Nybörjare med Mäsk, tips och recept uppskattas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare med Mäsk, tips och recept uppskattas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare med Mäsk, tips och recept uppskattas

Precis köpt på mig ett par swimfeeders men söker nu efter enkla bra recept på vad för sorts mäsk jag kan använda.
    Bor nära svartån där det ska finnas ganska bra storlek på diverse vitfisk, så vore perfekt om man kunde få lite tips och hjälp på traven när man ska gå ner nån lugn fin sommarkväll och meta lite.

Bäst och smidigast med köpt mäsk eller gör ni eran själva?

Färdiga mäskblandningar är smidigast. För det mesta blir det avsevärt mycket billigare än att mixtra själv. Dessutom riskerar du inte att göra en dålig blandning.

Numera gör jag sällan mäsk själv. Det viktiga är att du har i vettig "mat" i mäsket i form av olika partikelbeten. Hampa, majs etc. Är det stark ström så kan mäskblandningen behöva en tillsats av lite bindande ingredienser. En bra sådan är t. ex. torkat blod.

Något jag märkt är mycket bra är att ha med små pellets i mäsket. De löses ju upp mycket långsamt i förhållande till brödmäsket. Kastar du till samma "spot" varje gång så bygger du upp mäskplatsen mycket effektivt. Pellets löses upp och mäskar aktivt åt dig och lockar fisk in till de partiklar som ännu inte ätits upp. Givetvis lockar de fisken även till krokbetet.

Benni som huserar här på forumet ser jag som mäskgurun nr.1.

Läs gärna hans artiklar om mäsk:
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-05-12, 13:58.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Vad är ett bra allrounmäsk att köpa till att börja med då? Finns det i dem flesta fiskebutiker?
      Hur ser era tackel med feeder ut, Bottenmete eller flöte?

Finns inte mkt som slår gammalt hederligt flötmete en lugn sommarkväll, men lär väl bli ännu mer effektivt med feeder o mäsk.

Kommentera

Jag köper allt mitt mäsk i utlandet så det blir svårt för mig att tipsa om bra allroundmäsk.

Jag kör varianter på paternoster 95% av gångerna jag feederfiskar.

Flötmete med feeder går faktiskt men är relativt ovanligt i Sverige. Kolla "float ledgering": http://www.discoverfishing.co.uk/gui...at_fishing.htm
        Byt ut päronblyet mot en feeder. Men den upptacklingen fiskar man inte med ett feederspö utan ett grövre spö till flötmete.

Feedermete behöver inte alls vara mer effektivt än flötmete. Du mäskar när du flötmetar också. Feedermetet kan vara enklare på det sättet att du alltid fiskar på botten - där de större fiskarna uppehåller sig. Med flötmete måste du ställa in djup och har lite mindre marginaler (flyttar du flötet 50 cm så är du kanske inte på botten eftersom djupet kan vara annorlunda där eller så står flötet fel om det är grundare).

Själv tycker jag att flötmete i strömmande vatten är svårare än feedermete.

Jag förutsätter att du har ett feederspö?

Kommentera

Nej jag har inget feederspö. Är det stor skillnad på ett sådan gentemot ett 9fots 5-40g haspelspö?

Kommentera

Det är en helt annan spötyp. Du bör nog kolla upp vad feedermete går ut på. Inget illa menat men det räcker inte att ha en feeder (mäskkorg) för att feedermeta. Poängen är att en så vek quivertip (utbytbar spötopp) som förhållandena tillåter registrerar nappen. Har du ett vanligt haspelspö i den grovlek du beskriver lär du missa 70-90% av alla nappen.

Har du inget feederspö lär du få mer på flötmete i dagsläget.

Vill du ha ett billigt och bra feederspö kan du kolla på:

Kommentera

Jo får nog göra det:P
              Trodde dock inte det spelade så stor roll när jag andå tänkt ha spöt i någon form av hållare medans man metar, men nu när du säger det så förstår jag då topparna skiljer sig ganska mkt.
              Men hur går det o kasta när man har så känslig spötipp? Blir ju endel vikt med en full feeder.
              Håller du alltid i spöet eller kör du nån slags stativ?

Kommentera

feederspön är byggda så att man skall kunna kasta ut tunga vikter med små klena toppar, alltså går de aldrig av om man kastar på rätt sätt och följer kastvikterna. Feederspön som har små klena toppar kan kasta tunga korgar med mäsk, över 100 gram.

Som Sir sa, så kommer du missa många pillnapp om du kör med vanligt haspelspö, så om du finner att feeder är grejen så ska du inte tveka att köpa ett feederspö!

mäsket är ju trotts allt det viktigaste när du fiskar, kvittar hur bra utrustning och hur dyrt spö du kör med om du fiskar med fel bete på fel ställe. ett bra tipps är att titta på YouTube hur proffsen gör, lättare att se hur man ska göra än att läsa sig till det http://www.youtube.com/watch?v=ZCSwfTtCeRM

Färdiga mäskblandningar finns att köpa, men de kan vara dyra. Min rekommendation är att köpa en färdig påse första ggn, blir lättare att få till rätt grejor då.

Ett hett tipps är att ta i LITE vatten åt gången i mäsket, bara nån näve åt gången.
                .
                Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Man lägger spöt i en klyka för att se nappen på spötoppen, se min video som jag bifogade så förstår du ; )
                  .
                  Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Lär nog bli att köpa ett feederspö också, sjukt kul med nya prylar ju, ett för varje fisk haha.
                    Kör ni flytkula en bit innan kroken på era paternoster tackel eller låter ni kroken ligga på botten? Och vad använder ni mest på kroken? Majs etc?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37