Ruda mete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ruda mete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ruda mete

Jag har börjat meta lite ruda, men när jag mäskar är rudorna mer intresserade i mäsket än vad som är på kroken (maggot)... Jag ser rudorna runt mäsket, oftast simmar dom förbi en liten tunn krok med 4st maggots på.

Hur gör jag rudorna mer intresserade?

Kanske genom att sätta något sötare på kroken än själva mäsket?

mäska mycket sparsamt till ruda annars får du det problemet du nu tog upp!mäska med maggot och endast en liten lös mäsk boll till o börja med sen fyller du på med mäsk/maggot när du tycker aktiviteten minskat från rudorna.
    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Jag skulle provat att inte mäska så mycket vid själva fisket. Bara lite mäsk och sedan loosefeeda sparsamt med lite krokbeten/pellets eller så. Sen är ju rudor faktiskt rudor....alltså ofta jävla svåra att få att ta :P
      Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Ursprungligen postat av ninjaboy Visa inlägg
        Jag skulle provat att inte mäska så mycket vid själva fisket. Bara lite mäsk och sedan loosefeeda sparsamt med lite krokbeten/pellets eller så. Sen är ju rudor faktiskt rudor....alltså ofta jävla svåra att få att ta :P

okej, vad innebär att loosefeeda? Jag skulle kunna tänka mig att de fungerar bra att göra småboilies med stark smak och sätta på kroken... sen ev kasta ut löst mäsk som sprids i ett område, dvs ingen boll. Bara för att hålla fisken på ett ställe. Eller har jag helt fel?

Eller vad tror ni om att använda ett sådant flöte för att få upp fisken ifrån botten? http://metebolaget.se/webshop/images/large/M9057.jpg

Stället jag fiskar på kryllar utav Rudor, rena paradiset. En mäskboll i tennisboll storleken drog till sig ca 20st fiskar 2m ifrån land.

Kommentera

Blanda mäsket med lite majs och maggot, och eftersom du får in så pass mycket ruda på platsen, testa att kö med mindre mäsk eller mäska 2 mäskbollar per dag i en veckas tid och trappar ner till en boll dagen innan och några små under själva fisket.

Loosefeeda betyder att du kastar partiklarna (majs,maggots,pellets) för sig alltså utan något grundmäsk eller liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av minken Visa inlägg
            mäska mycket sparsamt till ruda annars får du det problemet du nu tog upp!mäska med maggot och endast en liten lös mäsk boll till o börja med sen fyller du på med mäsk/maggot när du tycker aktiviteten minskat från rudorna.
            Gör som minken skriver, han har fått Ruda i många vatten vid olika tider på året så han vet vad han talar om... att "loosefeeda" är att mäska med bara maggot, majs eller annat utan att tillföra brödmäsk att göra bollar av, alltså kasta ut enbart maggot eller annat!

Själv mäskar jag "hårt" mellan fiskepassen men oftast som minken beskriver under fisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
              Blanda mäsket med lite majs och maggot, och eftersom du får in så pass mycket ruda på platsen, testa att kö med mindre mäsk eller mäska 2 mäskbollar per dag i en veckas tid och trappar ner till en boll dagen innan och några små under själva fisket.

Loosefeeda betyder att du kastar partiklarna (majs,maggots,pellets) för sig alltså utan något grundmäsk eller liknande.
              Ursprungligen postat av jögge Visa inlägg
              Gör som minken skriver, han har fått Ruda i många vatten vid olika tider på året så han vet vad han talar om... att "loosefeeda" är att mäska med bara maggot, majs eller annat utan att tillföra brödmäsk att göra bollar av, alltså kasta ut enbart maggot eller annat!

Själv mäskar jag "hårt" mellan fiskepassen men oftast som minken beskriver under fisket.

Jag förstår inte riktigt varför jag ska mäska när jag inte fiskar.. Är det bara för att få fisken att förstå att det finns mat just där?

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielJ Visa inlägg
                Jag förstår inte riktigt varför jag ska mäska när jag inte fiskar.. Är det bara för att få fisken att förstå att det finns mat just där?
                Japp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                  Japp.

Jag är ingen meteproffs, utan nybörjare. Men om jag kastar ut en mäskboll i storlek utav en tennisboll och det samlas 15-20 rudor runt den, så behöver jag väl inte förmäska?

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielJ Visa inlägg
                    Jag är ingen meteproffs, utan nybörjare. Men om jag kastar ut en mäskboll i storlek utav en tennisboll och det samlas 15-20 rudor runt den, så behöver jag väl inte förmäska?
                    Problemet du har är att fisken tycks genomskåda ditt bete? du eftersöker fisk som går och frossar och märker inte ditt krokbete, då kan det vara en idé att ha fisk som kommer gång på gång och äter utan att dom blir misstänksamma och när maten börjar sina kommer konkurrensen in och dom blir inte lika försiktiga.

Vilken krokstorlek kör du med? tafsstorlek? plugga om fisket, vad ska du ha för flöten, hur ska du fiska, vilka beten, allt som kan ge dig en egen bild hur fisket ska framföras.

Finns några Rudarapporter på våran sida på www.teamglory.se under Fiskerapporter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 852 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37