Flätlina för gäddmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina för gäddmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina för gäddmete?

Tänker köpa flätlina (250-300 m) till min Baitrunner 8000 för att meta gädda, bla med segelflöte.

Vilken lina rekommenderar ni som provat? Jag har använt många olika till spinn (favoriten PP) men ingen till mete ännu.

Kan c:a 0,25 (30 lb) vara lagom?

har kört på de flesta linorna, fireline, dynacable, powerpro, spider...

och jag måste säga att det faktiskt kvittar för min del, de mjuka linorna har sina fördelar, de styvare linorna har andra fördelar...

Men att spola på 300meter flätlina är Galet!

spola på kanske 150 meter... grunda resten med nylon!

sen skulle jag använda en något grövre lina, minst 0,30, själv använder jag ofta ännu grövre... Det gör nämligen att du kan ligga mycket nämre vassen, och även ställa slirbromsen hårdare!

Det är viktigt att tänka på att en fireline inte klarar slitage bättre än en nylonlina bara för att den har högre brottstyrka... och vid mete, då fisken ett tag löper fritt med linan och därmed har gott om tid att trassla in linan i massa olika saker kommer du snart att vara glad att du valde en grövre lina!

jag har ägnat många säsonger åt riktat fiske efter gädda på mete och det viktigaste jag lärt mej är just överdimensionering av linan!

sist jag använda powerpro var i början av 2000 så jag har inte riktigt koll på hur mycket vatten den tar upp... (ska faktiskt köpa en rulle pp idag till en ny rulle) men om den tar upp mycket vatten kan detta vara ett problem vid mothugget...

jag vet att jag bytte min pp av nån orsak, men jag kommer inte på vilken (kan vara att den var utsliten, men kan också vara för att jag tyckte den var usel)...

Firelinen slits snabbt, och är väldigt stel, men fördelen är att den inte suger åt sig vatten alls och mothugget går därför väldigt smidigt... linan bör bytas ganska ofta...

spider är ett bra mellanting, den suger åt sig ganska lite vatten, den klarar slitage ganska bra och den är inte så stel... mothugget sitter bra med den linan! Linan brukar hålla några säsonger

dynacable är en stel men slittålig lina, som inte drar åt sig så mycket vatten, men dock lite mer än dom andra... mothugget sitter bra och linan håller utan problem flera säsonger

Vilken lina man väljer är till stor del väldigt personligt...

Jag skulle avråda från att välja biltemas lina för mete dock, jag var tvungen att prova pga prislappen, men den suger åt sig på tok för mycket vatten och mothugget blir väldigt trögt... Den duger däremot till spinnfiske och trolling

Vid spinnfiske är det lite andra egenskaper man vill åt än vid gäddmete, linan ska ju helst vara mjuk och långkastande... detta är ju inte alls lika viktigt vid mete då rullar som baitrunner är väldigt långkastande, sen har man även långa spön iaf på minst 10' och dessutom kastar man med vikter på 100 gram och mer därtill!

Vid mete är det viktigaste slittålighet och hur lätt linan går i vattnet, slittåligheten är ju visserligen viktig vid spinn, men att linan går lätt i vattnet är ju skit samma vid spinnfiske...

Om du ska bottenmeta något kan jag tillägga att jag tycker nylonlinan är överlägsen flätlinan pga att nylonlinan inte syns så tydligt och dessutom är något slittåligare än flätlina! så att ha en spole med nylon och en med flätlina kan vara en bra idé!

Hoppas jag rätade ut några frågetecken åt dej!
    Senast ändrad av Discharged; 2004-06-04, 05:47.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jga kör 0.30 PP nu på mina gäddspolar på BRna funkar kanon bra men jag har bara 140m på varje spole resten o.30i-silk
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag har 250m PP 0.28 till mitt segelflöte. Hellre för mycket än för lite.
        Om man skarvar på 135 meter och låter flötet segla iväg så kan det lätt hända att nylonlinan kommer fram och börjar sjunka samt att krokningseffekten blir lidandes.
        250 m kan låta mycket men tro mej, det är det inte. Segelflöten kan sticka iväg ganska långt om vinden ligger rätt.
        Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Gute fiskar du mycket med segelföte? Kör du både dött och levande då?

Kommentera

Använder det när jag är vid större sjöar. Kör nog mest med dött bete.
            Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Använder nästan alltid fireline...har dock inte uppfattningen att den slits så snabbt. Trots att den ibland sett lite sliten ut den sista metern har jag kunnat dra för fullt i linan vid bottennapp...detta gäller 0,25mm lina. Har fått massor av gäddor(slumpfiskar upp till 3kg) på 0,12 mm fireline vid abborfiske och de har faktiskt aldrig bitit av lina trots att inte tafs används. Skulle dock inte för den sakens skull rekomdera att skita i tafs...vill ju inte utmana ödet...

Tight lines!!

Kommentera

Onödigt att chansa när det finns så bra tafsmaterial att tillgå.

Kommentera

Sorry, jag missade att du skulle använda dej av segel, då är det som GuTe säger, för du vill verkligen inte få ut din nylon grundning när du flötesmetar!

Köp på det gröna stället så blir det inte så dyrt heller!
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Själv tycker jag att Flätlinan är alldeles för stum, använder mig bara av Nylonlina! Men d e ju en smaksak.
                    [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 908 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76