Karp inställd på bara naturlig föda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp inställd på bara naturlig föda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp inställd på bara naturlig föda?

Har kämpat och slitit i en pöl här nu som inte alls förtår hur jag ska få fisken att ta min beten.
    Det började med att jag råkade gå förbi detta vattnet och såg några mindre Karpar i ytan.
    Jag stog kvar några timmar och observerade hur dom rörde sig mellan växtligheten och märkte
    att det var ganska många utav dom inkluderat en hel fin Sutare.
    Ingen utav dessa Karpar var större än 4 kilo utan de flesta låg på 2-3 kilo guesstimate.
    Dessa Karpar är jag helt säker på att det har flyttats dit från ett annat vatten där det finns
    ett överflöd på mindre Karp.

Dagen efter var jag iallfall där med grejerna och började spana efter fiske,hittade några ganska
    snabbt och testa flötmete ganska högt upp i vattnet med alla olika beten man kan tänka sig använda.
    Inget intresse alls.Tacklade om till frilina och sänkte ner i luckorna i växtligehen där jag sett fiskar passera.
    Inget intresse här alls igen.Såg fisk flera gånger som helt sonika simmade förbi min krokbeten gång på gång.
    Körde till in på natten utan ens ett "nästan" napp.

Tillbaka dagen efter med 2 spön.Ett feederspö och ett flötmetespö.Lågtryck denna dagen så jag förväntade mig
    inte att se lika mycket fisk men jag hade lärt mig lite grann om hur dom rörde sig sen innan.
    Inte så mycket som ett knyst.Såg en hel del aktivitet på att det åts till höger och vänster men inte ett pill på min
    beten.Majs,mask,robin red pellet,marine halibut,maggot,bröd är betena jag testat utan lycka.

Dag 3.

Idag tog jag med min kratta.Kratta upp 2 olika swim från bröte och växtlighet.Varje gång jag drog in krattan och skulle
    plocka av allt gräs så märkte jag att det var ofantligt mycket vatteninsekter,det var säkert flera hundra varje gång
    såg ut som små vita/genomskynliga krabbor.Hela strandkanten va helt full av dessa efter en timmes krattande,måste ha
    vart tusentals.Vad är detta för insekter?

Kan det vara så att det finns så mycket naturlig föda för dessa fiskar att dom helt och hållet har ställt in sig på att
    när dom ska äta så är det insekter dom ska äta?

Min tanke med detta vattnet var ju att det skulle vara ett sånt där skönt ställe man kan gå ner på en sommareftermiddag
    med lite lättare tackel och ta ett par fiskar.Ack va fel jag hade.Dessa vill tydligen att man ska nöta på dom.

Va hade ni gjort?
    When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

När det är riktigt varmt och stilla kan karpen oftast bara simma lojt omkring, eller bara ligga i vattenlagrena och "steka". Skulle tro att dom är en del som människor, är det för varmt blir dom ganska slöa. Men det är såklart ingen regel utan undantag.

Ta med dig en påse Doggy hundmat och lobba ut ett par nävar i ett par olika swim, och se om dem tar detta. Doggy's är ganska rika i smak och lukt, men för att få till lite extra attraktion - Fyll en vanlig fryspåse med ett par nävar doggy. Häll sen i lite doftmedel i någon söt eller stinkdoft (t.ex Pineapple, Tuna m.m.) i en fryspåse, och skaka om påsen så att alla doggy's blir täckta.

Ligger denna pöl möjligtvis norr om Götet? Kanske känner till vattnet, så skicka iväg ett PM om du vågar namnge sagda vatten!

Kommentera

märlkräftor kan ju finnas i rätt goda antal. Vet inte om det var såna du såg? ser väl mer ut som räkor än krabbor iofs.
      Jag är själv så jävla kass på att meta karp att jag inte ens tänker försöka ge tips. (bommat en hel del i år) Du skriver att du kan se fiskarna. Har du testat att mäska upp dom på ytan med doggy eller liknande? De äter inget av det mäsket du slänger ut överhuvudtaget? Om du typ slänger ut lite på ett grunt ställe innan du går är det kvar när du kommer tillbaka en annan dag?

Kommentera

Jag har fiskat tidig morgon,dag,natt.Det har vart blandat högtryck/lågtryck.Jag lyckas inte fånga deras uppmärksamhet överhuvudtaget.
        När dom har vart uppe vid ytan säkert ett 10 tal samtidigt på en yta på 10/20 m.Har försökt mäska med bröd utan ett nafs.Har frilinat ner maggots som jag hållt framför näsan på dom och dom totalvägrat.Att karpar är ganska loja mitt på dan när det är stekhett ute har jag vart med om ganska många gånger innan,men när jag sedan sitter och väntar in kvällen/natten och dom fortfarande inte vill då börjar det känns jobbigt.
        Hundmat har jag haft i åtanke och kommer att ge detta en chans nästa gång jag åker dit,kanske mina krattade swim kan ge utdelning då.

Det är svårt för mig att avgöra om det är mitt mäsk dom äter på eller på något annat på botten.Fiskslemsbubblor ploppar ju upp lite varstans men jag har märkt att det koncetreras mer och mer till runt mitt krokbete om jag till för en konstant ström loosefeed i form av pellets eller majs,maggot.Men åndå inget.Trots att jag gått ner i krokstorlek till 18 med 0,14 fc tafs.Vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Gjorde en Google på märlkräfta och det är typ något i den stilen, och det ser ju ut för mig att falla en Karp eller Sutare i smaken.Verkar för tillfället inte finnas mycket annan fisk alls på denna plats utan det verkar som att dom har denna platsen för sig själva nu iallafall.

GbgRobin pmar dig.
        When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Har ungefär samma erfarenhet vid min jakt efter karp. De verkar helt enkelt ha fullt upp med annan föda. Så, jag tror man behöver hitta på något som lockar utöver det vanliga. Från att ha tagit mask+majs i början av maj, då vattnet varit kallare med liten tillgång på föda till att total-nonchalera dippade, välsmakande boilies i juni/juli, så får iaf jag känslan av de antingen ligger o dåsar för det mesta, och/eller har så mycket annan mat som går före. Prova, prova, prova olika smaker/dofter/boilies/mängder är väl mitt tips.

Kommentera

Jag ska nog testa att plocka upp ett gäng såna där Märlkräftor och köra det som krokbete.

Kommentera

Ikväll blir det iallfall blir det iallafall 3 sorters Frolic.Monster Crab,Scopex och Naturell

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
                Ikväll blir det iallfall blir det iallafall 3 sorters Frolic.Monster Crab,Scopex och Naturell
                Najs. Hur länge fiskar du de gånger du försökt ta dom?

Kommentera

Ikväll drar jag ner vid 18 tiden och kör till en bit efter midnatt.Om fisken är i stöten så kör jag nog till gryning om jag orkar.Så minst 5-6 timmar brukar det bli iallafall.

Kommentera

Hur har det gått? Kör Doggy, även om Frolic kan funka så är Doggy extra bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37