Braxen och Id på samma pass, hur gå tillväga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxen och Id på samma pass, hur gå tillväga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braxen och Id på samma pass, hur gå tillväga?

Vad bör förmäsk(och vilka mängder och hur ofta),feedermäsk och bete/beten bestå av om man vill ha goda chanser på både Braxen och Id på samma krok(dock helst ej samtidigt, kan bli krångligt )? Jag har hört ryktas om att de hänger på i stort sett likartade platser mer eller mindre samtidigt. Och om man riktigt vill krångla till det och utöver att kunna få både Braxen och Id, vill slippa få Mört, finns det nåt sätt eller får man räkna med 50 mörtar mellan varje Brax och Id?

Den plats som detta fiske ska ske på är Umeälven, från Öbacka via Ön till strax nedströms Gimonäs.

Jag vill även nämna att jag med stort intresse slukat artikeln om Idmete som finns här, men som sagt var, Brax&Id kombo, hur gör man?
    All you need is Lubb.

Mört är inte lika förtjusta i mask som majs tex. Ej heller är de lika utprägalde bottenätare som braxen(framförallt) och iden. Så bottenmete med mask är mitt förslag. Ska du köra bolt så är ett konstgjort större bete kanon, eftersom mörten inte får in detta i munnen, och att det dessutom inte lossnar. Boilies funkar i detta fall sämre eftersom man ofta måste vänja fisken med det.

Att hitta ett mäsk som sorterar ut mörten kan du nog glömma. Förmäskning är nog inte nödvändigt, inte i en å/älv iallafall. Bättre att försöka hitta ett bakvatten eller en håla för där är fisken oavsett förmäskning eller ej.

Kommentera

Kör stora beten, mörten går aldrig att helt undvika. Räka håller oftast mörten borta, eller en krok storlek 4 med 5-6 majskorn. Mask kommer du att ta mycket mört med, men varför inte bara prova? Du märker ganska fort om du har ett par beten i olika storlekar vilket som funkar bäst.
      www.hellfish.se

Kommentera

Jag har ju hört talas om att räkor är alla tiders för Id, men vad tycker Braxen om räkor?
        All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          Jag har ju hört talas om att räkor är alla tiders för Id, men vad tycker Braxen om räkor?
          tja, det funkar typ lika bra... Om du känner dig osäker kan du dela räkan mitt i böjen, så du får en halv. Dock har de flesta av mina braxnar på räka tagit en fullstor sådan utan problem.
          www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
            tja, det funkar typ lika bra... Om du känner dig osäker kan du dela räkan mitt i böjen, så du får en halv. Dock har de flesta av mina braxnar på räka tagit en fullstor sådan utan problem.
            Vilket leder till den självklara frågan; skalad eller oskalad?
            All you need is Lubb.

Kommentera

I tjeckien är det populärt med att ha hallon på kroken . Koka upp frysta hallon och mäska lite under ett par dagar så lär du få känna motstånd i spöet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Vilket leder till den självklara frågan; skalad eller oskalad?
                Oskalad tycker jag iaf, sitter bätter på kroken och trasas inte sönder lika mycket vid mörtnapp.
                www.hellfish.se

Kommentera

Kan ju tillägga att jag gjorde mina första försök på Id i våras och fick Brax och Id på hårriggade Boilie (Nertäljd 16mm High visual pineapple popup) och på hårriggad popupplast majs (båda funka bra men fick känslan av att det nappade mer på popup så jag körde mest med det). Körde running rigg med feeder. Nappade ordentligt oxå och jag hade nästan inte ett napp som inte gav fisk i form av brax eller id. Inte en enda mört (inte så konstigt dock) Och jag tror inte att man fiskat med boilies där tidigare heller. Känns väldigt gött att fiska på hårriggade (plastmajs eller boilie) beten eftersom man vet att man inte fiskar med tom krok. Dock är det ju inte super viktig om man feeder fiskar eftersom man kastar om rätt ofta men man slipper ju fippla med att agna om när det är kallt. Nappade stundtals löjligt mycket och missade max 1 av 10 napp som alltid resulterade i Id eller brax. Så jag tror att det funkar fint att fiska på boilie (iaf popup i strömmade vatten).

Kommentera

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
                    Oskalad tycker jag iaf, sitter bätter på kroken och trasas inte sönder lika mycket vid mörtnapp.
                    Tänkte bara lägga till att man kan få problem med räka, jag har testat med räka flertal gånger, men lyckas alltid få ål på kroken där jag fiskar då vilket inte är alls speciellt roligt

Vore ju skoj att kunna köra me räka men verkar int som det går där jag fiskar, dock har jag delat räkan på mitten, kanske inte blir samma om man kör med hela räka vet inte om de ålarna kan svälja hela men.

En annan fråga bara, krokspetsen skall den helst vara blottad?

/Isak

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76