5 spön eller angeldon.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Max antal spön vid ismete?
Collapse
X
-
m@
Normalt sett brukar man ju vara minst två pers (säkerhet!) då brukar antalet spön hållas nere och ännu mer om det är fråga om fler personer. Det blir rätt många spön fort om man är några stycken och då är det bättre att hålla nere antalet för att inte väcka anstöt... Sen är det olika för olika arter, en gös som är svårtrugad är långt mkt mer komplicerad än vad en gädda är, helt klart och frekvensen på byte av hål är mindre än för gädda.
Kommentera
-
var ute idag och hade 6 st angeldon, var lite lagom halv trögt (2 fällningar, 1 tappad, en på isen) och då var det absolut inte för några. helt lagom, då han man pimpla samt kunde ha uppsikt´. (fiskade inte speciellt aktivt dock) självklart hugger det under fikat =) men annars är nog 4 st lagom!
Kommentera
-
Jag svarade 5 spön eller angeldon förut. Men då menade jag på vatten där TDA kortet eller annat fiskekort som godkänner angel som metod. Vi får inte missbruka det fria handredskapsfisket med 4-5 spön. Det slår bara tillbaka på oss själva med uppretade fiskerättsinnehavare och vattenägare som följd. Dom lär inte dröja med att dra det inför en domstol och vi får indragna möjligheter att fiska med mer än ett spö även på sommaren.!!!!!
Kommentera
-
P A
Enligt min mening skall inte ismete tillåtas alls eftersom kollen är för dålig på återutsatt fisk. Det finns inga garantier att fisken klarar en återutsättning och under isen finns ingen chans att kontrollera detta som vid frivattensfiske.
Ett bra sätt är att på de fredade lekbottnarna tidigarelägga fiskeförbudet från nuvarande 1/4 till redan 1/1.
att sedan ismete kanske är roligt är en helt annan sak. Det kan jag fullt ut acceptera. Men som sagt. Om man sysslar med seriös C&R ska man ta sig en funderare innan man beslutar sig för att ismeta. Det är min åsikt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av P AEnligt min mening skall inte ismete tillåtas alls eftersom kollen är för dålig på återutsatt fisk. Det finns inga garantier att fisken klarar en återutsättning och under isen finns ingen chans att kontrollera detta som vid frivattensfiske.
Ett bra sätt är att på de fredade lekbottnarna tidigarelägga fiskeförbudet från nuvarande 1/4 till redan 1/1.
att sedan ismete kanske är roligt är en helt annan sak. Det kan jag fullt ut acceptera. Men som sagt. Om man sysslar med seriös C&R ska man ta sig en funderare innan man beslutar sig för att ismeta. Det är min åsikt.
Sedan kan jag vekligen hålla med om att FROSTSKADOR UPPSTÅR VÄLDIGT LÄTT! Skall man väga och mäta fisken trots kyla, så häll vatten över fisken hela tiden! SJälv fiskar jag aldig om det e superkallt, fisken sägs ju inte må bra av det så, men håller med P-A många missbrukar verkligen detta! Speciellt att dänga ut 10 spön och sen knappt bry sig under en dag, sen sitter en 8;a och en 11,3;a djjjupt krokade. Det var därför jag skrev "kompisar" . Efter deras TOTALA idiot, att knappt bry sig om spön resulterade i 8;an med dubbla stl. 2 krokar i magen, och 11,3;an som jag tror klarade sig med en 2;a i magen fiskar jag inte med dessa längre. Frågan är om dom klarade av det!? Men det skall vi ta reda på i vinter!sigpic
Kommentera
-
Nu handlar väl ismete inte bara om fiske efter gädda.
För första gången försökte jag mig på vinterfiske efter regnbåg senaste vinter. Ett spö per fiskare gäller i det vattnet.
En vanlig taktik visade sig vara att borra tre hål i en relativt tät triangel. I ett hål satte man ett flötetackel med PowerBait, i nästa ett med räka. Fiskaren satt vid det tredje och pimplade med maggot eller mask på kroken.
Min far visade mig en gång sina vintermetspön. 1 meter långa träpinnar med ett par piggar där björntråden var upplindad. På tråden satt ett litet korkflöte kanske stort som en lillfingernagel. kroken var en liten böjd knappnål. På den satte han degkulor och kunde så meta mört till att angla med.
Detta för att visa på några andra ismetetekniker.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestNu handlar väl ismete inte bara om fiske efter gädda.
För första gången försökte jag mig på vinterfiske efter regnbåg senaste vinter. Ett spö per fiskare gäller i det vattnet.
En vanlig taktik visade sig vara att borra tre hål i en relativt tät triangel. I ett hål satte man ett flötetackel med PowerBait, i nästa ett med räka. Fiskaren satt vid det tredje och pimplade med maggot eller mask på kroken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Först skriver du att ett spö per fiskare gäller, sen i nästa mening används tre spön? Missuppfattar jag nåt?Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 874 visningar
0 gillar