Enkelkrok vid gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelkrok vid gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkelkrok vid gäddmete

Tänkte kolla om någon använt enkelkrok vid gäddmete!

Typ en ensam cirkelkrok av större modell, eller liknande, och vad ni haft för erfarenheter av det?

Vet inte ens om det funkar men det vore kul att veta om någon testat!

Mvh

Tror David L var med i en artikel i FiskeFeber før nåt år sedan.. cirkelkrok anvændes iaf med gott resultat vid fløtestrolling.

Annars fungerar ju vanlig enkelkrok i større str vid vanligt gæddmete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
      Tror David L var med i en artikel i FiskeFeber før nåt år sedan.. cirkelkrok anvændes iaf med gott resultat vid fløtestrolling.

Annars fungerar ju vanlig enkelkrok i større str vid vanligt gæddmete.
      Ungefär min tanke. Känns lite overkill med dubbla tre-krokar.

Kommentera

Det ær lite beroende på betesfiskens storlek oxå... en 25cm mørt med bara enkelkrok kænns sådær. Men en tafs med 2st str 6 trekrok ær inte øverdrivet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
          Det ær lite beroende på betesfiskens storlek oxå... en 25cm mørt med bara enkelkrok kænns sådær. Men en tafs med 2st str 6 trekrok ær inte øverdrivet.
          Jo det förstås, man får ju anpassa krokvalet efter betesfiskens storlek.

Kommentera

Jag har en kompis som fiskar med enkelkrokar vid allt mete. Jag upplever att man inte kan kroka fisken direkt utan man får vänta längre och riskera att gäddan sväljer ner betet. För honom funkar det bra, han är ingen förespråkare av C&R. Han använder inte cirkelkrok dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av FilleV Visa inlägg
              Jag har en kompis som fiskar med enkelkrokar vid allt mete. Jag upplever att man inte kan kroka fisken direkt utan man får vänta längre och riskera att gäddan sväljer ner betet. För honom funkar det bra, han är ingen förespråkare av C&R. Han använder inte cirkelkrok dock.
              Ok. Ska ut och testa lite i veckan och då kommer det bli i en kanske 2 meter bred kanal med inte allt för stor betesfisk. Tänkte använda flöte och låta betet driva längs kanterna, får se vilken sorts krok jag kan få tag på.

Försöker i så stor utsträckning som möjligt använda mig av Catch & Release.

Kommentera

Lycka till, du skulle ju kunna testa köra en enkelkrok och en liten trekrok. Det finns säkert någon duktig metare som är mer kvalificerad på att svara på din fråga än mig...

Kommentera

Detta är något jag funderat på ganska mycket och för mig personligen så har jag kommit fram till att jag alltid vill ha tvåkrokstackel till Gädda om jag ska släppa tillbaka Gäddan,vilket jag alltid gör.Detta gäller då inte för mete med onormalt små betesfiskar där en krok säkert funkar helt ok,eftersom att Gäddan antagligen har hela betesfisken i munnen.

Ett annat scenario är ju att om du kör en större betesfisk vid tex flötestrolling och du har din krok i betesfisken mun.Vid Gäddans första attack som oftast kommer snett underifrån så greppar ju Gäddan först tag i fisken så att huvudet sticker ut på ena sidan gäddans mun och stjärten på den andra innan den ska vända den.Har du bara en enkelkrok i detta läget så är ju den kroken inte ens inne i Gäddans käft.Gör du då ett mothugg i detta läget så rycker du i princip bara ut kroken ur betesfiskens mun.
                  Är det ett monster som tagit din fisk så är ju chansen större att man krokar men det kan lika gärna vara en mindre Gädda och eftersom att man aldrig riktigt kan veta detta så vill jag veta att jag i de flesta fallen har iallfall har en krok i fiskens mun när jag gör mothugg,och det är kroken som jag har placerad i mitten på betesfisken.

Klart om man vill vänta lite med att göra mothugg tills Gäddan har vänt betesfisken och ska svälja så går det,men då finns ju risken att den spottar eller i värsta fall sväljer betet för långt.
                  When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 883 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37