Mete på sydkoster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mete på sydkoster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mete på sydkoster

Hej alla!

(Hoppas inte detta blir en "dubbelpost" då jag skapat men också stängt en liknande post i Havsfiske kategorin. Moderera gärna om jag gjort nått fel)

Nu har jag ett helt gäng med frågor jag hoppas kunna få lite hjälp med.
    Först lite bakgrund:
    jag skulle klassa mig själv som en "avancerad-amatörfiskare" om man kan
    säga så. Jag metar mest efter braxen, sutare och karp men haspelkastar och metar även efter andra arter då vanligtvis abborre och gädda.

Nu är det så att jag ska spendera 2 veckor ute på sydkoster i sommar (v.26 och 27) och där brukar fisket mest bestå i att stå på en klippa och dänga drag och häcklor efter makrill och torsk, detta med varierat men ibland hygglig resultat.

Då mitt huvudsakliga fiskeintresse ligger i att meta så har jag lite frågor om mete i havet.
    Jag är i princip helt novis på fiske/mete i havet och behöver instrutioner och tips
    (gärna länkar till bra sidor).

fisket kommer uteslutande att ske från land med haspelutrustning, så över till frågorna.

1: Vilka arter kan jag rikta metet på ute på Koster från land?
    2: Vilka beten gäller.
    3: Vilka riggar, rigmaterial, krokstorlek/krokmodell, etc.
    4: var (bottentyp, djup etc) söker jag efter respektive art.
    5: när tid på dygnet

Alla andra tips som kan vara nyttiga att ha med sig ut, så att jag kan maximera mina fångst chanser.

1000-tack för hjälpen på förhand.

//Martin

Hej,

En given metfisk är ju berggylta/blågylta. Kul och stark fisk som man letar upp längs branta berg. Kolla in en film på Fiskejournalens hemsida så får du veta allt du behöver. Finns också www.gylta.se.

Annars finns ju plattfisk men då bör man mer veta dom "rätta" ställena och det gör jag inte på Koster...

Skitfiske!

/Håkan

Kommentera

Argh, hade jag skrivit ett långt inlägg och blivit utloggad under tiden, men här får du ett kortare iaf

1: Vilka arter kan jag rikta metet på ute på Koster från land?
      Allt går att få egentligen, bara storleken (stor torsk går inte vid land) och metoden (plattfisk är inte en flötmetesfisk) som skiljer..

2: Vilka beten gäller.
      Jag kör mest räka, fiskbitar, borstmask och kubonger.

3: Vilka riggar, rigmaterial, krokstorlek/krokmodell, etc.
      Flötmete med ett flöte som är glidande och tar 25-30g bly, ibland strömmar det rejält och då är det gött med bly som får ner betet dit man vill det.. Testa att fiska från 2-8 meters djup.

Bottemete med antingen pater-noster eller en "plattfiskrigg" som har ett par upphängare på huvudlinan och sänket längs ner.. 80gr plus som sänke..

Nylonlina till tafs, 0.40 kör jag, kolla tafsen ofta och ha tunnare på delen till sänket för bottenmetet ifall det går fast..

Jag kör krokar mellan 2-6 i storlek, gärna cirkelkrok om man hittar i såpass små storlekar..

4: var (bottentyp, djup etc) söker jag efter respektive art.
      Överallt!
      Skippa lång-grunda partier med mycket sjögräs, annars kan du i princip stå på vilken klippa eller kajkant som helst. Ett av mina favoritställen i Göteborg är mitt inne på ett industriområde t.ex.
      Såklart beror finns din mål-arter på sina egna specifika ställen (plattfiskar på mjuk botten, gyltor på lodräta klippväggar (eller kajer :P), men så länge du har lite djup några meter ut där du står kan du få det mesta beroende på fiskesätt. Här kan säkert mer erfarna havsmetare ge dig bättre tips, jag ser mig helt klart som en novis på surfcasting..

5: när tid på dygnet
      Jag fiskar när det är ljust.. Störst chans är morgon och kväll i vanlig ordning, men det fungerar ypperligt under hela dagen med.. Framför allt med flötmetet..

Kommentera

1000-tack för informationen!.

En ny fråga: Har någon erfarenheter av Gulp bete, har sett att de har bl.a. borstmask och sandorm i sortimentet?
        Någon som kan ge ett utlåtande om dessa?

//Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 883 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76