Storkok av mäsk för björkna/brax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storkok av mäsk för björkna/brax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storkok av mäsk för björkna/brax

Hejsan, jag har under några års tid haft mörtstugor ute för att få betesfisk till gäddfisket. Sjön jag haft stugorna i innehåller otroliga mängder vitfisk, framförallt björkna och braxen. Som passande nog är personliga favoriter inom gäddfisket för mig.

Problemet jag har är att fisken inte riktigt hittar dit förns nästan halva säsongen har gått. Sedan blir det bättre och bättre för att framåt islossningen vara som bäst.

Så nu tänkte jag slå på stort. Kommer göra ett syre(risvase) där till vårn och försöka mäska så pass ofta att fisken håller sig kvar där.

Därför behöver jag tips på ett bra recept som kan göras i stor mängd utan att kosta en förmögenhet. Mäsken ska även gå att kramas till bollar och kanske frysas ned.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Elversson; 2010-12-12, 20:00.
    Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

Jag har en mäskplats som jag mäskar med ett par kilo hampa + lite brödmäsk i veckan för att hålla mört hela vintern. Pimplar sedan upp dem när jag behöver betesfisk, går snabbt. Körde med majs ett tag förra vintern men undviker det nu då jag upplevde att det drog in en massa björkna som jag inte vill ha. Så kör med majs är mitt tips, och det lär väl bli fodermajs om det ska gå att få ekonomi i det.
    Har du björkna och braxen inne längre tider så behövs det mycket mat. Blanda gärna i något sött också så mättar det bättre.

Lycka till!

Kommentera

Tack så mycket.

Har du fisk där hela året då? Eller börjar du mäska på hösten?

Tänkte på det där med doft och sötma. Vilken doft gillar brax/björkna bäst? Vill gärna ha nåt typ av koncentrat eller liknande som finns att köpa på mataffären.
      Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

Kommentera

Det är en djupkant där det rör sig mer eller mindre fisk året om, men ju längre mäskningen pågår desto mer fisk stannar till verkar det som. Brukar börja när isen lagt sig. Att missa lägga i mat en helg är inte hela världen men missar jag två helger så sprider de sig. Det är mina erfarenheter.

Vill du ha tillsatser så kör i pepparkakorna som blir över efter jul. Vanligt strösocker mättar också bra. Men när fisken väl förstått att du bjuder på käk så behöver du inga dofter, bara mer mat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 883 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37