Kan någon förklara vad match och feeder mete är? Har precis börjat med mete och så är jag väl lite trög
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Match och feedermete
Collapse
X
-
swimfeeder används vid bottenmete som en mäskbehållare men med ett feederspö kan man köra blysänke istället för swimfeeder.
Matchmete är flötmete med pennflöten därav namnet då det tidigare användes flöten som liknade tändstickor eller just tändstickor. Matchspö är att föredra men det går att fiska med pennflöten med ett vanligt 9 fots med.
Feedermete=Bottenmete med mäskbehållare
Matchmete= Flötmete med pennflöten
-
Ursprungligen postat av Crazy d Visa inläggKan man använda ett matchspö för vanligt mete då?
Jag använder mitt främst för öring, harr, regnbåge och abborre.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Matchmete = tändsticksmete? Jag som trodde att matchmete hette så för att det är en tävlingsform. Så ifall man metar med feeder på en tävling så blir det feeder match fishing? Och hur blir det om man flötmetar sutare? Icke-match matchmete?"A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggMatchmete = tändsticksmete? Jag som trodde att matchmete hette så för att det är en tävlingsform. Så ifall man metar med feeder på en tävling så blir det feeder match fishing? Och hur blir det om man flötmetar sutare? Icke-match matchmete?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggMatchmete = tändsticksmete? Jag som trodde att matchmete hette så för att det är en tävlingsform. Så ifall man metar med feeder på en tävling så blir det feeder match fishing? Och hur blir det om man flötmetar sutare? Icke-match matchmete?
Kommentera
-
Jag vet inte riktigt varför termen matchmete används istället för flötmete. Kanske för att det var lätt flötmete som användes av de som började med modernt mete i sverige? Och i england heter ju tävlingsmetet match angling.
Jag brukar bekämpa benämningen matchmete så fort jag stöter på den. Och istället använda flötmete - eftersom det är det folk oftast menar. Om man inte tävlar finns det ju ingen som helst anledning att använda ordet. Alls."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gutbucket Visa inläggMatch mete har inget med tändstickor att göra och vanligen används ett wagler flöte.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 823 visningar
0 gillar