Probl. med kräftor vid ålmete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Probl. med kräftor vid ålmete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Disch....vi har i len insjö testat att häng mörtstugor en halvmeter ovan slätbotten och sen vittjat dem och fått tömma ut kräftor.....det är iofs en ruggans massa kräftor där, men ändå, dem tar saker högre upp än vi trodde i alla fall.....
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

En modifiering på Discharged's tackel är att låta linan gå från spöet, ner genom flötet till ett överblyat sänke. Linan hålls då uppe av flötet och man slipper en massa onödiga bottennapp. Sen är det bara att välja vilken höjd över botten du vill fiska. Har funkat bra vid gäddmete över risiga bottnar, kanske går lika bra på ål ?

Kommentera

Originally posted by Discharged
        Eller trä in två blompinne bitar i betet...
        Mindre lämplig metod tycker jag. Vad händer med tappade beten? Riskerar man inte att träpinnarna hamnar i magen på t ex en gädda eller fågel som plockar en borttappad betesfisk.

Kommentera

Vilket är det huvudsakliga problemet, att kräftorna äter upp betet eller de ständiga falska nappen?

Om det handlar om uppätna beten så kan en lösning vara att använda stora beten. Jag brukar använda löjor på ca 15 cm till ålmete. Inälvorna brukar kräftorna kunna äta ur rätt snabbt men sedan går det långsammare.

Falska napp kan man delvis åtgärda genom att använda runclips och spänna fast linan rätt hårt i dom. Jag använder runclips av andra anledningar (båtfiske) och har ofta observerat små ryck i spötoppen utan att linan löser ut. Med larm blir det förstås ett ständigt pipande ändå.

Kommentera

P-U: Är inte helt införstådd i hur kräftor funkar... men jag trodde inte dom kunde hoppa utan att dom bara kunde krypa på bottnen.

Har metat ål i vatten där det finns kräfta, där har det räckt med 20 cm över bottnen men bestånden är kanske inte så starka där...

De enstaka ggr man fått påhälsning brukar det bara vara att göra några snabba ryck med spöet, oftast faller kräftan ner då...

dennis: Tänk på att gäddor och fisk över huvudtaget är ganska mycket mer motståndskraftiga mot sånt här än vi människor... en gädda "spottar" tex inte ut ryggrad och sånt från sina byten, pinnarna bör därför inte ställa till med problem, om dom mot all förmodan inte skulle lossna vid hugg... händer bara enstaka ggr när man får fisk på ett bottenmete att pinnarna sitter kvar i betesfisken... man behöver ju inte direkt trycka pinnarna längs med hela fisken, utan det räcker med att göra två snitt och trä pinnen... kan ta foto på tacklet nästa gång jag ska göra det!
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

kräftor kan även simma korta sträckor,fast då baklänges
              UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
              minken.bloggsida.se/

Kommentera

Som någon förut skrev avänd en (kanyl) och spruta in luft i masken, fast använder man "GHB" så kanske det blir "Turbo" effekt på även små Ålar ;-))

Kommentera

Jag håller det för tveksamt om gäddans magvätskor löser upp trä, bara för att de klarar fiskben. Det är liiite skillnad på dessa materials uppbyggnad.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag har märkat att ibland så drar kräftorna ner mitt tackel trots att jag kör upp det 30cm ovanför botten. Smaken blir väll för stark...
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Kräftorna är ju bara till besvär, de hugger ju på allt som luktar. Even majs... Måtte det komma en kräftpest som tar ut signalkräftan också :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37