Bottenmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete?

Hej! Jag är en novis inom fisket och en ännu större novis när det gäller bottenmete. Jag har provat på denna metod nån enstaka gång men inte fått det att fungera nå bra. Jag har en del frågor som jag hoppas att ni kan svara på. Ursäkta om denna information finns någon annanstans men jag har sökt runt en del och har inte riktigt fått svar på alla mina funderingar.

1. Jag har haft problem med att få kroken/betet att flyta upp från botten och har behövt ta väldigt mycket powerbait och kulor för att det ska flyta. Det slog mig idag att jag inte tänkt på linan till tafsen utan bara använt den som jag använder till rullen. Jag antar att det ska vara en flytande lina man ska använda, har ni tips på nån bra? Jag har nog även för stora trekrokar, har ni några tips på bra och lagom stora krokar för detta ändamål?

2. Ska man använda både powerbait-deg och kulor eller bara ett av det?

3. Jag har läst att man ska ha linan sträckt för att lättare märka när det hugger men jag tycker att det i stort sett är omöjligt att få den "sträckt" om det blåser det minsta lilla eftersom sänket då dras efter botten tills linan slackar lite. Hur märker man egentligen när det nappar? Finns det nån typ av napp-alarm som passar? Hur ska man ställa slirbromsen, hårt eller löst å fisken kan ta ut lina?

4. Om man ska bottenmeta efter t.ex abborre, är det samma princip och utrustning då? Med enda skillnaden att man byter bete till t.ex mask?

PS: Jag kanske ska tillägga att jag mest fiskar efter inplanterad regnbåge.

Tack på förhand!
    Oskar

Ursprungligen postat av auzcar Visa inlägg
    Hej! Jag är en novis inom fisket och en ännu större novis när det gäller bottenmete. Jag har provat på denna metod nån enstaka gång men inte fått det att fungera nå bra. Jag har en del frågor som jag hoppas att ni kan svara på. Ursäkta om denna information finns någon annanstans men jag har sökt runt en del och har inte riktigt fått svar på alla mina funderingar.

1. Jag har haft problem med att få kroken/betet att flyta upp från botten och har behövt ta väldigt mycket powerbait och kulor för att det ska flyta. Det slog mig idag att jag inte tänkt på linan till tafsen utan bara använt den som jag använder till rullen. Jag antar att det ska vara en flytande lina man ska använda, har ni tips på nån bra? Jag har nog även för stora trekrokar, har ni några tips på bra och lagom stora krokar för detta ändamål?

2. Ska man använda både powerbait-deg och kulor eller bara ett av det?

3. Jag har läst att man ska ha linan sträckt för att lättare märka när det hugger men jag tycker att det i stort sett är omöjligt att få den "sträckt" om det blåser det minsta lilla eftersom sänket då dras efter botten tills linan slackar lite. Hur märker man egentligen när det nappar? Finns det nån typ av napp-alarm som passar? Hur ska man ställa slirbromsen, hårt eller löst å fisken kan ta ut lina?

4. Om man ska bottenmeta efter t.ex abborre, är det samma princip och utrustning då? Med enda skillnaden att man byter bete till t.ex mask?

PS: Jag kanske ska tillägga att jag mest fiskar efter inplanterad regnbåge.

Tack på förhand!
    Oskar
    1. en normal nylonlina fungerar utmärkt. Till ditt fiske kanske 0.20-0.25. Använd enkelkrok stl 4-8 beroende på vilket bete du tänker köra.

2. Vilket bete du använder är upp till dig. Finns mer än powerbait man kan använda till regnbåge. Räka och mask exempelvis.

3. Normalt har man sträckt lina och aningen böjd spötopp eftersom spötoppen visar hugget. Om sänket för lätt dras hem av vinden får du helt enkelt ha ett tyngre sänke. Ja, man kan använda larm men till regnbågsmete skulle jag påstå att det är tämligen onödigt. Vid normalt bottenmete har du bromsen ställd som vanligt, om man använder larm har man generellt öppen bygel eller lågt satt broms som tillåter att fisken simmar obehindrat tills man tar spöt.

4. I princip är bottenmete samma metod oavsett fiskart. Man kan dock ändra vissa aspekter för att mer passa in på en annan art. Framförallt är det fiskeplats, tid och bete som avgör.

Kommentera

I och med att jag brukar filéa fisken på plats och ev. grilla den när jag fiskar regnbåge har jag alltid med mig en vassare kniv. Med kniven kan du också tälja en form av klyka som spöet vilar i. Som nappindikator använder jag ålabjällror. Dessa kostar väl ca 20 kr för två stycken och fungerar utmärkt för regnbågsfisket. Dyrt och onödigt med alarm om du bara ska ha dem för regnbågesfiske om du nu inte ska sova över och fiska nattetid..
      ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Baitrunner-rulle, napp-alarm som man kan ställa in känsligheten på (lite dyrare). två bank sticks, klyka, vinkla nedåt vattnet så spötoppen är i princip vid vattenytan (eller i vattnet). Har själv fått regnbåge på majs + feeder (mäsk) när jag egentligen va ute efter annan fisk. Som Tobiasl nämner, frågan är om det behövs så mycket utrustning för just regnbåge, å andra sidan funkar det till fiske mot andra arter också, och då är det trevligt med dessa grejjer.

Kommentera

Man kan även sitta och hålla i spöet med sträckt lina, då känner man nappen lätt Iaf om du har ett någolunda känsligt spö.
          Bottenmete efter abborre är bland det roligaste! På med en mask eller två på en enkelkrok, eller en bit mört

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
          26 svar
          4 729 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37