Betesfisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betesfisk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

keepnet till sump

Vad tror ni om att använda ett keepnet till sump ?och då snöra ihop öppningen .
    "HalvDan var här"

Kommentera

?

Hur många grader tycker ni att man ska ha i baljan då? har min balja i källaren & där nere är det kanske 15 grader varmt, men jag kastar i 1 platta is varje dag så vattnet ligger mellan 6-8 grader. duger det eller? tanken är på 800 liter. dom lever bra än så länge men tänker mera på när man ska ut & angla, om dom får en chock & dör då.
      Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
        Hur många grader tycker ni att man ska ha i baljan då? har min balja i källaren & där nere är det kanske 15 grader varmt, men jag kastar i 1 platta is varje dag så vattnet ligger mellan 6-8 grader. duger det eller? tanken är på 800 liter. dom lever bra än så länge men tänker mera på när man ska ut & angla, om dom får en chock & dör då.
        Ju närmare nollgradigt du kan komma utan att det blir minusgrader desto bättre. 15 grader känns väl varmt. Det kommer att göra att temperaturen växlar för fisken eftersom du slänger i is. Du har inget kallgarage att ha mörten i istället?

Kommentera

,,

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
          Ju närmare nollgradigt du kan komma utan att det blir minusgrader desto bättre. 15 grader känns väl varmt. Det kommer att göra att temperaturen växlar för fisken eftersom du slänger i is. Du har inget kallgarage att ha mörten i istället?

Okej. jo jag hade tänkt att ha den ute i förådet men tanken va för stor. äsch den får stå där nere. dom kommer inte behöva va där i så länge eftersom jag fiskar så mycket :P. det blir mer som en hållplats för dom =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
            Okej. jo jag hade tänkt att ha den ute i förådet men tanken va för stor. äsch den får stå där nere. dom kommer inte behöva va där i så länge eftersom jag fiskar så mycket :P. det blir mer som en hållplats för dom =)
            Är temperaturen på vattnet 15 grader är det ju inte speciellt bra, oavsett om du bara ska hålla fisken i några dagar. Mörten vänjer sig snabbt och det kommer bli en chock för dom när du sätter dom på kroken och slänger dom i nollgradigt och kanske tom minusgradigt vatten.

Det funkar men mörten dör snabbare men man tager ju vad man haver. Har man inte kallgarage är det svårt. :/
            www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

..

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
              Är temperaturen på vattnet 15 grader är det ju inte speciellt bra, oavsett om du bara ska hålla fisken i några dagar. Mörten vänjer sig snabbt och det kommer bli en chock för dom när du sätter dom på kroken och slänger dom i nollgradigt och kanske tom minusgradigt vatten.

Det funkar men mörten dör snabbare men man tager ju vad man haver. Har man inte kallgarage är det svårt. :/
              Nej vattnet ligger på 7 grader hela tiden iaf, kommer ner till 6 grader om jag dumpar i lite is då & då. Jovisst det är ju så...

Kommentera

Jo men det är bra, bara försök pressa ner temperaturen. Du får ju dock inte chocka dom i tanken heller
                www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Du behöver inte en 800 liters tank för att hålla liv i mört för eget bruk om du inte gör av med ett 50-tal varje dag 7 dagar i veckan.

Kommentera

..

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                    Du behöver inte en 800 liters tank för att hålla liv i mört för eget bruk om du inte gör av med ett 50-tal varje dag 7 dagar i veckan.

Hehe nej visst är det så. Men hela den här "grejen" blev en impuls av mig. & det var den enda balja jag fick tag på just då.

Kommentera

Det har inkommit en rapportering ang inlägget som rekommenderar att inte mata. Jag visste inte att det fanns lagar som styrde hur ofta och mycket man måste mata. Någon som vet mer exakt och kan upplysa mig och andra?

När det gäller vattenkvaliten så tror jag mindre och mer frekventa vattenbyten är bättre än stora byten sällan. Ett ordentligt ytterfilter och en bra luftpump lär också hjälpa bra. En proteinavskiljare skulle säkert funka kanon men de är ju ganska dyra. Sedan så kallt vatten som bara möjligt. Mörtar får ganska lätt fenröta och då kan det hjälpa med en aning salt i vattnet.
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 889 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37