bottenmete efter plattfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bottenmete efter plattfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bottenmete efter plattfisk

ja har ett sommarhus i gullmarsfjorden.
    vid min båt har ja sett ett antal stora plattfiskar varje gång jag snorklat där. det är sandbotten och ca 4m djupt.
    nu har ja bestämt mig för att försöka fiska upp några men jag behöver hjälp.
    1. vad är bästa fiskesättet?
    2. hur ska man rigga betet?
    3. vad är bästa tiden, både på dygnet och året?
    sen om det finns nått annat jag borde veta så ät jag tacksam om ni skriver det

jag e ingen expert på området.. men när de e plattfisk på shemat så kör ja ett vanligt enkelt bottenmete med 2 krokar och med vanliga skalade räkor.
    ett tips e har du ul spö så använd de.. ju mindre spö ju tidigare känner du hugg o ju mindre fisk missar du

Kommentera

har du några tips till taklet?? hur ja ska rigga det?
      hur lång lina? hur många krokar? hur tung tyngd?

Kommentera

ja simpelt bottenmete med fisk,mussla,räka eller ngt annat godis har funkat för mig.

Kommentera

okej tack för det men om nån vet vilka tider på dygnet och om det går att fiska plattfisk på sommaren

Kommentera

Havsmete är ganska enkelt.
            1.Bästa fiskesättet är bottenmete,
            2.Man kan tackla upp med bly längst ner,en eller två krokar som upphänge eller byta ut blyet mot ett skeddrag. ta bort trekroken och fäst en kort bit lina ca 10-20cm
            med en enkelkrok bakom draget.Storlek på kroken, börja med storlek 3. Får du mycket småfisk öka storleken, nappar dom försiktigt minska storleken.
            3.Bästa tiden? Det beror på vilken plattfisk. Sandskädda är inte kräsen och går att fisk hela dygnet.
            Skrubba, rödspätta kan man också få mitt på dagen men de brukar ligga nergrävda och blir mer aktiva på natten, då de kommer in grundare för att äta.
            Sandskkäddan leker april-maj och är i dålig kondistion då.Perioden augusti till oktober tycker jag är den bästa tiden
            Agn; sandmask, de är de som lämnar små maskhögar vid stranden, bara att börja gräva
            borstmask, trivs bättre där sanden är lite lerigare, bara att gräva eller så kan man köpa
            fisk, sill, tobis, makrill, näbbgädda, färsk eller frusen
            räkor, okokta eller skalade
            Lever, svinlever är bättre än kalvlever, skär i strimlor
            bläckfisk, sitter bra fast på kroken men fiskas bäst tillsammans med mågot annat bete
            Musselkött, det är min favorit, sitter dåligt på krocken och man måste då använda baitelastic.
            Baitelastic är ett tunt gummiband som man virar många varv runt musselköttet och sen drar av. Det går att köpa i från england och kostar ca 15 kr per rulle
            Sen brukar jag fiska ganska aktivt, kasta ut vänta en två minuter veva in 5-10meter o.s.v Får man fisk på ett ställe stanna då till där och fisk av det noga.Sen är det bara att prova sig fram

Kommentera

okej
              finns det några andra fiskar man kan få om man fiskar på det sättet, jag har sett mycket ål öring och fjärsing där också, är det nån risk att få nån av dom fiskarna??

Kommentera

Man kan få en rad olika arter.
                Torsk,högsäsong vår och höst,Finns som regel där det är tång, sten och musselrev. Gillar räkor, lever, krabbor, musselkött. kombinationen musselkött/bläckfisk eller Krabbkött/bläckfisk är min favorit.
                Ålen käkar det mesta, fiskas på natten men det har hänt att jag har fått mitt på dagen. Det har oftast varit när jag har fiskat på djupare vatten, annars så kommer de in på grundare vatten på natten. bästa perioden juli till september.
                Rötsimpa blir man inte av med, de äter allt och om man inte kollar tackelet med gämna mellanrum, så har de svalt hela kroken. Du kan kroka av en släppa tillbaka den, lägga ut kroken och den hugger igen
                Blågylta. trivs bäst i algvegetationen utmed kippbranter och å bergbottnar. Det bästa agnet är musselkött och små räkor.
                Havsöringen, Regnbåge är mer sällsynta fångster. De hugger ibland på en sandmask eller en borstmask om man fiskar med en hel som man trär upp på linan. De flesta huggen kommer när man lyfler tackelet och vevar in 5-10 meter.
                makrill, tånglake, vitling, fjärsing och om du har tur även multe
                Det är ett rolig sätt att fiska, när det hugger vet man inte vad som kom komma upp. Läste om en kille som fick en tonfisk när han metede efter tork.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 883 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37