Vilka arter går att ta nu? :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter går att ta nu? :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka arter går att ta nu? :)

Hej!
    Är helt ny på det här med mete (började i somras) har bara metat lite toppknutet tidigare. Då jag aldrig fått något på kastspö :P

Hursom helst. Har varit i väg några kvällar nu för att försöka få sutare i ett litet tjärn i närheten men bara fått sarv. Antar att det börjar bli för kallt för sutaren.

Så nu undrar jag vilka andra arter som går att få nu på hösten när det börjar bli kallare?

Ha det så bra!
    //Martin
    Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Braxen kan du köra ett tag till. Mört, Sarv, Id, Färna mm. Beror ju på vad du har i vattnena nära dig med

Kommentera

Sen under vintern har du lake. Ser att du bor i Karlstad. Är det Rudtjärn du metar sutare i? Där är det galet gott om sutare.

Kommentera

Ja, rudstjärn. Vet du några bra spots? har bara stått på motorvägs sidan nära vassen.

Kommentera

Ursprungligen postat av -martin- Visa inlägg
          Ja, rudstjärn. Vet du några bra spots? har bara stått på motorvägs sidan nära vassen.
          På den tiden jag fiskade mkt där fiskade jag mest på motorvägssidan mellan de 2 parkbänkarna. Men det beror givetvis mkt på hur det ser ut med växtlighet för stunden. Det krävs nästan att någon röjjt för att man ska kunna fiska. Även viken på högra sidan (om du har motorvägen bakom ryggen) är populär. Flötmete eller bottenmete med majs ger galet med sutare där. Finns även väldigt stor sarv i rudtjärn om man har flyt att de kommer in på mäskplatsen.

Kommentera

Ska testa viken. De var och röjde för nån vecka sen, knappt några näckrosor kvar. Jag fick en stor sarv häromdan, hade varken våg eller linjal, men skulle gissa på runt 30cm och kilot.

Vet du hur djupt det är ungefär mellan parkbänkarna? misstänker att jag kan ligga lite grunt

Kommentera

Ursprungligen postat av -martin- Visa inlägg
              Jag fick en stor sarv häromdan, hade varken våg eller linjal, men skulle gissa på runt 30cm och kilot.
              Var sarven verkligen så stor så skulle jag nog hoppa över sutarmetet ett tag
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Var sarven verkligen så stor så skulle jag nog hoppa över sutarmetet ett tag
                Som sagt det är bara gissningar
                Lägger upp bild bara jag får in den i datron från mobilen

Kommentera

Hur fiskar man lake? Kan man få lake på mask? Jag undrar för jag bor nära en sjö där det sägs finnas lake och jag vill se om ryktet stämmer.. Det är en liten sjö med arter som braxen, mört, sarv,björkna, aborre och gädda.. Löjor tror jag också att det finns, eller så är det små mörtar som man kanske förväxklat med... Bör man bottenmeta? Linan spänd eller slak? Tidig morgon, kväll, natt? Mitt på dagen till och med ? Sutarna verkar svåra att få tag i.. Var i en fin sutarsjö här i närheten.. Fick två smårudor, såg bubblor längs platsen, nära näckrosorna, nära vassen, mitt ute i vattnet.. Såg flera feta sutare flyga upp ur vattnet med ett stadigt plask.. Metade från klockan 16- 20.30... alltså sent för den här årstiden.. Är det kanske för kallt i vattnet?

Kommentera

Eller fel bete? Använde mig av degkulor med lite salt i.. Det bete som gett oss alla sutare i somras, och även rudor..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37