Betesfisk, nät, mjärde sänkhåv eller kastnät? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betesfisk, nät, mjärde sänkhåv eller kastnät?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Push-up

Tror du det går att använda kastnät till att fånga sill i de norska fjordarna eller blir det till att rycka sill för att få sitt bete.

Skall iväg till Saltströmmen i agusti och föredrar att släpmeta med bom framför att jigga el pilka.

Snäck

Kommentera

Om du kommer dem mkt nära och ytligt så kan det gå, men jag tror inte du kommer orka hålla på........rycka sillen är nog effektivast ska du se!
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Bumpar den här tio år gamla tråden

Är less på att jaga mörten med metspöt när jag besöker nya vatten och är därför på jakt efter något effektivt redskap att fånga betesfisk med.

Ett smidigt redskap som får plats i bagagen, är lätthanterligt och effektivt, vad är det jag ska ha då, sänkhåv eller kastnät? Finns det några fler alternativ?

Vilket är mest lätthanterligt ifrån land?

Är det någon speciell teknik man måste lära sig att behärska med kastnätet, instruktionsvideo? Hittar inte så mycket på youtube nämligen, några klipp från båt bara.

Med Sänkhåv så mäskar man i håven antar jag, fäster den i änden på ett skaft, står still med den tills man tror att den är full med fisk och rycker sedan upp den fort som fan? Verkar väldigt omständligt tycker jag! Verkar smidigare med metspö då!

Gissar på att oavsett vad jag väljer så skiljer sig tillverkarnas kvalitet ganska mycket precis som med allt annat, skulle vilja ha tips på några produkter.

Funderar även på att skaffa mig en mörtstuga och sätta ut i ett utav mina mer besökta vatten, undrar dock vad skillnaden på en sådan och ett paraply-mjärde är?

Kommentera

Kastnät modell stort

Är på jakt efter större nät minst 8 fot helst 10 fot och störst 12 fot, finns det ens att köpa i Sverige för jag hittar inga?
          Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
          www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
          5 svar
          1 875 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mcb