Bra fiskelina till flötmete??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra fiskelina till flötmete???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

trabucco har en lina som kostar 75kr för 500m hur bra lina som helst!aqua match tror jag det heter..fast ska du fiska sutare så ska du nog ha fire line som sagts tidigare,den klipper av näckrosor mm som en slåttermaskin!
    Senast ändrad av minken; 2004-05-10, 09:12.
    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Drennan double strength för hela slanten. Den är hållbar och förhållandevis stum.
      0,128 när jag matchmetar efter sarv och 0,185 när jag kör sutare.
      Det är bara att se till att linan är fräsch hela tiden. (har dock suttit i båt vid sutarfisket vilket har gjort att jag kunnat använda tunnare lina än vid landfiske)

Kommentera

Om du vill köra med nylon så ska du tänka på att den oftast sjunker och fastnar i växter och prylar. Risken är nog att du förlorar fisk på det också.
        Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Att ha så tunn HUVUDLINA som 0,12 vid fiske med rullspö eller toppknutet är ganska onödigt, inte för att det blir så mycket problem med att få upp fisk, men däremot så kommer det att trassla mycket mera. Att ha 0,12 som rullspölina är det dummaste jag har hört.
          Fiska med en 0,16-0,18 huvudlina och en tafs på 0,12 isåfall. Men de flesta fiskar i svenska vatten är inte så känsliga för lintjocklek.

Som sagt så är också en sjunkande lina att föredra för flötmete då den inte fångas upp av vind lika lätt.

Kommentera

Originally posted by KG?
            0.18 med 0.16 tafs. Tunnare är som regel onödigt för svenska förhållanden. Smäller det på en stor braxen på toppknutet så är 0.13 onödigt spännande...
            det är möjligt, en som tävligsmetar väldigt mycket som jag känner sa att det är bättre med tunnare linor, betet presenteras bättre eller nått sånt.. hans ord är min lag!
            Bajen forever!

Kommentera

korten: jo det lär det göra, men som carpfen sa så trasslar tunna lunor mycket mer. räcker ju med att taffsen är tunnare
              Tube for life

Kommentera

Själv kör jag med 0.16 och 0.18 på spolarna, Drennan Double strength.
                Enda jag tänker på är att byta linan ofta, speciellt sutare har en tendens att gå in i snagsen direkt, och det sliter ganska bra på linan. Så jag köper bulkspolar, eller storspolar vilket är kanon enligt mig.

Kommentera

Vid flötmete med ett flöte av waggler-modell (då du fäster linan i botten på flötet) så ska linan vara sjunkande. Många verkar gilla Stroft och det är en bra lina men för dom som gillar lite mjukare linor är Trilene XL och Sufix XL Strong bra.
                  *TeamStock for life*

Kommentera

korten: jag tävlingsmetar väldigt mycket(iaf har gjort). Men självklart är det ju så att du får en bättre presentation med tunnare linor, men som sagt så räcker det med att tafsen är tunnare

Kommentera

Trilene XL
                      I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76