Mete är ju galet tråkigt... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mete är ju galet tråkigt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mete är ju galet tråkigt...

Ja som rubriken lyder så är ju mete bland det tråkigaste som finns, eller så har jag alltid tänkt, och att sitta där och glo på ett flöte timma in och timma ut har för mig alltid varit en löjlig tanke. Men nu när jag läst runt lite så börjar det ju faktiskt låta lite spännande, och som att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att prova på det nån gång.

Men jag skulle villja höra lite med er nybörjare och experter och vad det är som gör att ni tycker så mycket om det.
    Jag gillar att kasta då det känns lite mer action när det hugger (min bild i alla fall) och att man har något att göra i stället för att bara sitta och vänta.

Skulle även villja ha lite tips om vad jag behöver för att prova på, och vad det finns för olika slags meten.

När Du har tagit din första 2-kilos Sutare på toppknutet så kommer Du inte att tycka att det är tråkigt längre... ;-)

Kommentera

Nej det kan jag tänka mig, hur går jag till väga om jag vill testa att fiska efter sutare? Hur gör du, och hur långa pass brukar det bli?

Kommentera

Tvärt om, mete är det roligaste. Själv har jag aldrig fått fisk på drag, har inte orken till att stå kasta i timmar utan att det händer något. Då är det skönt att kunna kasta ut några flöten eller bottenmetestackel och ta det lungt och vänta på hugg, sen kan man ju samtidigt stå och kasta drag medan man väntar ^_^ Sutare är en grymt beroende framkallande fisk att meta efter.

Till att börja med kan du använda ett vanligt haspelspö till bottenmete och flötmete med lite tyngre flöten för att få lite distans på kasten.
        För bottenmete med glidande tackel och utan baitrunner kan du trä på en gummisnodd på klingan som du efter kastet sätter fast linan i så kan du ha öppen bygel på rullen.

Några tackel att börja med kan du hitta här http://www.bakomflotet.se/tackel & lycka till med metandet
        Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Jag tyckte, precis som du, att det var skittråkigt med mete, för ett par år sedan. Att det var ett latmansfiske, och att det bara är långtråkigt att sitta bakom spöna och vänta på napp. Polarna använde sina vanliga haspelspön med ett enkelt sänke och krok, och fångade allt från mört till brax och id på sådant simpelt sätt. Och där stod jag och kastade hejdlöst utan att det nappade på hela dagen... Men nu, flera år senare, är mete nästan det enda jag håller på med - förutom det njutbara fisket efter abborre i hemmasjön.

Jag får en lika stor adrenalinkick när mitt feederspö står och studsar när det nappar, lika mycket som när en abborre jagar ifatt min popper ett par meter framför vid båten! Det finns en viss charm kring metet. Det är inget ändlöst kastande, det är rofyllt och lugnt när man sitter med spöt bredvid sig och första tecken på fisk kring ditt bete visar sig antingen genom bubblor ifrån botten eller små darrningar i spötoppen. Tålamod krävs självklart då det inte alltid nappar, och blir det ingen fisk på ett ställe är det bara att ta pick och pack till nästa plats

Kommentera

Började inte meta förens förra året. Är ingen expert metare eller gör de särskilt ofta men det
            växer mer och mer för mig. Har dock bara kört gädd mete än så länge.

Personligen tycker jag det är enormt spännande att glida ut i gryningen, tackla på en stor mört
            eller annan betesfisk och lägga den på ett ställe man verkligen tror på. Då hugget väl kommer och
            flötet dyker så har man ingen aning om vilken storlek på fisken som tagit betet. Jag tror själv att
            chansen för stor gädda är större vid mete än te.x spinn fiske. I min erfarenhet så är det oftast en gädda
            i kul storlek som tar betet. Av 10 hugg på gädd mete så är 8 utav dom huggen från en okej fisk
            i min mening (4kg+) varav på jerk eller spinn fisket så är det väldigt mycket smått innan en större kommer.

Sen beror de ju helt på vart man fiskar och hur. Sen är det väldigt avslappnade och meta.
            Man behöver ju så klart lite tålamod om man ska meta. Ibland kan de gå flera timmar innan man får en fisk,
            en annan dag bara små naffs och ingen som tar ordentligt vilket är väldigt frustrerande. Andra dagar helt dött
            eller också så bra fiske så att betesfisken tar slut efter halva passet. Men så är det ju även med aktivt fiske
            så att säga=)

Bara att åka ut och ge det en chans!

Kommentera

Tycker man att mete är tråkigt så metar man fel.

Finns nog ingen fiskemetod som är så variabel och effektiv som mete. Man kan meta på näst intill hur många olika vis som helst.

Att slänga ut ett rödvitt frigolitflöte framför en brygga och se vad som hugger ser jag personligen inte som mete i den bemärkelsen.

Allt börjar med en plan. Vad vill man fiska efter? hur ska man lägga upp taktiken för att lyckas? vilket vatte, vart i vattnet? Bete? Finns hur mkt som helst man behöver bestämma sig för och det är det som gör det så roligt.

Sånt som jag tycker man borde prova om man inte har:

Flytbröd efter färna.
              Flötmete efter sutare.
              Feedermete efter braxen.

Där har du några mkt spännande och effektiva typer av fiske du kan testa. Det krävs givetvis att du fiskar i rätt vatten under rätt tid också.

Sen är en stor del av metet bundet till mäskning som är en vetenskap för sig. Benste har skrivit ett par artiklar om mäsk här på fiskesnack, sök efter dom.

Kommentera

Charmen med mete, enligt mig, är att när väl flötet dyker så vet man inte om det är en liten eller stor fisk. Och att sitta och fokusera på ett flöte som inte rör sig minsta lilla under flera timmar gör det bara roligare när det väl hugger!

Kommentera

Det roligaste med mete är för mig att man kan i princip meta all fisk.Och det är oftast det effektivaste sättet,finns säkert undantag.I Regnbågssjö tillexempel så är det effektivaste sättet såklart inte Flugfiske utan det är mete.Kanske det är därför det är förbjudet
                  i många Regnbågsvatten Ett regn Maggots eller Pellets slår nog vilken kläckning somhelst.

Metet kan samtidigt vara extremt simpelt till extremt invecklat.Det är bara en själv som bestämmer hur man vill ha det.
                  Man kan börja simpelt och få fisk och man kan utveckla sitt mete till att få mer fisk.Till slut så tappar man räkningen på hur
                  många man fick på en dag utan man börja väga sina keepnets istället.
                  Många säger att mete är den lättaste grenen inom fiske och att det bara är att slänga ut ett flöte från en brygga och få hugg.
                  Det stämmer,det är ganska vanligt men samtidigt så är mete en hel vetenskap i sig och grenar ut sig i många olika kategorier.
                  Så metet i sig är otroligt brett och det finns mycket mer fisk som är rolig att meta än de traditionella fiskar som oftast förknippas
                  med mete.
                  When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Ursprungligen postat av -martin- Visa inlägg
                    För bottenmete med glidande tackel och utan baitrunner kan du trä på en gummisnodd på klingan som du efter kastet sätter fast linan i så kan du ha öppen bygel på rullen.
                    Det där med gummisnodden får du gärna förklara mer i detalj. Förstår inte hur den ska monteras för att låsa linan "lagom" mycket? Lät enkelt och smidigt annars för oss mindre seriösa metare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb