Dålig krokningsförmåga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig krokningsförmåga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dålig krokningsförmåga?

När jag flötmetar abborre med liten mört eller liten löja tycker jag att jag tappar så många fiskar. Jag har testat att göra mothugget direkt när flötet dyker och att vänta några sekunder, men fortfarande tappar jag fisken direkt eller efter några sekunder. Jag fäster enkelkroken (kroken heter "TSUNAMI", storlek 4) i läppen på betesfisken. Förra året satte jag kroken i ryggen på betesfisken istället. DÅ hade jag lite bättre krokningsförmåga, men tyckte att betesfisken inte satt fast lika bra. Kör med ett 12ft spö och flätlina.

Hur ska jag förbättra min krokningsförmåga?

testa att sätta ett tvåkroks glidtackel med en twinexkrok på ryggen och en enkelkrok i läppen.

Kommentera

när jag fiskar med hel fisk så har jag oftast en enkel krok i munnen, och en liten 6ans tre krok på ryggen. Använder bara gamakatsu, sylvassa krokar med grymt bra krokningsförmåga. Bommar kanske 1/10 fiskar.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tack för svar! Får väl försöka knåpa ihop något tackel. Von_märt, vad menas med ett glidtackel?

När ni kör med tvåkrokstackel, sätter ni mothugget på en gång när flötet har dykt?

Kommentera

Om du bara använder en enkelkrok så får du vänta lite längre så att abborren får ner hela betesfisken i gapen. Jag kör också oftast bara en stor enkelkrok och jag bommar inte särskilt många fiskar. Du kanske använder för stor betesfisk?
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
            Om du bara använder en enkelkrok så får du vänta lite längre så att abborren får ner hela betesfisken i gapen. Jag kör också oftast bara en stor enkelkrok och jag bommar inte särskilt många fiskar. Du kanske använder för stor betesfisk?
            Tror också att jag kanske kör med för stor betesfisk, fast dom nappar ju på det ändå Hur stora brukar du köra med?

Kommentera

[QUOTE=ludde863;561717]Tack för svar! Får väl försöka knåpa ihop något tackel. Von_märt, vad menas med ett glidtackel?
              QUOTE]
              Med glidtackel menar jag att man bara trär enkelkroken över linan och har en kula som skapar friktion mot linan. meningen är att när man gör mothugget så ska trekroken lossna från betesfisken och enkelkroken glider bort så att bara trekroken fäster. Det är rätt svårt att förklara. har lite bilder hemma som jag kan skicka sen ikväll.

Kommentera

[QUOTE=Von_märt;561866]
                Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
                Tack för svar! Får väl försöka knåpa ihop något tackel. Von_märt, vad menas med ett glidtackel?
                QUOTE]

Med glidtackel menar jag att man bara trär enkelkroken över linan och har en kula som skapar friktion mot linan. meningen är att när man gör mothugget så ska trekroken lossna från betesfisken och enkelkroken glider bort så att bara trekroken fäster. Det är rätt svårt att förklara. har lite bilder hemma som jag kan skicka sen ikväll.
                Japp bilder skulle uppskattas

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
                  Tror också att jag kanske kör med för stor betesfisk, fast dom nappar ju på det ändå Hur stora brukar du köra med?
                  Jag använder mört, löja och ärling på 7-12cm ungefär. Man får vänta ett tag så de hinner sluka hela betet.
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Du har sett bilden?
                    Försöker beskriva igen.
                    1. du trär över enkelkroken på linan.
                    2. trär en glidkula som glider trögt över linan.
                    3. knyter fast en twinexkrok eller en vanlig trekrok på änden av linan.
                    4. fäster enkelkroken i läppen på betesfisken.
                    5.fäster twinex/trekroken i ryggen på betesfisken.
                    6. ställer in glidkulan så den går mot enkelkroken för att hålla ett litet slack på linänden mellan enkelkroken och trekroken.
                    7. fiska.

Det gick lite enklare att beskriva när man är klar i skallen (nykter)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37