Krokens färg - spelar den någon roll? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokens färg - spelar den någon roll?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokens färg - spelar den någon roll?

De flesta som sysslar med specimenmete använder sig av krokar med mörk finish - svart nickel, brons eller teflonbehandlade (avger ej reflexer). Till karp och annan skygg fisk kanske det är befogat eftersom dessa färger är mer naturliga...

Är det övertro att inte fiska exempelvis färna (som är en rovfisk) med en guldfärgad krok?

Hur stor betydelse har krokens färg egentligen?

Har det gjorts några studier som visar att man får fler och/eller större t.ex. sutare när kroken har en mörkare finish kontra blanka krokar (guldpläterade eller förnicklade)?

Många kända kroktillverkare (t.ex. Gamakatsu, Owner och Kamatsu) har både karp- och sutarkrokar som är guldpläterade!

Själv kan jag se en poäng med att ha "guld- eller silverkrok" till t.ex. abborre - det är en rovfisk så den finishen på kroken borde t.o.m kunna locka till hugg.

Jag startar denna tråd eftersom man ofta apar efter och kanske inte alltid tänker till. Mycket är ju bara trender....
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Associerar fisken man fiskar efter en "krok" med fara så kan jag tänka mig att det finns anledning att ha "diskret" färg på kroken. Det kan tänkas att det kan hända om man fiska på fisk som är fångade och returnerade en massor gånger.

Personligen använder jag mest nicklade krokar och jag tror de flesta tävlingsmetare gör det samma. Varför? Personligen gör jag det för att det finns flest modeller och storlekar tillgängliga med nickelfärgade krokar. I alla fall för det fisket jag bedriver. Eftersom jag inte märkt någon skillnad så bryr jag mig inte om färgen på kroken.

Jag har bara en psykologisk spärr kvar att riva ner: guldkrokar. Jag arbetar på det. Skulle tro att det inte är någon som helst skillnad där heller.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Jag anser ja och nej. Till skrubba t.ex. kan en röd krok vara betydligt bättre än en svart. Där fungerar ju färgen som attraktor. Fiskar man karp eller sutare på grunt, klart vatten under dagtid kan ju en blank krok säkert påverka negativt om det är hårt fiskade vatten. På natten är det dock tveksamt.

Jag tror mycket på att man skall tänka igenom vad man vill med sitt tackel. Det behöver ju inte vara fel att välja en röd krok till abborrmete med mört skulle jag kunna tänka. Då kanske abborren lättare upptäcker mörten, och när den väl sett mörten så kan den inte låta bli. Kan säkert vara tvärtom många gånger också.

En sak är ju helt säkert, det som fungerar ena dagen behöver inte fungera andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        De flesta som sysslar med specimenmete använder sig av krokar med mörk finish - svart nickel, brons eller teflonbehandlade (avger ej reflexer). Till karp och annan skygg fisk kanske det är befogat eftersom dessa färger är mer naturliga...

Är det övertro att inte fiska exempelvis färna (som är en rovfisk) med en guldfärgad krok?

Hur stor betydelse har krokens färg egentligen?

Har det gjorts några studier som visar att man får fler och/eller större t.ex. sutare när kroken har en mörkare finish kontra blanka krokar (guldpläterade eller förnicklade)?

Många kända kroktillverkare (t.ex. Gamakatsu, Owner och Kamatsu) har både karp- och sutarkrokar som är guldpläterade!

Själv kan jag se en poäng med att ha "guld- eller silverkrok" till t.ex. abborre - det är en rovfisk så den finishen på kroken borde t.o.m kunna locka till hugg.

Jag startar denna tråd eftersom man ofta apar efter och kanske inte alltid tänker till. Mycket är ju bara trender....
        Hej Artur Malachowski; Krokens färg och lyster kan ibland vara lika viktig som dess storlek och skärpa.

När jag spinnfiskar efter Gädda, Gös, Lax och Öring väljer jag gärna bruna eller svarta krokar till mörka beten. Till blanka eller vita beten brukar blanka krokar bara ge extra blänk i vattnet och forcera till flera hugg. Det här gäller också vid Lax- och Öringtrolling. Mörka och svarta krokar på mörka och svarta beten vid mulet väder och regn. Blanka och glänsande krokar på silver- eller guldglänsande beten vid trolling i klart och soligt väder. Testa och du får se om jag har rätt!
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

... jag tror att Artur har ett bete på kroken. Inte tvärt om. Krok på betet
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
            ... jag tror att Artur har ett bete på kroken. Inte tvärt om. Krok på betet
            Det stämmer gott men vi kan ju bredda tråden med spinnfiske

Alla erfarenheter är välkomna här.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ingen fisk vet vad en krok är för något däremot kan man attrahera med krokfärg som OF skriver jag vet inte vad det blev av med glaskroken kanske för dyr att tillverka men skulle isåfall vara helt osynlig för fisken och perfekt att agna med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishing Feber Visa inlägg
                Ingen fisk vet vad en krok är för något däremot kan man attrahera med krokfärg som OF skriver jag vet inte vad det blev av med glaskroken kanske för dyr att tillverka men skulle isåfall vara helt osynlig för fisken och perfekt att agna med.
                även om en fisk inte vet att det är just en krok kan den förstå att det är avvikande, och fiskar man på sk. krokskygg fisk är det ingen bra ide med en helt synlig krok. Finns många sätt att dölja kroken, själv trär jag ofta över maggot om jag metar.

Kommentera

Jag tror som sagt det mesta i "krokfärgsväg" är helt onödigt vid mete i Sverige. Min personliga åsikt är att det bara kan spela roll om man fiskar efter fisk som fångats flera gånger.

Det är bra mycket viktigare att få till betespresentationen för att få fisken att hugga och se till att nästa steg, krokning, fungerar som det skall.

PS: glas är väl inte osynligt i vatten?
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                    Jag tror som sagt det mesta i "krokfärgsväg" är helt onödigt vid mete i Sverige. Min personliga åsikt är att det bara kan spela roll om man fiskar efter fisk som fångats flera gånger.

Det är bra mycket viktigare att få till betespresentationen för att få fisken att hugga och se till att nästa steg, krokning, fungerar som det skall.

PS: glas är väl inte osynligt i vatten?
                    Försök att hitta en glasbit på botten, jag tappade en gg glaskivan till ett cyklopöga såg den singla ner till botten, ändå hittade jag den aldrig ca 2m djupt men det finns säkert nån med skarpare syn i vattnet än jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37