Xtasy Carp VIP Hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xtasy Carp VIP Hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Xtasy Carp VIP Hjälp

Hej jag har hört rätt mycket om detta mäsket (Xtasy Carp VIP) och jag kommer använda detta på en del tävlingar. Det jag behöver hjälp med är vad för "mat" jag bör tillsätta till 1kg tort mäsk och vilken sort mat tex majs, hampa, maggots osv.

Tävlingarna jag siktar in på hålls i Munkedal vid Björid "Björidkanalen" och använder maggots/majs som bete har ej testat jokers/bloodworms än då jag inte vet vart man får tag på det. några tips här kanske?

Har hört att man bör färga om mäsket mörkare om de är mörk botten men hur vet man om botten är mörk eller ljus?.

Björid är 12m bred och innehåller diverse olika vitfiskar som Björkna, Brax, Mört, Id, löja osv. det är ganska så strömt och tyvär har jag inget TAP spö så flötet driver på som fan så tips på ett tackel som ligger/driver hyffsat långsamt vore guld värt iaf tills jag fått tag på ett TAP. (använder 5-7m långspö)

Vad använder ni för beten och varför?
    Senast ändrad av tuxxen; 2010-07-29, 15:43.

Xtasy Carp VIP är ett väldigt matigt mäsk redan från början. Jag antar att du väntar dig mycket och relativt stor fisk på tävlingen? Tillsätt lite av det du tänker köra som krokbete för att de ska gå igång på det, men du behöver inte ha i mycket för att ge dem "mat".

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
      Xtasy Carp VIP är ett väldigt matigt mäsk redan från början. Jag antar att du väntar dig mycket och relativt stor fisk på tävlingen? Tillsätt lite av det du tänker köra som krokbete för att de ska gå igång på det, men du behöver inte ha i mycket för att ge dem "mat".
      Tack för svaret! Jag förväntar mig att locka till mig en del brax och björkna men hur är de med färger osv?

Kommentera

Många menar att småfisk av någon anledning skyggar för ljust mäsk, därför är "specimenmäsk" (mäsk gjorda för stor fisk, som ditt Xtasy Carp VIP) ofta ljusa. Eftersom du räknar med att få in braxen och kanske stor björkna så kan du låta mäsket vara som det är.
        Vill du ha ett mäsk som är optimalt för småmört och småbjörkna så skulle jag köpa en annan blandning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
          Många menar att småfisk av någon anledning skyggar för ljust mäsk, därför är "specimenmäsk" (mäsk gjorda för stor fisk, som ditt Xtasy Carp VIP) ofta ljusa. Eftersom du räknar med att få in braxen och kanske stor björkna så kan du låta mäsket vara som det är.
          Vill du ha ett mäsk som är optimalt för småmört och småbjörkna så skulle jag köpa en annan blandning.
          Okej jag förstår, Måste bara fråga: Bör jag ha i någon flytande arom i mäsket, eller bör jag låta mäsket ha sin egen lukt?

Kommentera

Ursprungligen postat av tuxxen Visa inlägg
            Okej jag förstår, Måste bara fråga: Bör jag ha i någon flytande arom i mäsket, eller bör jag låta mäsket ha sin egen lukt?
            Du kan köra det som det är. Är du helt bombsäker på att det kommer finnas mycket braxen på tävlingen så kan du köra i något braxenadditiv, men är du osäker så låt det hellre vara.
            Tala gärna om sen hur det gick på tävlingen.

Kommentera

Det ska jag absolut göra..

Mer tips är välkommna behöver verkligen råd om allt möjligt

Kommentera

Idag är tävlingen updatering om hur xtasy carp vip mäsket fungerade kommer ikväll/imorgon

Kommentera

Klart det funkar

VIP är bäst för stor fisk. Större brax (7hg och uppåt). Det fungerar utmärkt utan att färgas eller att tillsätta aromer i. Som det redan sagts är ljust mäsk på mörk botten ingen problem om man fiskar större fisk som går i större stim. Tvärt om.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Är kommer lite update om tävlingen:

Vi var i en kanal som heter björid och ligger i munkedal 7 stycken metare ställde upp i tävlingen och det var väldigt olika vikter som kom upp fisket var rätt trögt för dom flesta.

Segraren gick hem med 5.5kg mört, björkna och en brax.
                    sedan så var det roger som fick ihop runt 5.2kg (dessa två satt bredvid varandra på "favorit peggen".

efter dessa så gick det neråt väldigt mycket

vi hade ett par som fick upp 3-4kg

sedan var det 2 killar som hade väldigt dåligt fiske, den ena fick ihop 250g (dock en liten pojke) och den andra runt 550g och blev getingstucken :/

detta var en 2 timmars tävling och fisket för mig var otroligt trögt första timmen fick endast upp ett par mörtar men efter en timme så började jag fiska längre ifrån mäskplatsen och då fick jag hugg hela tiden så jag fiskade helt enkelt på fel plats. förmodligen så kastade jag mäsket för nära flötet så den riktiga mäskplatsen flyttade sig 1m ifrån där jag fiskade första timmen, tappade också en fin brax som förmodligen hade hjälpt mig med 1kg. men men jag lärde mig mycket av denna tävlingen så nästa gång så kommer ni få se lite högre siffor från min sida (hoppas jag!)

Tips på vilken kamasan krok man bör skaffa sig är varmt välkommna är inte riktigt nöjd med dom jag har nu.
                    Senast ändrad av tuxxen; 2010-08-05, 22:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37