Karp i Postadammarna, Malmö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp i Postadammarna, Malmö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp i Postadammarna, Malmö

Jag har nu vid två tillfällen varit och försökt dra karp i Postadammarna i Malmö utan någon lycka. Måste sägas att jag aldrig har fått någon karp och aldrig fiskat efter karp fram tills för en vecka sedan.

Förra helgen spenderade jag och en kompis 8 timmar vid den stora dammen i mitten. Vi körde 2 flötmeten med majs och ett bottenmete med hairrig agnat boilie med krabbsmak.
    Vi såg en hel del karp simma i ytan i stora delar av dammen och en del rätt fina karpar som hoppade upp ur vattnet. Dock ingen lycka på hela dagen, hade två korta nappindikationer på bottenmetet men mer än så blev det inte. Fick för mig att jag använde fel utrustning och teknik.

Läste på allt jag kunde hitta om karpfiske och var nere hos lokala fiskehandlaren och köpte på mig ett komplett karpmeteset, HÄR SKALL FÅNGAS KARP!
    Så taggad till tusen och utrustad till tänderna stack vi ner igår eftermiddag och satt där fram till 22:30 inatt utan minsta sniff på våra beten.
    Jag körde 3 spön med baitfeeder-rullar, bottenmete med boltrig, 60 grams sänkte, boilies modell mindre, 2 riggar med krabbsmak och 1 med annanas.
    Även denna gång såg vi en hel del fisk som simmade i ytan och en 2-3 kilos karp som var uppe med hela kroppen ovanför ytan precis där ett av mina tackel låg.
    Har ännu inte mäskat upp nån plats men drog ut en näve boilies på varje riggplats innan jag slängde i riggen.

Är det någon som har tips angående teknik, beten eller platser som funkar i Postadammarna eller rent allmänna tips om karpfiske. Smått frustrerande att se en hel del fisk, så fisk är där uppenbarligen, men utan minsta lilla intresse för mina beten.
    Varför är karpen uppe och hoppar i ytan? Är det en vanligt företeelse bland karpar? Skall man ytmeta sådan karp istället för bottenmete?

Tusen frågor som rullar i skallen, vill ha KARP!!
    Senast ändrad av Demeter; 2009-09-02, 09:11. Anledning: Stavning..

Så där finns karp än? Trodde invandrarna ätit upp allihop. Morgontimmarna är oftast bäst för karp. Ni var där under dygnets sämsta timmar. De karpar som fortfaranda simmar där är nog ganska smarta.

Ätande vitfisk "rullar" ofta i ytan, vad detta beror på vet väl ingen. En del säger att de ska rengöra gälarna från dy, andra säger att de ska fylla på sin simblåsa med luft eftersom de blir tyngre än vattnet då de äter.

Boilies är inte naturlig föda för karpen, och det krävs för det mesta förmäskning med smaken du använder för att vänja karpen vid dom. Vet du vilken smak andra fiskandes kör med så använd dom om du inte tänkt köra en mäskkampanj innan. Annars förespråkar jag mask, majs eller nåt annat mer "naturligt", så tillvida du inte får problem med småfisk.
    Har aldrig själv fiskat i postdammarna, men fiska på ställen som "sticker ut", såsom grund, kanter nära vassar mm.
    Senast ändrad av mementomori; 2009-09-02, 17:54.

Kommentera

Tack mementomori för ditt inlägg, gav mig lite info i alla fall. Verkligen innan annan som har fiskat i dessa dammar och som har lite tips att komma med?

Kommentera

Hur ser det ut med fisket där nuförtiden?
        Är det tillåtet överhuvudtaget?
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Inte för att va sånn, men hur fan kommer man ens ner till dom?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
          5 svar
          1 875 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mcb
          av mcb