Probl. med kräftor vid ålmete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Probl. med kräftor vid ålmete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kräftor är duktiga och snabba simmare på korta sträckor. Att simma upp till ett föremål som hänger en meter över botten är inget problem om de verkligen vill dit.
    Ålar gillar kräftor! Locka fram kräftorna så kommer ålen smygande efter! Lägg en halv braxen - kluven längs ryggbenet - på botten. Det lockar kräftorna och håller dem sysselsatta en stund. Kör sen ett pop-up för ålen en liten bit därifrån. Med lite tur får ni ha poppen i fred för krypen.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by Discharged
      dennis: Tänk på att gäddor och fisk över huvudtaget är ganska mycket mer motståndskraftiga mot sånt här än vi människor... en gädda "spottar" tex inte ut ryggrad och sånt från sina byten, pinnarna bör därför inte ställa till med problem, om dom mot all förmodan inte skulle lossna vid hugg... händer bara enstaka ggr när man får fisk på ett bottenmete att pinnarna sitter kvar i betesfisken... man behöver ju inte direkt trycka pinnarna längs med hela fisken, utan det räcker med att göra två snitt och trä pinnen... kan ta foto på tacklet nästa gång jag ska göra det!
      Ben är biologiskt levande material och gäddan har haft ganska många generationer på sig att utveckla en matsmältningskanal som kan hantera det. Trä däremot är mycket mer stabilt och helt främmande för gäddans matsmältningskanal. Detsamma gäller fiskätande fågel som mås och tärna.

Att pinnarna är borta när fisken landas är inte så konstigt. Min gissning är dock att det är under drillen dom lossnar inte vid hugget. Kast och nedslag är rimligen mer våldsamma än hugget så om tacklet ska hålla ihop tills det lägger sig på botten så tål det nog ett hugg också. Problemet är dock inte den fisk man landar utan de betesfiskar man tappar vid kast och bottennapp (inte särskilt vanligt men det händer). Om dessa flyter upp till eller ligger kvar på ytan så kommer de nästan säkert (i alla vatten jag känner till) att hamna i magen på en mås, tärna eller möjligen abborre. Vilken effekt detta har på fågelns välmående vet jag inte men utan den kunskapen tar jag det säkra för det osäkra och avstår från alla former av popup-tackel där flytkroppen fästs vid betet. Genom att fästa dessa på tafsen istället så sover jag lite bättre om nätterna (eller rättare sagt om dagarna för på nätterna är jag vaken och metar ål).

Kommentera

haha, men gör så här.. inled dagen med att lägga ner en kräft bur..=) sedan så har ni med er storm köket å lite örter å smått å gott, så kan ni sitta å små äta lite undet tiden ni väntar på ålen..:p Jag vet att det inte är tillåtet att fiska kräfta hela året, men ni kan ju "råka" tappa ner en kråft mjärd med bete i
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Numera får man faktiskt fiska kräftor hela året men fiskerättsägaren har kanske inte inkluderat dem i fiskekortet.
          På den tiden vi hade flodkräftor i min sjö var det vid ett tillfälle nära att vi gjorde kräftbete av ett gäng tjyvfiskande stockholmare. Det var den av oss tillkallade polisen som räddade dem.

Kommentera

Tackar för alla svar, polaren fick en ål inatt 1860g!!

Kommentera

BeBest- Får man fiska Signalkräftor hela året?
              Eller bestämmer fiskerättsinnehavaren det?
              Jaha! då nappar det igen.

Kommentera

Det är några år sen nu som första startdatum upphörde för kräftfisket.
                Det klassiska startdatumet var 7 augusti kl 18 sen blev det andra torsdagen i augusti men nu får du börja när du vill om fiskerättsägaren vill det. Men passa dig för att tjuvfiska!

Kommentera

jag har fått kräftor i buren och dom har jag sparat och tagit hem. de finns både botten och land som dom brukar gå upp på. alla har överlevt men en fick någon "dödgrävare" på sig en skalbagge dom genomborrade honom. men annars brukar man ge dom lite löjja dom ibland inte överlever hehe.
                  //Me

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 882 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76