Sutare som vägrar nappa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutare som vägrar nappa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutare som vägrar nappa

Hallå

Jag har varit nere vid en åmynning nu under sommaren och flötmetat och bottenmetat med mask och/eller majs. Jag har mest metat ifrån en bro som går tvärs över ån 30-40 meter ifrån själva mynningen vid tiden 18-20.00 cirka. Det intressanta är att jag sett flera stora fiskar simma förbi under bron, på cirka en halvmeters djup, jag skulle tro att det är sutare. Jag brukar presentera en mask eller några majskorn precis framför näsan på fiskarna när de glider förbi men inte en enda gång har de sugit in betet utan bara ignorerat det och simmat vidare i långsam fart.

Jag kanske ska tillägga att jag inte mäskat och har ingen erfarenhet av det heller. I samma område har jag tidigare fått mört, sarv, abborre, gädda, lake, regnbåge (en rymling från odling i närheten ) och en gång för många år sedan 1 sutare.

Är det sutare jag sett? Och vad ska jag isåfall göra för att få dem att ta mitt bete? Irriterande att se dem varenda kväll men inte få en enda på kroken. Tips mottages mer än gärna, jag har tröttnat på småabborre och sarv

Skitfiske /fingret

Behöver inte vara sutare, kan vara braxen också. Sutar'n nappar bäst precis i skymning och gryning. Kan vara så att dom simmar förbi under bron på väg till sitt matställe då sutar'n ofta käkar längs en speciell rutt de simmar varje dag. Då kan det vara svårt att ta dom när dom inte är på sin plats helt enkelt. Testa mäska upp i närheten med en burk majs ett par dagar i rad. Då kan du få dem att stanna till och käka och kanske få tillfälle att kroka ett par.
    [FONT="Times New Roman"]In war, truth is the first casualty.[/FONT]

Kommentera

Hade typ samma problem när jag var en sväng i Linköping (stångån).
      Stod vid bron och såg stora vitfiskar simma väldigt nära ytan, var kanske 4-6 i stimmet.
      Det såg ut som idar i 2-2,5kgs-klassen men kan även varit någon annan vitfisk.
      Hursomhelst testade jag lägga fram både majs och mask framför nosen utan resultat. Någon som vet vad de är för fisk osv.?
      ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Jag är nästan säker på att det i mitt fall är sutare åtminstone. Hursomhelst så var jag där igår igen och körde ett senare pass från 20-23 men det gav inget, varierade mellan mask, mask/majs, och körde även en del ytmete med bröd men inget gav resultat. Men det här kallare vädret och regn kanske inte gynnar sutarfiske?

Kommentera

Som sagt var, mäska upp ett par dagar så nappar de nog bättre.
          [FONT="Times New Roman"]In war, truth is the first casualty.[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
          29 svar
          4 874 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76