Hjälp! Hur fångar jag löja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Hur fångar jag löja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! Hur fångar jag löja?

Hej! Jag har länge velat prova att meta abborre med löja (både flöt- och bottenmete), för att komma åt de stora borrarna, men jag har inte en aning om hur jag får tag i löja. Jag har sett folk med stora håvar, men jag har inte tillgång till en sådan håv.

Sedan har jag stött på folk som säger att man kan meta upp dem med bröd. Jag får antingen ingenting eller mörtar (som är för stora för abborre-mete).

Om jag ska försöka meta upp de små filurerna, ska jag använda den minsta kroken jag kan hitta och lite bröd? Eller funkar majs? (som faktiskt sitter kvar på kroken)

//Adam
    Keep on Fishin' in the Free World!

Havregryn funkar bra som mäsk. Små krokar, tunn lina som du fettar in så den flyter och pyttesmå kulor av deg på kroken. Du ser på linan om du har napp.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kan du köpa en burk maggot så är det bra. En maggot sitter väldigt bra på kroken jämfört med en degkula.

Kommentera

Mäskar med rostad lök+ Maggot på kroken = löja.

Kommentera

Kastnät, funkar hur bra som helst.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Kastnät, flötmete med känsliga flöten (0.5-2g) med maggot eller mindre mask. Majskorn funkar också. Brukar själv fånga både löja och mindre mört på size 10-14krokar, beroende på bete.

Kommentera

Vi brukar lägga nät vi vasskanten med lite brödsmulor vid sidan om.

Kommentera

Ursprungligen postat av koljakungen Visa inlägg
                Vi brukar lägga nät vi vasskanten med lite brödsmulor vid sidan om.
                Och sedan dra upp nätet när löjorna simmar över det? Eller menar du ett traditionellt nät som hänger vertikalt som de simmar in i och fastnar?
                Keep on Fishin' in the Free World!

Kommentera

Om man vet vart löjan befinner sig och du vill ha de lite större löjorna är det ganska enkelt att fiska upp dem. Yngel och mindre löj får man ta med håv.

Om det är väldigt gott om löja kan man klara sig utan mäsk men då tar det bra mycket längre tid.

Ta rismjöl och/eller majsmjöl samt ströbröd (eller köp färdigt billigt mäsk). Blanda till en "geggig smet", konsistens som är tjockare än välling, åt det grötiga håller. Fiska med ett kort spö (ca 3m). Mäska regelbundet med lite åt gången. Var noga med att kasta på samma ställe. En lite klick varje utlägg. Agna med maggot eller en lite bit av mask. Deg går att använda i nödfall.

Använd ett tackel med en hyfsat lite krok. Strl 16 brukar funka bra. Flötet bör vara väl nedblyat och inte så mycket större än 1g. 0,14mm är helt ok i tjocklek.

Även om du använder kastnät kan det vara bra att mäska. Har aldrig använd kastnät.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 883 visningar
                  0 gillar