Bottenmeta ål? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmeta ål?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmeta ål?

Tjena!
    Går det bottenmeta ål med haspel spö? isåfall,
    vad ska man ha för agn?
    Hur ska jag fiska ålen?
    Bästa sättet att fästa agnet på?
    Mvh/ Robban
    http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

Har inte metat ål i sverige men på Nya Zeeland roade vi oss en kväll med att ta en trekrok samt agnade med lite rens från en öring som blivit middag. Kastade ut en bit i vattnet samt la haspelrullen öppen så att säga så ålen skulle kunna ta lina. Spöet fick sedan ligga på backen vid sidan om oss när vi åt och när linan började dras ut (ingen rusning direkt) så vevade vi in och nog satt där en ål på kroken.
    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Structure Visa inlägg
      Tjena!
      Går det bottenmeta ål med haspel spö? isåfall,
      vad ska man ha för agn?
      Hur ska jag fiska ålen?
      Bästa sättet att fästa agnet på?
      Mvh/ Robban
      Det går men gör du det så bryter du mot lagen och riskerar påföljder.
      Eftersom ålen är strakt utrotningshotad så är allt fritidsfiske efter den
      förbjuden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
        förbjuden.
        C&R som jag alltid gör :P
        Skulle bara vilja se hur det kändes med ett ål hugg
        I sjön där jag ska fiska finns det riktigt mycket med ål!

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
          Har inte metat ål i sverige men på Nya Zeeland roade vi oss en kväll med att ta en trekrok samt agnade med lite rens från en öring som blivit middag. Kastade ut en bit i vattnet samt la haspelrullen öppen så att säga så ålen skulle kunna ta lina. Spöet fick sedan ligga på backen vid sidan om oss när vi åt och när linan började dras ut (ingen rusning direkt) så vevade vi in och nog satt där en ål på kroken.
          Tror du det går att dela en borre på 2 och fiska med det?
          Blir lite tufft att fiska öring för dom existerar inte i sjön :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
            förbjuden.
            Har dom ändrat lagen nyligen då eller? För sist jag kollade är det tillåtet på vattendragen som står på fiskeriverkets lista över tillåtna vattendrag (de flesta vattendrag ovanför 4 definitiva vandringshinder)

Vilket gör att det inte alls är olagligt, beroende på var du fiskar. Som så mkt annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Har dom ändrat lagen nyligen då eller? För sist jag kollade är det tillåtet på vattendragen som står på fiskeriverkets lista över tillåtna vattendrag (de flesta vattendrag ovanför 4 definitiva vandringshinder)

Vilket gör att det inte alls är olagligt, beroende på var du fiskar. Som så mkt annat.
              Jag kommer köra C&R och det finns gott om ål i dom 2 sjöarna jag fiskar i.
              Ska man fiska på det djupaste stället på sjön eller vad säger ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av Structure Visa inlägg
                Jag kommer köra C&R och det finns gott om ål i dom 2 sjöarna jag fiskar i.
                Ska man fiska på det djupaste stället på sjön eller vad säger ni?
                Bottenmete kvällstid/nattetid inne på lite grundare områden.
                Det mesta går att använda som bete så länge det har varit levande någon gång.

Krokar med långa skaft. Feedermete kan också vara hett, rikligt med blodmjöl i mäsket och gärna en hel del ned klippta maskbitar.

Som sagt, det är inte ett brott mot lagen att fiska ål. Bara du gör det där det är tillåtet.

Jag förstår mig inte på folk som alltid ska gå in i trådar om ålfiske och besudla dem med lögner om att det är förbjudet att fiska ål överallt. De borde sätta sig och ägna en hel dag på fiskeriverkets hemsida och läsa på om vilka regler som gäller och vart de gäller.

Det är som att säga att alla Gäddor MÅSTE släppas tillbaks om de överstiger 75 cm, bara för att den regeln gäller Östersjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  Bottenmete kvällstid/nattetid inne på lite grundare områden.
                  Det mesta går att använda som bete så länge det har varit levande någon gång.

Krokar med långa skaft. Feedermete kan också vara hett, rikligt med blodmjöl i mäsket och gärna en hel del ned klippta maskbitar.

Som sagt, det är inte ett brott mot lagen att fiska ål. Bara du gör det där det är tillåtet.

Jag förstår mig inte på folk som alltid ska gå in i trådar om ålfiske och besudla dem med lögner om att det är förbjudet att fiska ål överallt. De borde sätta sig och ägna en hel dag på fiskeriverkets hemsida och läsa på om vilka regler som gäller och vart de gäller.

Det är som att säga att alla Gäddor MÅSTE släppas tillbaks om de överstiger 75 cm, bara för att den regeln gäller Östersjön.
                  Okej tack för tipsen!
                  Hur djupt är det man ska fiska på kväll/ Nattetid?
                  Sjön är som djupast 5-6meter
                  Den andra sjön är ca 15meter :p och där är garanterat stor ål

Kommentera

Jag har fiskat ål massor av gånger. Då har jag uteslutande använt mask och dött agn. Dött agn har varit bitar av mört och löja. Fått en jäkla massa ål men inga större än 5 - 600 g.

En gång förra sommaren och en gång denna sommaren försökte jag bottenmeta abborre med ett vanligt paternostertackel tacklad med en levande löja. Det har varit slömete då jag koncentrerat mig på att handleda sonen i mete med metspö. Båda gångerna har det smällt på en ål på över kilot (1025g och 1040g). Använde en 25 g tyngd, långskaftad krok i st 1 och krokade fast löjan i närborren. Båda gångerna har det varit mitt på dagen, klarblå himmel och 25 grader varmt!

Så mitt tips är bottenmete med levande löja! Då har du ju rimligt chans på gädda och abborre också.

Men, som det skrivits ovan, kolla fiskeriverkets hemsida så att det är ett lovligt vatten. Det spelar ingen roll om det finns mycket eller lite ål i vattnet...står det inte med på deras hemsida är det OLOVLIGT att fiska efter dem. Vet dock inte vad konsekvensen är.

Skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 908 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76