Betesfisk, nät, mjärde sänkhåv eller kastnät? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betesfisk, nät, mjärde sänkhåv eller kastnät?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag skulle nog också rekommendera ett kastnät för fiske under dom varmare förhållandena, men mörtstuga är också en favorit.

Mörtstugan är ju bra på så sätt att den fiskar passivt, bara att slänga in i någon vass och sedan åka och ta mört varje gång man ska ut. Mörtstugan fungerar dessutom bra året runt.

Kastnätet är nog dock överlägset under sommaren. Bara att kasta så fångar man fisk och själva kastet är inte så svårt, det svåra är att hita ett bra nät. Dom flesta näten som säljs idag är antingen för stora eller gjorda utav nylon.

Kommentera

Kastnät är säkert bra men tyvärr helt omöjligt att hantera. Ska linda in P-U i mitt nästa gång jag träffar honom...

Kommentera

Originally posted by KG?
        Kastnät är säkert bra men tyvärr helt omöjligt att hantera. Ska linda in P-U i mitt nästa gång jag träffar honom...
        Jag kolla fly fisherman, deras var 4' fanns större förstås. Regals var 6' kan det vara så enkelt att det är storleken som spökar eller är det bara tekniken?

180 låter litet stort tycker jag. Hm, I morrn -skall- jag ut verkar vara lågvindslucka, kanske borde ta en tur till ff.

Tack för tipsen sluta inte, jag lär mig mer hela tiden!

Kommentera

eller använder du sänkhåv de tar skit lång tid och man har inte lång tid på sig att dra upp skiten innan mörtskitarna är borta. brukar meta och får mäst spigg jävligt drygt.

har sommar ställe på Skär Gården lååångt utt

Har mkt stöming men jag moste ha mört också tar long tid dock :P så vad tycker ni ? kastnät vid bryggorna ?

pushup vad har du för Kastnät då ?
          Fish hard Go PRO

Kommentera

Brukar meta upp betesfisken Funkar kanon tar dock kanske 30 min eller nåt sånt att få tag på många men det är rätt kul
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

lite dynamit funkar rätt bra, räcker med en halv gubbe på ett ungefär, då har du betesfisk till ett par omgångar...

Fast mer seriöst så metar jag alltid upp fisken UTOM under slutet av juli - början av augusti för då brukar det vara svårfiskat (här)

Kommentera

Hittade en sida ang kastnät.

Kommentera

hej!
                  Hur länge ungefär håller en betesfisk tills den inte är användbar längre ..
                  I am back to stay.

Kommentera

håller? menar du o frysa den eller o köra den i badkar levande?
                    /Lazinko

Kommentera

Nej när man har den på kroken
                      Undrar också om du vet på vilket djup man bör flötmeta i Lödde (ska till Lund imorgon) på sträcka 6 ..
                      I am back to stay.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 877 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76