Bottenmete på natten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete på natten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete på natten

Hej,

Jag och en polare uppskattar att sitta och bottenmeta nu på sommaren. Vårat mål de få gånger vi har varit ute är att ta braxen och kanske något annat trevligt som hugger på natten (vi är skl. glada amatörer)

Vårat problem är att vi får en massa ål. Vad jag har förstått så är det inte tillåtet att meta ål (dessutom är den jobbig att kroka av osv.)

Hur skall vi gå tillväga för att få annan fisk att hugga? Och jag undrar också hur det kan vara olagligt att meta ål. Man kan väl inte hjälpa att man får en ål på kroken?

Vi fiskar i rönneå när ängelholms centrum, använder vanlig bottentyngd med mask på kroken. Brukar sitta mellan 22-23 och 05-06.

Så till mina frågor:

Vad ska vi ha för bete?
    Vilka fiskar hugger på natten?
    Är det stor skillnad om man mäskar?
    Nått annat man bör tänka på?

(Har sökt lite på forumet men inte hittat denna typen av "basic" information.)

Tack på förhand.

Vad ska vi ha för bete?
    Svar: Mask, Maggots, Majs

Vilka fiskar hugger på natten?
    Svar: De flesta arter hugger på natten, mest aktiva är oftast fisk som är av typen predator dvs Gädda, Abbore, Lax, Öring osv.

Är det stor skillnad om man mäskar?
    Det kan göra jätte skillnad! Rätt blandning för den typ av fisk ni är ute efter gör susen!

Nått annat man bör tänka på?
    Kolla så det är tillåtet att mäska & botten meta. Ang ål så är det väl ändå tillåtet att fiska?
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tar inte braxen på majs?
      Några större korn,gärna fodermajs som håller sig något bättre på kroken.
      Varför inte nån boilie modell mindre och i smak som kan vara naturlig eller lockande för braxen.

Lite förmäsk är heller inte en tokig ide.

Kommentera

Fiska med majs istället för mask så slipper ni de allra flesta ålarna. Problemet löst

Och ja, mäskning underlättar oftast en hel del. Speciellt braxen svarar väldigt bra på mäskning.

Kommentera

Som ni är inne på är det olagligt att fiska ål i många vatten, det finns en lista på nätet där undantagen finns redovisade...ligger på länstyrelsens hemsida.

Men om ni inte aktivt fiskar efter ål begår ni inget brott men skall omgående och skonsamt släppa tillbaka fångade ålar. Då bottenmete med just mask är riktigt bra för många olika arter än just ål handlar det mest om ens egen moral. Då ni får så himla mycket ål är det nog läge att byta metod eller plats även om det inte är ål ni är ute efter (Är väll också därför ni skrev ett ilägg här...)

Fundera ut vilken fisk ni helst vill fånga och finsipa metoden efter den arten. Tex slipper du de flesta ålar om du kör en kombination av majs och maggot istället för mask...men har fortfarande perfekt bete för braxen, mört, id, sutare, ruda osv...

Vill du fiska abborre skulle jag nog gå över till mete med levande löja. Även om det också ger en hel del ål är det nästan uteslutande större ålar och då slipper du den mängd du nu fångar. Min erfarenhet är också att större ålar är enklare att hantera än de där skosnörena som ideligen fastnar på ens maskagnade krokar.

Meta på...det är så jäkla gött!

Kommentera

Tack för svaren.

Har läst lite om mäskblandningar på forumet. Men när ska man mäska? När man kommer till platsen, under tiden eller några timmar innan?

Ang.ål så har jag läst att det är förbjudet på de flesta platser. Finns en lista på fiskerverkets hemsida vilka vattendrag som är tillåtna. (har något med vandringshinder att göra tror jag).

Kommentera

Grundreglen för mäskning är att mäska innan du börjar fiska och sen fyller du på när det nappar bra. Så länge det inte nappar ligger nämligen mäsket kvar och ytterliggare mäsk hjälper ej mycket. Gäller dock ej strömmande vatten där du får underhållsmäska mer frekvent!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                Grundreglen för mäskning är att mäska innan du börjar fiska och sen fyller du på när det nappar bra. Så länge det inte nappar ligger nämligen mäsket kvar och ytterliggare mäsk hjälper ej mycket. Gäller dock ej strömmande vatten där du får underhållsmäska mer frekvent!
                Tack för det! Strömmar en del så får ta med mig några kilo

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 828 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76