Du bör testa att flötmeta efter rudorna. Botten mete kan ge fisk men eftersom rudan ofta nappar ganska pilligt, särskilt de stora så är det viktigt att det ger utslag på nappindikatorn. Ett flöte funkar då i regel bäst eftersom man kan ställa in det och få betet precis på eller över bottnen. Rudan kan nappa vid alla tider på dygnet (i alla fall här i skåne där jag har metat). I vissa vatten hu´gger de bäst på kvällen och i vissa på natten och i vissa på förmiddagen och i andra på eftermiddagen. I några vatten verkar det inte spela någon roll. Du kommer att märka vilket som är bäst när du fått ett antal rudor.
Vad gäller beten bör det inte vara för stort. Vilket bete som funkar bäst är också olika från vatten till vatten och från en period till en annan. Majs funkar dock nästan alltid bra. Jag brukar köra med ETT majskorn på en 14 krok. I ett vatten där jag fiskar ibland nappar dock inte rudorna på majs, utan där är det deg eller bröd som gäller. Maggot kan vara bra, likaså bitar av en boilie. Genomgående är att jag nästan alltid fiskar med ett litet bete och en ganska liten krok (stl 14). Lycka till och skriv gärna här och berätta hur det går.
Vad gäller beten bör det inte vara för stort. Vilket bete som funkar bäst är också olika från vatten till vatten och från en period till en annan. Majs funkar dock nästan alltid bra. Jag brukar köra med ETT majskorn på en 14 krok. I ett vatten där jag fiskar ibland nappar dock inte rudorna på majs, utan där är det deg eller bröd som gäller. Maggot kan vara bra, likaså bitar av en boilie. Genomgående är att jag nästan alltid fiskar med ett litet bete och en ganska liten krok (stl 14). Lycka till och skriv gärna här och berätta hur det går.
Kommentera