Betesfisk, nät, mjärde sänkhåv eller kastnät? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betesfisk, nät, mjärde sänkhåv eller kastnät?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Betesfisk, nät, mjärde sänkhåv eller kastnät?

Hejsan!

Vi vart ute en stund i söndags det var fantastiskt väder och ändå nästan tomt. Sport kan ha fördelar ändå! Nu hade kvällen blivit både längre och bättre om jag haft mer betesfisk, vi fick en sen start på dan tyvärr.

Nu funderar jag på alternativa metoder att ta upp betesfisk.

Det som jag funderar på är förutom metspöt;

Löjnät,
    Mörtstuga,
    Sänkhåv
    Kastnät

Jag bor söder om slussarna i södertälje.

Gillar egentligen inte nät, men för kortbruk, nån halv till en timme kan jag kanske leva med det.

Kommentarer?

jag har bara testat agn nät och det är inte att rekommendera då man får stå och plocka små fisk i en halvtimme, jag hade rätt fin maskigt och det fastnade bara riktigt små rackare då.

Push-up puschar på kastnät det vet vi alla här inne och det verkar ju funka kanon bra!

Kommentera

Mm, funderat på det jag med.

Mäsk (tnx. for recipe Carpoholic) och kastnät borde fungera. Men alla tips och kommentarer är välkomna.

Kastnät kräver en bra botten tror jag, eller??

Kommentera

Hej !

Har sjunkande löjnät sedan tidigare och vissa dagar så är det kanon. Man kan få riktigt mycket på väldigt kort tid... Medan andra dagar så får man inte ett dyft!

Dessutom så ger det bara löja och inte mört.

Fick en lektion i kastnät, så numera har jag ett sånt också. Jag har testat det under två dagar... Och jag är urusel!!! Har visserligen fått upp lite grann, men när jag visade polaren hur man skall göra (jag kom ihåg teorin) så behövde han två halvhyfsade kast, sen gick det perfekt! Och betesfisken var uppe!!!

Jag tror stenhårt på kastnät, även om undertecknad är riktigt usel och antagligen behöver muta Puch-up för en lektion :-)

/D

Kommentera

Originally posted by Danne67
          Hej !
          -snip-
          Dessutom så ger det bara löja och inte mört.
          -snip-
          Jag tror stenhårt på kastnät, även om undertecknad är riktigt usel och antagligen behöver muta Puch-up för en lektion :-)
          -snip-
          /D
          Man vill ju ha mört oxo, och inte bara de allra minsta fiskarna.

Verkar vara mest plus för kastnät, sofar. Hur mycket plats tarvar det för att kasta?

Vi får göra/beställa en film med Push-Up som hjälte! Med litet tur får jag snart min kamera.

Kommentera

Kastnät kräver inte bra botten, du behöver inte låta nätet sjunka till botten för att få fisk. Men så klart en slät fin botten är ju att föredra om nu nätet sjunker till botten.
            Kastnät rockar helt klart men finns endast sporadiskt med bete så kanske ett mete kan vara bra att ha till hands. Men vid bryggor, broar, hamnar mm så är det pissenkelt att lokalisera stimen med bete, ett kast och du har betesfisk så du klarar dig.
            Ibland kan lite ströbröd, havregryn användas för att locka ut mört mm från bryggor, men oftast inte.
            Kastnä regerar
            Om ngn har videokamera och ork att komma till Kungsängen så kan jag ställa upp på en instruktion i hur man kastar med nätet, annars så vet jag att JOhans Spegel på Flyfisherman mer än gärna visar hur man gör i butiken.
            Annars så tror jag det kommer ett rappotage om hur man gör i ngt nummer av FJ inom kort, i alla fall är det sagt så (men jag kan ha fel)
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

3-0 till Kastnät altså.

Låter som en bra rekommendation då..

Följd fråga, vilket skall man köpa och var?

Samt vad kostar de?

ca 300:- ?

spanade in på regalmarins hemsida.

Var ligger finns Flyfisherman?
              Kollade efter det på Gulasidorna, men nope.

Allright, hittade det.

Fly fisherman. ops.
              Senast ändrad av esobus; 2004-05-11, 11:52.

Kommentera

Jo sump kan man ju ha ändå.

Mörtstuga fick jag för mig att man måste kolla mer eller mindre dagligen.

Men den är nog aningens bättre på vintern..

Kommentera

Mange, så sant, men med kastnät kan du fånga nya när du vill och på fiskeplatsen dessutom. Inget släp med hinkar från bilar, bryggor, förvaring osv. Kastnätet är ett enormt bra hjälpmedel. En mörtstuga skall betas på, tömmas, hållas koll, tömmas, hoppas ingen snor den osv.
                  Näe, maj-oktober rockar kastnätet men mörtstugan är ett mkt bra komplement!!!
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ja, kastnät funkar ju. Om det finns fisk på platsen man fiskar det vill säga, personligen så tycker jag att stugor är att föredra, och har man tillräckligt med fisk så tar man ju bara upp den ett tag. Kanske är för att jag inte lärt mig behärska kastnätet ännu, samt att jag bara får småfisk i mina kast.
                    Sen så om man blir tvungen att fiska ny betesfisk när man väl fiskar så har man antingen haft otroligt mycket hugg, eller tagit med för lite fisk. Sj så har jag oftast med mig dött bete som komplement om nu all levande skulle ta slut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb