Flötmeta karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötmeta karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
    Valet av flöte och rigg beror lite på vilket bete du fiskar med. Om jag vore som dig skulle jag testat att använda ett riktigt waggler där du har mässingskivor som förtygning. Använder du en "lyftnappstopp" med dessa kan du få till bra nappregistreringar vid såväl lyftnapp som vanliga napp även om du fiskar med ett stort bete och stor krok.
    tackar!
    Har du månne någon länk till några produkter?

//M

Kommentera

Hur långt ut fiskar du? Om du fiskar på nära håll så kan du köra ett pytte-waggler.. Det finns sådana som blir lagom "blyade" av en daggmask - helt utan blyhagel. Om du nu tror att det är motståndet som gör att karpen spottar alltså.

OM de spottar så kanske de inte gillar ditt bete?

Min gissning om det blir pyttesmå indikationer är att det inte är karp, eller att det är karpen som skrapar i linan och/eller till och med vattenströmmar från karpen som rör linan, . De är rätt grovhuggna och rörliga. Min erfarenhet av flötmete efter karp är att flötet lägger sig platt, seglar iväg och att spöt sedan nästan slits ur handen på mig. Detta oavsett om karpen väger 500 gram eller 9kg. Testa att köra 30cm mellan haglet som ligger på botten och betet.. Jag har i klart vatten sett karpar flytta flötet framför sig när de försökt äta upp betet.. Just för att vattenströmmar runt karpen hela tiden trycker bort linan mellan flöte och bete.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
        Hur långt ut fiskar du? Om du fiskar på nära håll så kan du köra ett pytte-waggler.. Det finns sådana som blir lagom "blyade" av en daggmask - helt utan blyhagel. Om du nu tror att det är motståndet som gör att karpen spottar alltså.

OM de spottar så kanske de inte gillar ditt bete?

Min gissning om det blir pyttesmå indikationer är att det inte är karp, eller att det är karpen som skrapar i linan och/eller till och med vattenströmmar från karpen som rör linan, . De är rätt grovhuggna och rörliga. Min erfarenhet av flötmete efter karp är att flötet lägger sig platt, seglar iväg och att spöt sedan nästan slits ur handen på mig. Detta oavsett om karpen väger 500 gram eller 9kg. Testa att köra 30cm mellan haglet som ligger på botten och betet.. Jag har i klart vatten sett karpar flytta flötet framför sig när de försökt äta upp betet.. Just för att vattenströmmar runt karpen hela tiden trycker bort linan mellan flöte och bete.
        Testade att rigga om lite till min tur igår. körde lätt flöte med endast 1 hagel (överblyat) och lät det vara ca 30 cm mellan haglet och betet.
        4 timmar och en landad sutare på 2000g jämnt + att det 10 min senare small på en fjällkarp på 7900g (nytt rekord för min del).

så jag ville bara tacka för de mycket goda råden ni kommit med

1000-tack

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 889 visningar
        0 gillar