Gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående att trolla med vobblers i propellersnurret så är det något som kan funka väldigt bra, dock bara när man fiskar i grumligt vatten!

Då det är klart vatten har jag helt klart märkt att det varit bättre att ro eller köra med paravaner.

Angående att välja mellan djupparavaner och blysänken så föredrar jag faktiskt blysänkena, paravanerna e det ett sånt jäkla trixande med, ett blysänke är simpelt och bra.

Kommentera

Masta Pike; Jag har en kanonsmidig variant på djupparavan. Man bara knäpper på dem på linan (tar två sek). Vid hugg löser de ut och glider ner på linan. Tillverkade i Finland men säljs via Jormas fiske i Köping (tror faktiskt han är ensam om att kränga dem i Sverige). Den butiken är även ensamma i Sverige om att ha vissa finska specialwobbler för gös som Merimetso och Lohikas Kuhis, båda mycket fina beten som skördat stora framgångar i Finland.
      Senast ändrad av supratress; 2004-02-17, 15:31.

Kommentera

Jag har trollat en hel del gös, och en av dom bästa wobblerna är Turus uko "tror att den heter så är lite osäker på stavningen" en tiger stripes och röd buk mycket lite udda wobbler som ribblin är bra. Sen som dom säger jiggar funkar alltid bra i olika färger men har en tendens till att inte ge dom största fiskarna. Team Drakovic rig är bra samt flötmete med propeller ska vara hett har precis köpt mina nu, och får se om det ger någon skillnad!
        Senast ändrad av linu_z; 2004-02-17, 17:00.
        Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ok, låter intressant supratress, har du någon bild på paravanen?

Själv har jag mest kört med dipsy diver paravaner men jag tycker det är så jobbigt när man kanske kör med 5 spön och plötsligt kommer på att det hugger i ytan, då får man knyta om allt, sen en halvtimme efter så hugger det på 7m djup då får man knyta om allt igen.

Men du gör inte så att du knyter på paravanen hela tiden?

Kommentera

Masta: Nix pix. Har också Dipsys så jag vet vad du menar. Har tyvärr ingen bild just nu. Ska ta och fota dem med digitalkameran och lägga upp bilderna alt. pm:a dem till dig. Kan dock ta någon dag då mitt heminternet inte funkar (sitter på jobbet nu). Paravanerna består av en blyskiva (finns i olika vikter) som det sitter två små gummitrissor på. Från skivan går sedan ett decimeterlångt metallskaft som slutar i en "krok". Det sitter även en liten plastbit på skaftet. Du häktar skaftkroken över linan och drar upp plastbiten på skaftet över kroken så linan låses fast inne i kroken. Sedan pillar du in linan mellan gummitrissorna. Tada! Ett par sekunder tar dessa handgrepp och paravanen sitter fastlåst på linan. När fisken hugger rycks linan loss från de två gummitrissorna och paravanen, som då bara sitter fast på linan med hjälp av kroken på skaftet och plastbitslåsningen, glider ner..... Hmmm, det kändes som om denna beskrivning var solklar men när jag nu läser den är jag inte lika säker. Jag får helt enkelt fixa fram en bild! Hursomhelst så är konstruktionen smart!
            Senast ändrad av supratress; 2004-02-17, 19:15.

Kommentera

stora beten

var inte radd att prova stora beten, en hel natt utan resultat slutade med att jag tog pa en rappala sliver (bla har varit helt klart best i de sjoarna jag fiskar i) och forsokte fanga gadda men resultatet blev gos pa nastan 5.5 samt nagra mindre, bara pa tva timmars trolling med det stora betet, manga aldre som jag kanner kor bara med den storsta rappala orginal.

och ABBORRE e ett halt klart superbete, har fangat manfa fina gosar pa de, och abborren haller sig mera levande och alert, prova att satta pa en plastremsa (rod eller annan farg) pa en av krokarna sa blir betet enu mera attraktivt.............

ska du kora med tafs?? for att undvika att gaddan knycker betet sa brukar jag sjalv gora tafsar av 0.45 lina, haller lite battre nar gaddan e i farten, undvik staltafsar
              Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Men jag begriper inte vad ni ska med alla jäkla paravaner och djupriggar och skit till. Det tar bara tid att byta drag som man måste göra typ hela tiden. Dessutom så fastnar gösen mkt sämre när man har paravaner....

Vi fick 117 gösar på 6 timmar utan och en ej namngiven dumskalle till guide som skuggade våran båt hade paravaner. Han fick kanske 10 eller nåt. Iofs är han blåst
                my precious....

Kommentera

Hehe, låter som du varit nere i järna fjärden?

Kommentera

Masta: Så här ser paravanen ut som jag surrade om. Tillverkas av Merimetso i Finland och säljs i Sverige via Jormas Fiske i Köping. Den blå plastbiten döljer som sagt en krok. Man kan alltså bara dra ner plastbiten och haka av/på paravanen från linan.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av supratress; 2004-02-18, 20:16.

Kommentera

Intressant konstruktion, såg lättare ut att handskas med än dipsyn. Det ända negativa är väl att den sjunker om man stannar och drillar fisk och inte hinner ta upp alla spön, men annars såg den riktigt bra ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37