Kollat mycket på youtube och ingen av dom verkar använda olivettes varför gör dom inte det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför använder inte folk i uk Olivettes?
Collapse
X
-
Till vilket fiske/mete då? Jag har sett flera riggar på brittiska hemsidor med olivette-sänken.
Inom tävlingsmetet använder även britterna olivettesänken flitigt. Precis som i Sverige så använder de flesta metare vanliga "klämblyn". Själv har jag ibland tunga olivettesänken om jag fiskar med väldigt tunga wagglers. Ska jag byta till ett mindre flöte måste jag tyvärr knyta om hela riggen...
Det finns ju t.o.m. ett s.k. "pike olivette" (som kan tas av från linan utan att knyta om - precis som ett catherinesänke fast för fast montering) som man använder till gäddmete i Storbrittanien.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-08-04, 19:05.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggTill vilket fiske/mete då? Jag har sett flera riggar på brittiska hemsidor med olivette-sänken.
Inom tävlingsmetet använder även britterna olivettesänken flitigt. Precis som i Sverige så använder de flesta metare vanliga "klämblyn". Själv har jag ibland tunga olivettesänken om jag fiskar med väldigt tunga wagglers. Ska jag byta till ett mindre flöte måste jag tyvärr knyta om hela riggen...
Det finns ju t.o.m. ett s.k. "pike olivette" (som kan tas av från linan utan att knyta om - precis som ett catherinesänke fast för fast montering) som man använder till gäddmete i Storbrittanien.
Kommentera
-
De kör mycket med vanliga runda "klämbly" och med styl eller stotz (som är cylindriska "klämbly": styl för tunna linor och stotz för tjocka linor). De sista är bra för att när man klämmer flera bredvid varandra bildar de ett enhetligt långt sänke som inte trasslar så lätt. Fördelen med blyhagel och styl/stotz är att du kan finjustera tyngden som man sätter på linan utan att störa resten av tacklet. Därefter kan man sprida ut de längst linan och få en annan betespresentation, om man vill så.
Olivette ser jag mest som ett sätt att få ner tacklet till ”arbetsdjup” när just djupet är stor, över 3m. Då zoomar jag snabbt tills det djupet därifrån vill jag ha ett mjukare fall genom vattnet (mer naturlig betespresentation). Jag själv köpte av misstag sådana olivette som träs på linan. De är svåra att använda just när man vill byta de. Jag kör nu med tunn ståltråd som träs genom olivetten och därefter har jag på linan små bitar av silikonslang som jag låser fast den med. Men som sagt: jag kör med olivette bara vid stora djup.
På nåt sätt du har rätt: engelsmännen har gått ifrån olivettes mer och mer. Men det finns många som fortfarande kör med det. Även stora namn inom fisket.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Jag kollade genom minst 6 st IYCF (Improve Your Coarse Fishing) och det var bara i två fall där användes olivette: vid slider och lift-metoden. En stor namn inom fiske i UK som använder olivette i vissa fall är Bob Nudd.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ni har bara nämnt genomgående olivettes men det finns ju minst lika många för icke glidande montage. Då kan man byta sänkestorlek väldigt snabbt, om man har behov av det, och det är den finessen jag själv uppfattat som olivettens största fördel. Exempel: http://itackle.se/catalog/product_in...01nku3oc8tdab7
Jag kör bara med små olivettes till ismete efter abborre. Ser prydligt ut och fungerar bra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inläggJag själv köpte av misstag sådana olivette som träs på linan. De är svåra att använda just när man vill byta de. Jag kör nu med tunn ståltråd som träs genom olivetten och därefter har jag på linan små bitar av silikonslang som jag låser fast den med. Men som sagt: jag kör med olivette bara vid stora djup.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Det finns olivettin som man fäster med "silicon" och som man kan byta ut, flytta upp och ner på linan osv. Men det visste du kanske redan. Sedan finns det splitande kulblyn som man lätt (ganska i alla gall) kan byta ut.
Till ursprungsfrågan: Ollivetti-sänken är bättre än shots/blyhagel, när man fiskar med en bulk. Det gör man när man vill ha ner betet till ett visst djup snabbt. I regel när man fiskar nära botten. Vill man kunna sära på sänkena (för att få ett fall på betet genom större delen av vattnet) måste man förstås ha vanliga "shots". Det är många som föredrar shots när man fiskar med lättare flöten i grunt vatten. Det blir lite lättare. Mycket av fisket i UK är i väldigt grunda vatten.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 886 visningar
0 gillar