Tips till sutare/Ruda mete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till sutare/Ruda mete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till sutare/Ruda mete!

Tjenare!
    Har mäskat i typ tre dagar( kvällar runt 18 tiden) nu och testat meta en kväll mellan 18-23 i en sjö där jag vet att det finns sutare och också ngn enstaka Ruda i! Men allt jag får är brax! Blir mycket bubblor vid mäskplatsen och runt flötet innan det hugger. Förmodar att det är braxen även det!
    Frågan är nu vad ska jag göra för att utesluta braxen och börja få lite sutare för om det finns sutare i sjön och det kommer in mycket fisk på mäskplatsen så borde det ju finnas sutare på platsen också!

Det ligger en risvåle(vase) typ 20 till 30 meter ut och sen är det vass och näckrosor inått! Har provat både majs som jag kört lyftmetoden med och olika pop-ups med larm/bolt fiske till!
    Till mäsk har jag kört sutar kung med extra blodpulver i! Mäskat ut ca 1,5 kilo varje kväll i tre kvällar i rad och sedan fiskat den fjärde kvällen! Som man borde? Eller?
    Gör jag nå fel? Kan man göra nå annat? Har läst mycket om blodpudding? Kanske är värt att prova?

Hoppas nån orkar läsa igenom detta det vart nog rätt långt!

Mvh/ patrik

Det kanske inte finns tillräckligt med Sutare för att bara slita upp ena efter den andra, fortsätt fiska som du gör så kommer Sutarna snart. Bättre att få en Brax än inget?

Kommentera

Metar ruda i en sjö där det finns sutare och brax. Brukar inte vara så att man blir utan dessa när man metar med det mäsk och de metoder du beskriver. Rudan därimot gäckar oss. Förra sommaren fick vi många fina rudor. I år har vi inte fått en enda ruda trots otaliga dagars mäskande och metande. Ibland börjar man undra om de finns kvar.

Kommentera

Testa att sitta en hel natt. Med det menar jag 20.00 till 06.00. Brukar nämligen ofta vara så att fiskarna har olika "perioder" då de är aktiva. Har märkt det på flera platser. Kan mycket väl vara så att braxarna bara är aktiva i fram till det börjar bli mörkt och först då träder sutarna eller rudorna fram. Speciellt rudorna kan vara lite känsliga och komma in på mäskplatser efter att de andra fiskarna har varit där och käkar då upp resterna.
        bf

Kommentera

Ok! Ja det känns nästan som dom simmat till en annan sjö

Ska ta någon natt till att försöka ge mig ut och meta lite!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
          29 svar
          4 883 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37