Abborrmäsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrmäsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrmäsk?

Hejsan!

Tänkte fråga om det finns någon mäsk som funkar bra med abborre? Eller ska man kasta ut mäsk för småfisk som sedan drar till sig abborren?

´Har aldrig hört om någon som mäskar för abborre men det verkar vara bra att mäska för löja och småmört som i sin tur drar med sig abborren
    Fiske är en livstill och mete är en religion

Kommentera

abborrmäsk

Ett känt knep bland tävlingsmetare är att klippa mask i småbitar. Jag tycker att det blir bäst om man kan hålla masken på ett mycket begränsat område, därför mäskar vi ofta med antingen en kopp i toppen på takeapartspöet. Då häller man i maskbitarna rakt över platsen där man skall fiska. Med ett takeapartspö fiskar man alldeles under eller intill sin spötopp, dvs rakt över det man koppat i. Har man inget takeapartspö så tycker jag att man skaffar sig en baitdropper. En dosa som man lägger beten i (i det här fallet hackad mask). Denna dosa fäster man på kroken coh sänker ned där man skall fiska. När dosan slår i bottnen öppnas den och masken faller ut.

När man mäskat kan det ta ca 15 minuter innan det händer något, har det inte hänt något på en halvtimme kan man upprepa proceduren på samma ställe. Ca 1/2 dl klippt mask per mäskning är lagom att börja med. Man kan även blanda i lite maggots.

Ibland får vi in mycket abborre om man har MYCKET hackad mask i det vanliga mäsket, nackdelen är att det går åt så mycket mask.
      Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Ahhh, det var ett bra tips. Tackar så mycket. Blir att köpa en hel del mask med andra ord.

Kommentera

Jag brukar mäska för mört och annan vitfisk. Sedan fiskar jag med maggott och majs efter dem (vitfisken)...när jag tröttnar slänger jag på en större mask för att sålla ut bland småmunnarna, vilket resulterar i att större abborre har bjudit in sig till kalaset...
          När jag nämner att mäska så brukar jag ha i 1 kilo ... funkar fint- fint ...det blir ju inte uppätet direkt, men däremot smått äckligt när alla fiskar man krokar av spyr upp denna "gojsiga gegge" :_)
          The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
          Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
          Klickbara länkar följer nedan
          Nattplockad mask
          Gädda äter Sissy
          Abborre vs mask
          Abborre vs mört
          Måånga gäddor samlade vid betet
          Gädda äter gädda
          Spännande fiskemetod efter gädda
          FS SPARADE TRÅD
          Laxhugg!

Kommentera

så najs. Hmm det ligger en gammal gödselhög på en nerlagd bondgård ett par 100m ifrån mig. Efter 10tag har du en glasslåda med mask...... Dags att testa....
            Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 873 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76