje gången blir jag sur. Det var först när du gjorde dina förvirrade inlägg om varför länkarna raderades mm och när jag försökte förklara vad som hänt, du kom med fler inlägg som än räcka andra tröttnade. Om man lyckas reta upp halva forumet, där de flesta är sansade, kan det vara lämpligt att ransaka sig själv.
        3) Sponsorerna stoppar inte inlägg. Det är mitt beslut och reglerna är solklara. Jag gör detta för att få sponsorer.
        4) Att man behöver ha metat i många år för att förstå det som skrevs är löjligt att påstå. Om någon nu över huvud taget är intresserad kan ni gå in och kika på "debatten", eller skall vi säga, parodin på debatt. Föruom att fem länkar och några hämvisningar till butiker är borta ligger allt kvar.
        5) Man blir oftast bemött som man bemöter folk.
        6) Du har inte bett någon att PM:a dig. Men jag är säker på att du fått ett rad med mail från personer i branschen eller som är sponsrade som vill "hjälpa" dig.

Vet inte varför vederbörande "gråter" ut här om en sådan skitsak. Någon form av hämnd? Få sympati? Vad vet jag. Nu vet jag att herrn är en envis rackare och kommer mala vidare. Kände bara att jag ville försvara hemsidan. Over and out for ever.
        Senast ändrad av benste; 2011-09-14, 16:14. Anledning: Rättstavning
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Oförtjänt kritik

Bäste Joakim !
          Läser man reglerna på det här forumet går följande att utläsa:

Smygreklam för hemsidor/butiker är EJ tillåtet
          - Fiskesnack vill inte ha smygreklam för kommersiella/konkurrerande hemsidor/företag utspridd i forumet eller fotoalbumet. Företag som inte är betalande annonsörer får ha max en (1) tråd under "Handlare" alt. "Länkar". Är du osäker om det du tänker posta räknas som smygreklam så kan du alltid kontakta en moderator och fråga. Har du ett företag som du vill göra reklam för så finns det annonsplatser att hyra på Fiskesnack.com. Kontakta ansvarig på Fiskesnack.com för mer information och prisuppgifter

Detta skiljer sig inte så mycket från det som gällde den andra sajten du nämnde. Att sen göra ett inlägg här på fiskesnack för att beklaga sig hur du har blivit bemött på en annan sida kan ju räknas som en aning provocerande mot oss som med glädje följer båda sidorna.

Gick in och kollade vad som skrivits där innan jag gjorde den här kommentaren och ska man vara helt ärlig så fick du svar på dina frågor i början och en del hintar om att ta det via mail istället, men du fortsatte oförtrutet på att skriva frågorna på forumet och att
          folk då till slut tröttnade är nog inte så kontstigt.
          Jämförbart med att förklara något för ett barn som på varje fråga svarar:
          Varför då om och om igen....
          Och som du själv skrev du har ju fått hjälp via mail nu så varför fortsätta klaga ???

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
            Det är min hemsida som Joakim syftar på. Metetorget. Forumet, eller snarare gästboken, är Meteplanket. Det är ett diskusionsforum och man får diskutera allt om tävlingsmete. Men man får inte marknadsföra saker och ting.

Kan bara säga att vi har fundamentalt olika uppfattningar om vad som hänt. Det enda vi är överens om är graden av förvirring

1) Det är bara jag och inte annan som driver metetorget. Det finns inga "dom".
            2) Det är lätt att få hjälp och inte särskillt svårt att hitta produkter. Många hjälpsamma själar på alla forum. Det är bara att ställa en fråga. Precis som du gjorde. Ingen reagerade på dina frågor om TP. Jag reagerade på att en sponsrad metare, åter igen, bl.a länkar till sin sponsor och dessutom hänvisar till specifika butiker. Dito att en annan herre, åter igen, länkade till butiker externa länkar etc. De vet vad som gäller. Första gångerna får man en lätt tillsägelse. Tredje gången blir jag sur. Det var först när du gjorde dina förvirrade inlägg om varför länkarna raderades mm och när jag försökte förklara vad som hänt, du kom med fler inlägg som än räcka andra tröttnade. Om man lyckas reta upp halva forumet, där de flesta är sansade, kan det vara lämpligt att ransaka sig själv.
            3) Sponsorerna stoppar inte inlägg. Det är mitt beslut och reglerna är solklara. Jag gör detta för att få sponsorer.
            4) Att man behöver ha metat i många år för att förstå det som skrevs är löjligt att påstå. Om någon nu över huvud taget är intresserad kan ni gå in och kika på "debatten", eller skall vi säga, parodin på debatt. Föruom att fem länkar och några hämvisningar till butiker är borta ligger allt kvar.
            6) Du har inte bett någon att PM:a dig. Men jag är säker på att du fått ett rad med mail från personer i branschen eller som är sponsrade som vill "hjälpa" dig.

Vet inte varför vederbörande "gråter" ut här om en sådan skitsak. Någon form av hämnd? Få sympati? Vad vet jag. Nu vet jag att herrn är en envis rackare och kommer mala vidare. Kände bara att jag ville försvara hemsidan. Over and out for ever.

Det är lätt att få hjälp och hitta produkter ja det är lätt att köpa en bil också bara gå och köpa en eller hur?.
            Som du sa ingen reagerade på min fråga. Det var EXAKT vad jag trodde att du/ni gjorde DÄRFÖR ville jag ha ett svar och ert inlägg var bara vilseledande förutom när du skrev att man kan ta det via mail. det andra var inte lätt att förstå.

Jag reagerade på att en sponsrad metare, åter igen, bl.a länkar till sin sponsor och dessutom hänvisar till specifika butiker. (Att du inte bara sa detta från början varför krånglar du till de för dig själv? var ju detta jag frågade om å om igen VARFÖR?...

På vilket sett bemötte jag dig/er illa? va snäll å berätta det, jag skrev väldigt trevliga frågor men fick bara skit för att jag inte kunde fatta varför dom inte fick ge mig tips på planket brutalt omoget av vuxna människor att bete sig som barn.

Finns en anledning, om du ska köpa en traktor går du till närmaste fabrik då och frågar om vad som är bäst och billigast eller går du till bönderna och frågar som inte tänkt tjäna pengar på dig? som sakt vill inte att nån kommer och manipulerar in vad som är bra eller dåligt (händer förmodligen ändå men du bör fatta vad jag menar...)

hämd? Nej. sympati? vill jag ha det vänder jag mig inte mot ett forum har vänner för det.
            För att visa andra människor som eventuellt tänkt rådfråga på metetorget att dom bör tänka efter innan dom bara sticker dit och börjar ställer frågor.

Envis ja men som sakt jag sa att jag inte läst reglerna och bad mer eller mindre om "ursäkt" sedan valde jag att helt enkelt sluta posta på metetorget. men eftersom några av er verkar underhållas av detta och fortsätter på metetorget så visst.

Fick massor av mail från folk som tyckte det var tragiskt att jag inte kunde få någon bättre förklaring av dig benni dom fick förklara för mig varför de var som de va. om dom kunde förklara det för mig så jag fattade på 10 sekunder borde du kunna ha gjort det också men du valde att inte försöka då du skrev: Dom som inte förstår eller inte vill förstå får skylla sig själva, vem bemötte vem illa?

/Jocke
            Senast ändrad av tuxxen; 2011-09-14, 19:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andy Findlay Visa inlägg
              Bäste Joakim !
              Läser man reglerna på det här forumet går följande att utläsa:

Smygreklam för hemsidor/butiker är EJ tillåtet
              - Fiskesnack vill inte ha smygreklam för kommersiella/konkurrerande hemsidor/företag utspridd i forumet eller fotoalbumet. Företag som inte är betalande annonsörer får ha max en (1) tråd under "Handlare" alt. "Länkar". Är du osäker om det du tänker posta räknas som smygreklam så kan du alltid kontakta en moderator och fråga. Har du ett företag som du vill göra reklam för så finns det annonsplatser att hyra på Fiskesnack.com. Kontakta ansvarig på Fiskesnack.com för mer information och prisuppgifter

Har Benni betalat eller rätt för att skicka länkar till folk i detta forumet? om inte så bör du skriva detta till honom med då han länkat massor av grejer till mig då han hade hand om Itackle (värt att nämna är att han berättade aldrig att han hade det..) Så om någon här frågar om ett Jerkspö så raderar du alla länkar folk har skrivit till dom för att det inte är tillåtet? tror inte det. kollar du forumet så länkar folk hit och dit ingen bryr sig om en sådan regel. att sponsorer inte ska komma och länka på fiskesnack är rimligt men att vanligt folk inte får göra det är bullshit!

Detta skiljer sig inte så mycket från det som gällde den andra sajten du nämnde. Att sen göra ett inlägg här på fiskesnack för att beklaga sig hur du har blivit bemött på en annan sida kan ju räknas som en aning provocerande mot oss som med glädje följer båda sidorna.

Kan ses som provocerande från min sida att bli behandlad som skit, som benni sa man blir bemött så man bemöter andra.

Gick in och kollade vad som skrivits där innan jag gjorde den här kommentaren och ska man vara helt ärlig så fick du svar på dina frågor i början och en del hintar om att ta det via mail istället, men du fortsatte oförtrutet på att skriva frågorna på forumet och att
              folk då till slut tröttnade är nog inte så kontstigt.
              Jämförbart med att förklara något för ett barn som på varje fråga svarar:
              Varför då om och om igen....
              Och som du själv skrev du har ju fått hjälp via mail nu så varför fortsätta klaga ???
              på vilket sett fortsätter jag? för att jag gör en tråd på fiskesnack och berättar hur illa bemött man blir på metetorget?
              vad gör man i ett forum och ett metplank? man diskuterar det är GJORT för detta ändamålet.

Om ni tycker att jag är så banslig varför ens kommentera mina inlägg? ignorera mig istället som vuxna gör.

Som sakt fick ett X antal mail från dom som hänger på metetorget och tyvärr så kan dom stackars människorna inte säga något där av olika anledningar.
              ser jag att det är något fel någonstans så håller inte jag käften så är det.

/Jocke
              Senast ändrad av tuxxen; 2011-09-14, 19:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av tuxxen Visa inlägg
                på vilket sett fortsätter jag? för att jag gör en tråd på fiskesnack och berättar hur illa bemött man blir på metetorget?
                vad gör man i ett forum och ett metplank? man diskuterar det är GJORT för detta ändamålet.

Ett forum är gjort för att disskutera helt rätt, men har ett forum regler att följa,
                så behöver man inte flippa ut för att någon påpekar detta för någon.
                I ett inlägg i tidigt skede bad faktiskt Benni dig om ursäkt(Sorry betyder det) om du tagit illa upp för DET VAR INTE RIKTAT TILL DIG från början men du fortsatte med att klaga på det oxå.

Om ni tycker att jag är så banslig varför ens kommentera mina inlägg? ignorera mig istället som vuxna gör.
                Citerar ditt föregående inlägg: "ser jag att det är något fel någonstans så håller inte jag käften så är det"

Som sakt fick ett X antal mail från dom som hänger på metetorget och tyvärr så kan dom stackars människorna inte säga något där av olika anledningar.
                Kan det vara för att dom flesta är sponsrade ??

ser jag att det är något fel någonstans så håller inte jag käften så är det.

/Jocke

Vad du och Benni har snackat om här tidigare har jag inget med att göra.
                Att jag lade med citatet från reglerna till fiskesnack var för att jag ville visa att det fanns liknande regler här oxå och det finns betydligt fler regler att hålla koll på här.
                Men när någon påpekar att reglerna finns och skall följas så spenderar man inte flera dagar till att frågasätta dom. Speciellt när kritiken från början var riktad till dom som länkade och borde veta bättre och inte till dig...

Därför vill jag avsluta denna meningslösa disskussion med att ge dig min syn på din fråga, från en som inte är sponsrad.
                Var inte så länge sedan jag var i din situation och skulle köpa mitt första TP.
                Vilket märke som står på spöet är egentligen oväsentligt och vad folk tycker om ett spö
                ska tas med en nypa salt.
                Ett spö i den prisklassen du pratar om kommer inte vara superbra, det kommer vara ok och det gör egentligen inte så mycket för eftersom du är nybörjare så vet du inte vad
                du är ute efter och vad du prioriterar. Du kommer med största sannolikhet växa från spöet med tiden när du fiskat in dig och börjar inse vad du vill att ditt spö ska göra.
                Mitt första spö köpte jag begagnat precis som någon i tidigt skede rekommenderade dig.
                Det kostade 3000 kr och hade inget cupping kit och tre topp 2, vilket betydde att jag inte hade så många toppar. Cupping kit gick att få fatt på ett universal som passade på mitt spö. Det gick nog ett år innan jag kände behov av fler toppar på allvar för innan dess hade man fullt upp med att lära sig hantera det.
                Det jag vill ha sagt är att till ett nybörjarspö klarar man sig länge med två toppar och ett cupping kit ju fler toppar du vill ha desto mer kommer spöt att kosta.
                Som nybörjare har du fler saker du behöver lägga pengar på som pole-roller, elastic mm.
                När du sedan börjar titta efter ett bättre spö så vet du vad du letar efter i ett spö och allt blir mycket enklare. Jag bytade upp mig i vintras när chansen gavs att köpa ett nyare spö av samma märke som det första jag hade blev ett begagnat igen dock ganska nytt och dyrt det har massor av toppar och jag är skitnöjd.

FiskeSnack är ett stort allmänt Forum, Metetorget är ett specialinriktat forum på tävlingsmete och båda fyller sin funktion mycket väl.
                Vill man ha seriösa svar och ställer seriösa frågor och INTE gör anonyma inlägg så
                kan man förvänta sig att få bra svar och bli bra behandlad i båda forumen...

Tävlingsfiske är kul...

// Andy

Kommentera

Ursprungligen postat av Andy Findlay Visa inlägg
                  Vad du och Benni har snackat om här tidigare har jag inget med att göra.
                  Att jag lade med citatet från reglerna till fiskesnack var för att jag ville visa att det fanns liknande regler här oxå och det finns betydligt fler regler att hålla koll på här.
                  Men när någon påpekar att reglerna finns och skall följas så spenderar man inte flera dagar till att frågasätta dom. Speciellt när kritiken från början var riktad till dom som länkade och borde veta bättre och inte till dig...

Därför vill jag avsluta denna meningslösa disskussion med att ge dig min syn på din fråga, från en som inte är sponsrad.
                  Var inte så länge sedan jag var i din situation och skulle köpa mitt första TP.
                  Vilket märke som står på spöet är egentligen oväsentligt och vad folk tycker om ett spö
                  ska tas med en nypa salt.
                  Ett spö i den prisklassen du pratar om kommer inte vara superbra, det kommer vara ok och det gör egentligen inte så mycket för eftersom du är nybörjare så vet du inte vad
                  du är ute efter och vad du prioriterar. Du kommer med största sannolikhet växa från spöet med tiden när du fiskat in dig och börjar inse vad du vill att ditt spö ska göra.
                  Mitt första spö köpte jag begagnat precis som någon i tidigt skede rekommenderade dig.
                  Det kostade 3000 kr och hade inget cupping kit och tre topp 2, vilket betydde att jag inte hade så många toppar. Cupping kit gick att få fatt på ett universal som passade på mitt spö. Det gick nog ett år innan jag kände behov av fler toppar på allvar för innan dess hade man fullt upp med att lära sig hantera det.
                  Det jag vill ha sagt är att till ett nybörjarspö klarar man sig länge med två toppar och ett cupping kit ju fler toppar du vill ha desto mer kommer spöt att kosta.
                  Som nybörjare har du fler saker du behöver lägga pengar på som pole-roller, elastic mm.
                  När du sedan börjar titta efter ett bättre spö så vet du vad du letar efter i ett spö och allt blir mycket enklare. Jag bytade upp mig i vintras när chansen gavs att köpa ett nyare spö av samma märke som det första jag hade blev ett begagnat igen dock ganska nytt och dyrt det har massor av toppar och jag är skitnöjd.

FiskeSnack är ett stort allmänt Forum, Metetorget är ett specialinriktat forum på tävlingsmete och båda fyller sin funktion mycket väl.
                  Vill man ha seriösa svar och ställer seriösa frågor och INTE gör anonyma inlägg så
                  kan man förvänta sig att få bra svar och bli bra behandlad i båda forumen...

Tävlingsfiske är kul...

// Andy
                  Börjar tycka detta blir meningslöst (löjligt) så väljar här och nu att inte fortsätta denna debatt då den bara leder till "gräl" men ni bör veta att jag hade aldrig som avsikt att provocera eller snacka skit även om det kan ha verkat så i efterhand.
                  Men som sakt nu vet jag reglerna och hur det kan bli så jag kommer naturligtvis respektera dem.

Har bara ett önskemål, när det kommer en ny person till Metetorget nästa gång så förklara tydligt och enkelt om han gör något fel eller tror att han gjort något fel, så kommer inte detta hända igen.

Nu har jag fått en bra förklaring utav dig så jag tänker lägg ner den här meningslösa och smått löjliga (från min sida) "debatten"..

Eftersom ni ansåg mig som jobbig/störande så ber jag om ursäkt för detta.

Tackar även dig för det du skrev om TP osv väldigt trevligt faktiskt!

/Jocke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 882 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76