Koi i Europa, enlighten me? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koi i Europa, enlighten me?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koi i Europa, enlighten me?

Halloj alla karp kunninga, såg denna http://www.expressen.se/husdjur/1.21...sst-nappar-det... och blev tämligen förbryllad, lever dessa Kois vilt i europa???

Fantastisk firre iaf

Jag är ingen karpexpert men om jag förstått det rätt så är Karp inget som funnits vilt i västra Europa någonsin, allt är utplanterat. I Östra Europa finns den och är en vanlig matfisk. Koi hör väl hemma i Sydost-Asien någonstans. Men av en del bilder här på FS så verkar väl Koi finnas i Sverige nu också. Det har ju sålts och planterats ut en hel del karp på olika ställen. Men hur många tillstånd Länsstyrelsen godkänt för detta vet jag inte.

Man blir ju lite rädd att det skall hända något liknande i Sverige som det gjort i USA med Silverkarpen, den har slagit ut precis all annan fisk på massor av ställen. Det är den som man kan se flyga upp ur vattnet när man kör förbi med båten, det är även den som lokala hillbillys brukar skjuta på i luften med pilbåge.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Tror knappast att länsstyrelsen någonsin har eller kommer att godkänna utplantering utav koikarp (eller guldfisk som också finns här och var), då den är relativt okänd i fiskevärlden men väldigt populär bland akvariefolket. Varför folk planterar ut dem förstår jag inte, priserna är ju helt vansinniga på koi :S Mellan 200 och 1500kr eller uppåt får folk betala för småfisk.

Visst hade det varit ett roligt projekt/experiment att ta en utdöd damm eller mosse och plantera in guldfiskar eller koi. Kostar en hel del och man kan råka illa ut, men dem kan nog växa sig hyfsat grova...

Exempel:

(praktkarp/koi)

Kommentera

Det kanske vore ett lämpligt examensarbete för någon biolog eller kanske för nån på Sportfiskeakademien att kartlägga på hur många ställen det finns karp i Sverige och sedan kontrollera hur många tillstånd det finns. Länsstyrelsen skulle säkert vara intresserade att stå som uppdragsgivare.

Men det är väl ganska stor risk att personen i fråga skulle bli motarbetad från ganska många håll. Svaret: "- Nej, här finns det ingen karp." skulle nog bli ganska vanligt.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Det finns Koi i några dammar här och där.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av dallas Visa inlägg
            Halloj alla karp kunninga, såg denna http://www.expressen.se/husdjur/1.21...sst-nappar-det... och blev tämligen förbryllad, lever dessa Kois vilt i europa???

Fantastisk firre iaf
            För att svara på din fråga: Koi är en inplanterad fisk. All karp i Europa härstammar från början från asien (Kina) där den togs till europa av munkar under medeltiden i matsyfte. Munkarna sysslade med förädling och efter ett tag fick dom fram spegelkarp som (från vad jag fått höra) har som syfte att vara lättare att fjälla än en vanlig ordinär fjällkarp.

Karpen är än idag en av världens mest odlade fiskar. Vad gäller förökning vet jag faktiskt inte om Koi kan föröka sig i sverige, vanlig karp kan det även om det är ovanligt. Gräskarp kan det inte.

Aneboda Aquaservice har en egen karpart de kallar för Praktkarp som är väldigt lik Koikarpen.

Edit: Kollade Anebodas hemsida och enligt dom togs karpen till EU troligtvis av Romarna, och till Sverige först under medeltiden.
            Senast ändrad av Sg; 2010-09-11, 17:38.

Kommentera

Koi kan föröka sig i Sverige, De skiljer sig inte från vanliga karpar förutom färgen då. Jag har haft koi som lyckats leka hemma i gårdsdammen.
              Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Ursprungligen postat av ninjaboy Visa inlägg
                Koi kan föröka sig i Sverige, De skiljer sig inte från vanliga karpar förutom färgen då. Jag har haft koi som lyckats leka hemma i gårdsdammen.
                Man lär sig något nytt varje dag Tack.

Kommentera

Rudan är väl en karp?
                  Är den också inplanterad?

Kommentera

Rudan finns vilt i Sverige, men på många platser e den inplanterad
                    .
                    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    26 svar
                    4 733 visningar
                    0 gillar