Gäddmete?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete?!

Hejsan, jag hade tänkt att testa på gäddmete för första gången till helgen. Dock så är inte allt helt solklart än tyvärr. Jag vet hur tacklet ska se ut, men jag undrar följande:
    - Var kan jag få tag på betesfisk i Stockholmstrakten, (finns det ens att köpa?).
    - Jag hade tänkt att fiska i en kanal där det är ganska strömt, hur gör jag för att hålla betesfisken på plats så jag slipper att hålla på och kasta ut den hela tiden som en dåre.
    - Vad ska jag göra för stoppknut till flötet?

Är tacksam för alla svar Mvh// spinnfiskaren Anton

Oftast går det köpa betesfisk. Borde i alla fall gå i storstaden. Annars borde det funka med mörtstuga alt. kastnät om du lyckas hitta dom. Annars kan död makrill eller sill funka bra. Lätt att få tag på?

Att hålla kvar betet kan vara svårt vid flötmete i strömt vatten. Kanske bättre att bottenmeta med en pop-up betesfisk med ett lite tyngre sänke. Då kommer betet stanna kvar på den valda platsen bättre.

Jag brukar inte använda någon stoppknut. Köper färdiga flötesstopp för flätlina i affären. Men sök på just stoppknut så finns det säkert massa bilder nånstans på nätet.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
      Oftast går det köpa betesfisk. Borde i alla fall gå i storstaden. Annars borde det funka med mörtstuga alt. kastnät om du lyckas hitta dom. Annars kan död makrill eller sill funka bra. Lätt att få tag på?

Att hålla kvar betet kan vara svårt vid flötmete i strömt vatten. Kanske bättre att bottenmeta med en pop-up betesfisk med ett lite tyngre sänke. Då kommer betet stanna kvar på den valda platsen bättre.

Jag brukar inte använda någon stoppknut. Köper färdiga flötesstopp för flätlina i affären. Men sök på just stoppknut så finns det säkert massa bilder nånstans på nätet.
      Tack för tipsen!
      Bara en sista fråga, om jag bottenmetar med död betesfisk, kommer inte gäddan då spotta ut fisken av instinkt om den känner tyngden av sänket, jag har hört att man ska låta gäddan göra en rusning för att sedan stanna upp och vända betesfisken, och det är då man ska sätta mothugget?
      En grej till, om jag metar med död fisk så kommer ju den att sjunka ner till botten. Hur motverkar jag det? Kanske har någonting med det där du sa om "pop-up betesfisk"?

Kommentera

För att gäddan inte ska känna motstånd så monterar du sänket glidande på linan. Du knyter inte fast det. Sedan kör du med öppen spole med linan fäst under en gummisnodd eller så använder du en rulle med baitrunnerfunktion. När man ska göra mothugget så får du gå lite på känsla. Efter första gäddan så kommer du märka när du ska göra mothugg nästa gång. OM krokarna sitter djupt så gör du tidigare mothugg nästa gång och om rokarna sitter dåligt så gör du senare mothugg.

För att få en pop-up effect (betet svävar en bit ovanför botten) så finns det särskilda flytkulor man kan köpa på till exempel www.attitudebaits.com. Annars kan man använda frigolit som man trycker ner i fisken eller spruta in luft i betet.

Bara ett kast till...

Kommentera

En snabb kommentar bara: Ingen frigolit i den döda betesfisken. Tappas betesfisken vid utkast eller missat hugg kan det få en fatal följd för den gädda som tar betet sen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
            En snabb kommentar bara: Ingen frigolit i den döda betesfisken. Tappas betesfisken vid utkast eller missat hugg kan det få en fatal följd för den gädda som tar betet sen.
            Tål att tänkas på. Ett alternativ är att använda ett deadbait-castinclip och en loop av nylonlina. Aldrig blivit av med en betesfisk då. De följer även med när man ska ta in tacklety igen eller när man fått en gädda. Dock så finns ju alltid risken så bäst att skippa frigoliten. Men jag rekomenderar verkligen flytkulorna.

Bara ett kast till...

Kommentera

Tack för alla tipsen, ska läggas på minnet. Tyvärr blir det inget mete i helgen då jag inte haft eller kommer att ha tid att köpa fisk. Blir spinnfiske istället. Men förr eller senare så måste man ju prova på gäddmete

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 883 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37